Megalapozott becslések szerint tízmilliárd forintos kárt okoz az ország gazdaságának évente az a jelentős különbség, ami hazánkban a megszerzett ISO minősítés és a napi munkavégzés gyakorlata között tátong − hívta fel a figyelmet az ISO 9000 fórum apropóján az LLP Dynamics hazai vezetője. Czermák András elmondta, bár a minősített cégek aránya alapján az európai élmezőnyhöz tartozunk, a tényleges folyamatok, szállítási stabilitás, kiszámíthatóság és minőség szempontjából igencsak hátul kullogunk.
Csak a papír a fontos
A vállalkozásoknál ma a legjellemzőbb cél csupán az, hogy papíron teljesítsék az ISO bevezetést, a dolgozók gondolkodását már nem igazítják az új elvárásokhoz − számoltak be tapasztalataikról a szakértők. Ezek után az egyes emberek visszatérnek az addig alkalmazott, akár évtizedes gyakorlathoz, ami gyorsan távolítja a céget a vágyott új metodikától. Sajnos az ISO 9000-es tanúsítvánnyal rendelkező hazai cégek legalább 60 százalékánál ez a helyzet.
Ha egy magyar cég nem a tanúsítványa szerint dolgozik, előbb-utóbb biztosan bekövetkezik az a hiba, amely már nemcsak kárt okoz, de a kényes nyugati ügyfelet is elűzi – mutat rá a vezető. Köztudott ugyanakkor, mégsem használják ki a cégek, hogy a folyamatok és a szabványok állandó érvényesítését az informatikai rendszerben is kódolni lehet. Bár a vállalkozások elsősorban nem a minőségbiztosítás miatt vásárolják vállalatirányítási szoftvereiket, azokat be lehet állítani ennek a feladatnak az ellátására is – hangoztatja Czermák András.
Digitalizált, magasabb szintű rend
Sok vezető saját erőből törekszik a helyzet javítására például gyakoribb ellenőrzésekkel, de erre a dolgozók leginkább kettős beszéddel, adminisztrációs látszattevékenységgel válaszolnak. Az ellenállás mindaddig erősödik, amíg be nem következik a katasztrófa. Ezzel szemben az informatikával szabályozott munkafolyamatok észrevétlenül szivárognak be a mindennapokba.
A digitalizált, számítógéppel követett és adminisztrált folyamatok minden lépésnél megkövetelik a vonatkozó sztenderdek betartását, és a munkafázisok semmilyen módon nem térhetnek el a követelményektől. Emellett természetesen az alkalmazott vállalatirányítási rendszer ellátja eredeti funkcióját is, nyilvántartja egyebek mellett a könyvelést, a raktárat, az adót, a beszállítókat, a számlákat, az ügyféladatbázist, amely már önmagában is magasabb szintű rendet eredményez.