Márkaépítés? Az már a múlt

A klasszikus termékelőnyök helyett jó ideje tudjuk már, hogy a sikeres marketinghez a fogyasztói igényekre kell választ adni, érzelmeket és elköteleződést generálni. A márkaépítés legmodernebb szintje pedig a márkaaktiváció.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Hiába szeretné azt hinni minden vállalkozás, hogy a fogyasztói teljes mértékben értik, hogy mit is akar mondani nekik, valójában a legjobban felépített márkáról is zavaros kép él a fogyasztók fejében, ráadásul mindenkiében más.

Mi a hírnév?
A reputáció az, amit akkor mondanak rólunk, amikor elhagytuk a szobát. Az imídzs az, amit magunkról akarunk mutatni. A kettőből együtt alakul ki egy cég valós hírneve – mondta Lakatos Zsófia, a Magyar PR Szövetség elnöke a Menedzserképző Központ konferenciáján.
A PR-t minden tervezési folyamatban már az elején, a stratégiai tervezés szintjén be kell építeni - hangsúlyozta a szakember. A PR abban segít, hogy mit mondjon magáról a cég, ezért fontos, hogy már az elején bevonjuk a folyamatba.
Vagyis a márkákról alkotott kép nem annyira tiszta a fogyasztók fejében, mint ahogyan azt mi cégként gondoljuk. Fontos viszont, hogy a céges kommunikáció megtervezésekor abból a „katyvaszból” kell kiindulnunk, ami a fogyasztó fejében valószínűleg van. A márkánk ugyanis valójában nem olyan, amilyennek mi képzeljük, hanem amilyennek a fogyasztók képzelik – mondta Nagy Márton kreatív stratégiai igazgató és Hinora Bálint, ügyvezető igazgató, a Hinora Marketing Group képviselői a Menedzserképző Központ konferenciáján. (Ld. keretes írásunkat.)

A márkaépítés nem mai találmány, a klasszikus korszak után hatalmas jelentős változást hozott a szeretetmárkák divatja, ami emocionális szinten fejlesztette tovább a márkákat. A márka azóta érzelmeket közvetít, ilyen alapú kötődést alakít ki a fogyasztókkal. Nagy Márton véleménye szerint ma kevés igazi szeretetmárka van, ugyanakkor minden márka, amihez érzelmi kötődése van a hűséges fogyasztóknak, valójában szeretetmárka. (Ld. keretes írásunkat.) Egy sikeres márka fogyasztói attitűdöket és nem termék-attribútumokat ural. A fogyasztó okos, és tud dönteni, a márkaépítésnél azt az attitűdöt kell kialakítani, ami miatt a fogyasztó egyáltalán elkezd foglalkozni a termékkel. A brandmarketing új szakasza a brandaktiváció.

Kép: PP archív

A szeretetmárka mindent visz
Vannak márkák, amelyeknek nem árt a válság. Vannak olyanok, amelyeknek nem kell beszállnia az állítólag mindenki számára kikerülhetetlen árversenybe. Ezekhez ugyanis a fogyasztókat sokkal több fűzi holmi racionális választásnál. Szeretet. Szinte bármi kiválhatja – egy íz, egy illat, egy semmi máshoz nem hasonlító módon befűzött cipőfűző. A szeretet több annál, mint egyszerűen kedvelni valamit. Ennek kialakulásához idő kell, és bizony, ha nem viszonozzák, előbb-utóbb elmúlik. A szeretetet nem lehet kierőszakolni, meg kell érte dolgozni.
A reklám személytelen, alapvetően egyoldalú kommunikáció, még akkor is, ha esetenként cselekvésre ösztönöz (Például, azt közli a fogyasztóval: „vegye meg most”). Ezzel szemben az aktiváció során a brand élményt ad. Az első lépés a kontaktus, ami saját élményt ad, ez emlékké alakul, ami érzelmeket generál, ez pedig alapja a lojalitás kialakulásának. A reklám üzenetet közvetít, a márkaaktiváció viszont élményt nyújt.

Az első és legfontosabb dolog a márkaaktivációnál annak azonosítása, hogy mi az a fogyasztói igény, amit képesek vagyunk kiszolgálni? Mire ad választ a márkánk? Azaz szaknyelven szólva mi az „insight”. Ha ezt azonosítottuk, meg kell fogalmazni, hogyan válaszolja meg a brand a problémát (ez a platform), a harmadik lépés pedig az, amit magával visz a fogyasztó a termékkel való találkozás után (benefit). Ezeken az alapokon lehet elkezdeni egy márka kreatív megjelenésének felépítését. Itt van szükség a grafikusra és a szövegíróra, minden más még az üzleti tervezés részéhez tartozik.

Kutatás és helyzetanalízis

A sikeres marketing felépítéséhez alapvető lenne, hogy adatok birtokába jussanak a cégek, a szomorú valóság azonban az, hogy a cégek nagy részének semmilyen kutatása, adata nincs saját vállalkozásáról – vagy épp a piaci környezetről. (Pedig vannak ennek kisebb költségvetésű lehetőségei is, a probléma inkább az, hogy még a nagy cégek mindegyike sem látja be ennek fontosságát.) A kutatáshoz alapvető eszközöket is érdemes igénybe venni, de az alap – például demográfiai jellemzők mellett – további információkat is szerezhetünk a fogyasztókról. A „Needs Wheel” például fogyasztói attitűdök szerint szegmentálja a piacot, és így a márkákat. Ez FMCG szektorra van kitalálva, de minden másra is el lehetne készíteni. Sokkal többet tudhatunk meg arról, hogy mit keres a fogyasztó és miért, mint amennyit a demográfiai jellemzők tudnak adni.

Minél több adat áll rendelkezésre, annál inkább látjuk pontosan a saját helyzetünket, innen tudhatjuk meg, hogy a célcsoportunk valójában hogy lát minket. A versenytárselemzésnek is alapvetőnek kéne lennie, a tervezés szempontjából kiemelten fontos – nem lehet márkastratégiát tervezni, ha nem ismerjük a versenytársak kommunikációját –, hangsúlyozták a szakemberek.

Szintén mindenki által ismert – de sajnos a márkaépítés kapcsán keveset használt – módszer a vállalati SWOT analízis. Hogy hogyan kapcsolódik ez a működést elemező módszer a kommunikációhoz? A szakemberek tapasztalatai szerint a hatékony külső kommunikáció alapja a hatékony belső kommunikáció. Kisebb cégeknél a külső kommunikáció sokszor a belső rendezetlenség miatt nem működik, jobb tehát itt is tisztában lenni a viszonyokkal.

A brandpiramis

A brandpiramis arra ad választ, hogy mit üzen a márkánk magáról.

Így lehet eladni azt, amire nem vágyik senki
A kkv-szektor szolgáltató cégei is bőrükön érzik, hogy a versenyelőny megteremtéséhez bizony szükség van márkaépítésre, a beazonosíthatóság és a szerethetőség, vagyis az érzelmi azonosulás megteremtésének lehetősége kulcs lehet a fogyasztók, üzletfelek táborának bővítéséhez. De ez nem minden cég esetében egyszerű.
Márkapiramis alulról felfelé:

–  A márka fő eszközei: logó, ikonikus szlogen, ikonikus dátum, ikonikus alak, aki kapcsolódik a márkához. Idetartozik az arculati kézikönyv, a márka saját színe stb. Ha nincs ilyen, meg kell határozni, hogy mi legyen az.

-  Brandkarakter: hogy tudom egy mondatban megfogalmazni, hogy mi is az én márkám. Milyen karakterű, milyen személyiségű a cég?

–  Reason to belive – miért higgyek a márkában? Hiszek a német acélban például.

–  Points of parity – tudok-e annyit mint a versenytársaim? Márkában? Termékben stb?

-  Points of difference – miben vagyunk mások, mint a versenytársaink, mi különböztet meg minket?

–  Márkastratégia – amit konkrétan kommunikálunk a márkáról. Mottó stb.

Csak ezek után, ilyen tudatos tervezéssel érhető el, hogy sikeresen jussunk el fogyasztóinkhoz, és egy valóban kötődést generáló márkát alakítsunk ki – akár kisvállalkozóként.

Természetesen nagyon fontos, hogy a kiválóan felépített üzenet aztán el is jusson a fogyasztókhoz – de ez már egy másik történet.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo