Megvenni egy már működő vállalkozást érdekes kihívás. Lehet, hogy egy gyümölcsöző cég tovább gyarapodik majd a kezünkben, vagy egy csőd szélén álló üzletből mi fogunk majd hatalmas és sikeres vállalatot építeni. De az is lehet, hogy az egész egyenes út a személyes pénzügyi katasztrófához. Nincs varázsgömb, ami időben megmondaná, mire kell felkészülni, de van néhány ötletünk, hogy védheti ki a nagyobb buktatókat.
Kevéssel az után, hogy egy Richmondi csoport megvásárolta az AMF Bowling cégét, a bowling népszerűsége az USA-ban érzékelhetően növekedni kezdett. Ezt követően a sportág növekedésnek indult Európában és Ázsiában is. Ez a hirtelen jött növekedés megcsapolta a nemzetközi piacokat is, a befektetők több mint egy milliárd dollárért adták el a vállalkozásukat, többszöröséért, mint amit ők megvették, és amit valaha is belefektettek. Röviddel az után, hogy a Richmondi csapat jó áron eladta az AMF Bowling cégét csőd közeli helyzetbe került a vállalkozás. Az új tulajdonos nem fogta fel, hogy a nemzetközi növekedés a bowling terén elérte a csúcspontját és az eladási mutatók ebben a szegmensben hanyatlásnak fognak indulni. De honnan tudták előre?
Alig pár olyan meghatározó tényező van, ami alapjaiban képes eldönteni, hogy a már meglévő vállalkozás vásárlásáról hozott üzleti döntés sikeres lesz-e, vagy sem.
Amennyiben Ön egy már meglévő üzletet akar átvenni, győződjön meg róla, hogy ismeri, és jól érti az adott szegmensben mutatkozó üzleti folyamatokat. Ismerje meg az adott iparágat. Tanuljon olyan sokat az adott üzletágról, amilyen sokat csak tud, mielőtt belevágna. Attól, hogy valami kívülről „menőnek” néz ki, még korántsem biztos, hogy jövedelmező.
Ellenőrizzük le a céget a megfelelő adatbázisokban, hogy bizonyosak lehessünk abban, sem nagyobb tartozás, sem egyéb, hasonló adózási vagy jogi probléma nem áll az előző tulajdonos „menekülésének” hátterében. Ha minden rendben van, akkor az eladó fél feltehetőleg nyitott lesz rá, hogy minden információt átadjon. Ha titkolózik, az már eleve gyanús.
Nézzünk utána annak is, hogy milyen az adott cég hírneve. Próbáljunk meg legalább internetes fórumokon, közösségi oldalakon rákeresni, hogy milyen tapasztalatokat osztanak meg a céggel kapcsolatban az emberek. Ha ugyanis már a földig rombolták egy cég imázsát, akkor aránytalanul nagy idő és pénz ráfordítás lehet ismét pozitívba hozni a megítélést – ráadásul lehet, hogy soha nem sikerül.
Beszéljünk a cég korábbi, meglévő partnereivel, hogy milyen tapasztalataik vannak az adott vállalkozással kapcsolatban. Egyébként azért is érdemes velük még a döntés előtt felvenni a kapcsolatot, mert egy ilyen beszélgetéssel, ha jól sikerül, máris megalapozhatjuk a későbbi jó kapcsolatot.
Érdemes tájékozódni a nemzetközi folyamatokról is, hiszen sok piacon a hazai trendek némi lemaradással követik a nemzetközi divatot. Ha valami éppen felfutóban van Amerikában, lehet, hogy érdemes itthon is próbálkozni vele akkor is, ha az előző években, az előző tulaj kezében még beváltatlan ígéret maradt a vállalkozás. Ha viszont máshol már lecseng egy divathullám, valószínűleg is itt csak alig pár év van az adott dolog futtatására – hosszú távú üzletben tehát ne reménykedjünk.