Losoncz Miklós: az EU-n kívül is van élet, csak sanyarú

Az Európai Unió politikailag csak nyert a brexit-folyamattal, a britek távozásának gazdasági hatásait bőven enyhíti a tény, hogy most egységesebb, mint valaha. A britek példáján pedig most más, ingadozó tagállamok is láthatják, mibe kerül a szuverenitás. Dr. Losoncz Miklós, a Budapesti Gazdasági Egyetem professzora szerint az Egyesült Királyság előtt egyszerűen nem létezik jó kimenetel.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Június 30 lehet az új deadline
Theresa May brit miniszterelnök szerdán hivatalosan kezdeményezte az Európai Uniónál a brit EU-tagság jövő pénteken esedékes megszűnésének (Brexit) elhalasztását június 30-áig. A konzervatív párti brit miniszterelnök a Downing Street által közzétett, Donald Tusknak, az uniós állam- és kormányfők alkotta Európai Tanács elnökének címzett levelében közli: jóllehet bízik abban, hogy a londoni parlament ratifikálja a Brexit feltételrendszeréről szóló, eddig kétszer is nagy többséggel elvetett megállapodást, erre azonban a kilépés márciusi 29-i határidejéig már nincs lehetőség.
Naponta történik valamilyen gyökeres fordulat a brexittel, azaz az Egyesült Királyság európai uniós tagságának megszüntetésével kapcsolatban, ezért a folyamat kimenetele is megjósolhatatlan, de annyi biztos, hogy olyan forgatókönyv, amellyel a britek nyerhetnének, nincs – mondja dr. Losoncz Miklós, a Budapesti Gazdasági Egyetem kutatóprofesszora. Magyar szemszögből azonban talán a kimenetelnél is érdekesebb, hogyan jutottak el a britek a kilépésig, milyen hibákat követtek el a tárgyalások során, és mik azok a tanulságok, amelyeket most, a folyamat végén már mindenképpen érdemes levonni Magyarországon és más európai államokban is.

 Cikkünk március 19-én, pontosan tíz nappal a Brexit határideje előtt készült.

Dr. Losoncz Miklós, kutatóprofesszor, egyetemi tanár, Budapesti Gazdasági Egyetem
1977-ben kapott okleveles közgazda diplomát a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem Kereskedelmi Kar, Külkereskedelmi Szak, Nemzetközi Kereskedelempolitika és Pénzügy Szakágazatán. A Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetemen 1978-ban dr. univ fokozatot szerzett, 1984-ben a közgazdaságtudomány kandidátusa lett, 2005-ben habilitált a győri Széchenyi István Egyetemen, 2007 óta a Magyar Tudományos Akadémia doktora. Szakterületeit a globalizáció, Kína fejlődési irányzatai, a globális pénzügyi és gazdasági válság jellemzői, az Európai Unió, azon belül a Gazdasági és Monetáris Unió fejlődési irányzatai, Magyarország gazdasága és gazdaságpolitikája.
Sok helyütt úgy hivatkoznak a brexit népszavazásra, hogy egy politikai blöff volt, és senki sem gondolta komolyan, hogy a britek megszavazhatják…

- Nem blöff volt, hanem egy konkrét politikai ígéret. David Cameron, az akkori brit miniszterelnök tette a Bloomberg-beszédként elhíresült alkalommal, még 2013-ban. Az eredeti ígéret úgy szólt, hogy a következő választások után (a 2015-ös brit parlamenti választások) népszavazásra bocsátja a brit tagságot. Később azzal finomította a dolgot, hogy akkor lesz népszavazás, ha a konzervatívok nyerik a választásokat. David Cameron – mikor ez megtörtént – már nem akart visszakozni az ígéretétől. Blöff helyett inkább politikai póker volt. Ebben a hazardírozásban, amely visszatekintve kiszámíthatatlannak bizonyult, a brit kormányfő a nemzet hosszú távú jövőjét tette kockára szűk látókörű önző politikai okokból.

Az unióval szemben sem alkalmazta politikai eszközként?

- A miniszterelnök éppen abban az időben, a népszavazás előtt jutott megállapodásra Brüsszellel, amivel tovább lazította volna a brit tagságra vonatkozó, egyébként is laza feltételeket. Például olyan garanciákat kért és kapott, amelyek biztosították volna, hogy az euró övezeti tagok ne „dönthessenek” a nem eurózóna-tag államok feje felett. A népszavazás után ezek a döntések nem léptek hatályba.

Tehát Cameron nem számított arra, hogy a kilépéspártiak győznek?

- Senki sem számított rá. A 2016. június 23-i népszavazás eredménye a kilépéspártiakat éppúgy meglepte, mint az Európai Uniót, vagy magát a brit kormányt.

De miért születhetett ez az eredmény?

A Brexit és a GDPR
A küszöbön álló Brexit módja máig kérdéses, még mindig nem dőlt el, hogy az Egyesült Királyság Európai Unióból történő kilépése megállapodásban rögzített szabályozott keretek között, vagy azok hiányában, rendezetlenül történik-e majd. Függetlenül attól, hogy milyen módon, az Európai Unióval kötendő kilépési megállapodással vagy anélkül, rendezetlenül kerül sor a Brexitre, számos szektorban kell a Brexitet követő időszakkal kapcsolatos nyitott kérdésekre választ találni. Az egyik ilyen az adatvédelem területe, ezt tekintjük át dr. Solt Istvánnal az act legal | Bán és Karika Ügyvédi Társulás ügyvédjével.
- Erre a kérdésre azóta keresik a választ. Egyrészt ez a kérdés, amellett hogy önmagában is megosztja a brit társadalmat, azokat a más jellegű törésvonalakat is a felszínre dobta, amik mélyen ott rejtőznek minden európai országban. A gazdagok és szegények közti különbséget, a régiók közti különbségeket, a globalizáció nyertesei és vesztesei közötti ellentéteket. A britek esetén a megosztottság már akkor olyan mély volt, hogy Cameron saját kormányának négy tagja is a kilépés mellett kampányolt. A kampány maga pedig jól mutatta a populizmus térnyerésének eszközeit. A kilépéspártiak érvrendszere köszönőviszonyban sem volt a valósággal, ordas hazugságokra épült, de remekül hatott az érzelmekre.

Ebben nagy szerepe volt a hagyományosan euroszkeptikus brit bulvármédiának, a The Sun, a Daily Mail, a The Daily Telegraph lapoknak. Ezzel szemben a maradáspárti kampány, beleértve az állami BBC-t is, lagymatag volt, nem talált igazi üzenetet. És a végén már az internet sötét bugyra is beavatkozott a kilépéspártiak oldalán, a Cambridge Analytica olyan célzott kampányba kezdett, amire addig nem volt példa. Személyre szabott, riogató üzenetekkel bombázták a bizonytalanokat. Ilyen kampánnyal, a leegyszerűsített, demagóg hazug szlogenekkel szemben nehéz bármit is tenni. Ez a brexit szavazás első nagy leckéje, hogy a felelős médiumok nélkül, az új technológiákat használva, ordas hazugságokkal is lehet népszavazásokat, parlamenti vagy elnökválasztásokat nyerni.

Egy újabb népszavazás esetén elkerülhető lenne az ilyen kampány?

- Nincs értelme még egy népszavazást tartani, az eredetinek sem volt sok. Két masszív tömb létezik, a maradás és kilépéspártiak, néhány százalékkal hol az egyik, hol a másik van többségben. Ha most a maradásra szavaznának is a britek, néhány hónap múlva lehet, hogy a kilépésre.

Kép: Pixabay

Miért ilyen megosztott a brit társadalom?

- Ez távolról sem brit sajátosság, de az Egyesült Királyság esetében részben a birodalmi múltból fakad. Sok brit még mindig nehezen viseli, hogy a birodalomnak vége és a szuverenitás hamis illúziójával ezek a nosztalgikus érzések felerősödtek. Az elmúlt években meredeken nőtt – részben a globalizáció hatására - a jövedelmi különbség a gazdagok és szegények között, ezt könnyű volt az Európai Unióra fogni. Sokrétű tehát a probléma. Itt van például a bevándorlás kérdése: a briteket egyáltalán nem izgatták a volt gyarmatokról érkezett bevándorlók tömegei, de a kelet-európai tagországokból érkezők miatt már kinyílt a bicska a zsebükben. Elismerem, hogy egy néhány ezer fős közösségben több száz idegen érkezése szemet szúrhat, de sokszor olyan közösségek szavaztak a kilépés mellett, ahol nem éltek nagy számban bevándorlók. Klasszikus példája ez az idegenek nélküli idegenellenességnek. Pedig bevándorlás nélkül az egész brit gazdaság nagy nehézségekkel küszködne, komplett nemzetgazdasági ágazatok, az egészségügy, a mezőgazdaság sok szegmense nagymértékben a külföldi munkavállalóktól függ.

Nyakukon a kés, de még mindig tétlenül várnak
A magyar cégek többsége elkerülhetőnek tartja, hogy az Egyesült Királyság megállapodás nélkül hagyja el az Európai Uniót, ezért egyelőre nem készült fel a kilépés következményeire.
Említette, hogy a brexit az egész angolszász modell válságát jelenti. Olyan országokét is mint az Egyesült Államok?

- Igen úgy vélem, hogy a brexit ennek a válságnak az egyik jele. Az angolszász modellben a bérek emelkedése nem tart lépést a GDP-növekedésével, ami amellett, hogy hatalmas jövedelmi-vagyoni különbségekhez vezet és erodálja a politikai-gazdasági elitbe vetett bizalmat, azzal is járhat, hogy a háztartások iszonyatosan eladósodnak. Gondoljunk csak meg, hogy sokszor a gyerekek az inflációval kiigazítva, kevesebbet kerestek, mint a szüleik. Ez olyan mély frusztrációt szül, amelyeket csak a fogyasztás növelésével lehetett kisimítani és ezt hiteleken keresztül tudták megtenni. De a brit társadalom más szempontból is érdekes, mert az egyébként felszín alatt meghúzódó ellentéteket is a megjelenítette a brexit. Regionális különbségeket, mint Skócia, vagy Észak-Írország esetén, amelyek akár az ország területi integritását is veszélybe sodorhatják.

Annak ellenére, hogy évek álltak a rendelkezésükre, a brit kormány nem sokat tett a helyzet megoldásáért.

- Amíg az unió stratégiája a kezdettől fogva egyértelmű volt, addig a britek egyszerűen nem tudták, mit kezdjenek a helyzettel. Theresa May, aki David Cameront követte a miniszterelnöki székben, például kezdetben kemény kilépést képzelt el, majd fokozatosan engedett, ahogy rádöbbent ennek gazdasági következményeire. De a „soft brexit” felé történő elmozdulás spontán módon történt, inkább csak sodródott a kormány az eseményekkel.

Amit tudnod kell hard Brexitnél: behozatali-kiviteli engedélyek
Már csak alig másfél hónap maradt addig, míg – jelen állás szerint – az Egyesült Királyság megállapodás nélkül kilép az Európai Unióból. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal tájékoztató anyagának segítségével végigvesszük a felkészüléshez szükséges legfontosabb tudnivalókat.
Azt gondolnánk, hogy két év alatt azért többre jutnának…

- Vannak dolgok, például Gibraltár kérdése, vagy a ciprusi támaszpontjaik kérdése, amelyekben sikerült megegyezni. De van egy-két probléma, amit egyszerűen lehetetlen megoldani, ilyen az Írország és Észak-Írország közötti határ. A „hard” brexit esetén vissza kell állítani a határellenőrzést, ami a nagypénteki megállapodás felrúgását jelenti, kiszámíthatatlan politikai következményekkel, míg a „soft” brexit esetén London a vámunióban marad, illetve továbbra is az EU egységes piacának része lesz, be kell tartania az unió szabályait, de nincs beleszólása a dolgokba. Ez a kör négyszögesítése, erre a helyzetre nincs jó megoldás. Joggal teszik fel a kérdést a brit szavazók, hogy mi szükség volt egyáltalán az egész brexit hajcihőre. Nem csoda, hogy a brit elittel szembeni bizalom megroppant.

Nem úgy tűnik, mintha ennek tudatában lennének…

- A brit politikusok teljes mértékben elvesztették a kapcsolatot a realitásokkal. Olyan megoldásokat erőltettek, amelyek az uniós intézményeknek elfogadhatatlanok voltak, képtelenek voltak bármilyen kompromisszumra, ha a falnak rohantak egy-egy javaslatukkal, akkor sem váltottak irányt, hanem erőltették ugyanazt. Makacs akarnokság, kompromisszumképtelenség, a saját hibái belátására való teljes alkalmatlanság vezetett oda, ahol most az Egyesült Királyság tart. Ennek az egyik legszebb példája, hogy elutasították a megállapodás nélküli kilépést ÉS nemmel szavaztak a megállapodásra is. Mintha a Titanic akarta volna elparancsolni a jéghegyet az útjából. Totális káoszt sikerült összehozniuk.

És ha halasztásra kerül sor?

- Tegyük fel egy-két hónapot halasztanak. Na és? Akkor csodálatos módon hirtelen sikerül megoldaniuk azt, amit évekig nem tudtak? Ha pedig egy évet halasztanak, akkor addig a brit képviselők beülnek az Európai Parlamentbe és év végén köszönik szépen és felállnak? Ezzel a legjobb esetben is csak tovább húzhatják az időt. A britek számára egyszerűen nincs jó forgatókönyv.

Magyarország profitálhat is a Brexitből
Már maga a Brexit folyamat és az azóta végbement változások is tanulságosak, de Magyarország számára konkrét előnyöket is kínálhat a brit kilépés. Még nem késő ringbe szállni a Brexit miatt távozó cégekért, vagy az esetleg hazaköltöző magyar vendégmunkásokért.
És az Unió számára?

- Nekem az a véleményem, hogy gazdasági szempontból az Unió a brit EU-tagság fenntartásában érdekelt, de ezt nyomós politikai okok felülírják. Nem terheli a külön utasságuk az Unió intézményeit, nem terheli rájuk a brit társadalom és politika végletes megosztottságát, nem bomlasztják belülről az integrációt. A brexit hatására az uniós intézmények és a tagállamok dicséretesen összezártak, hiába próbálták a britek megbontani az egységet. Bármennyire is fájdalmas elbúcsúzni tőlük, a jelenlegi körülmények között jobb lesz nekünk a britek nélkül. A visszatérésre később van lehetőségük. És minden euroszkeptikus elgondolkodhat azon, hogy milyen árat kell fizetni a – vélt vagy tényleges – szuverenitásért.

És ha a britek mégis maradnának?

- Ez a legkevésbé valószínű forgatókönyv. Megszűnne a kiváltságos státuszuk az EU-n belül. El tudjuk képzelni, hogy lemondjanak a fontról? Gazdaságilag nyilván ez lenne London és Brüsszel számára is a legésszerűbb, de politikailag elfogadhatatlan. Ez a szuverenitás eszméjének feladásával járna, a briteknek és a viták további folytatását jelenti az Uniónak.

Milyen tanulsággal járhat a brexit Magyarországnak és a magyar kormánynak?

- A magyar kormány saját és az ország jól felfogott érdekében nem kacérkodik a kilépéssel, de minden tagállam, így mi is, le kell, hogy vonjuk azt a tanulságot, hogy az EU-n kívül is lehet élet, csak nem ugyanolyan, hanem sokkal sanyarúbb. A kilépés ára még a legharcosabb euro szkeptikusokat is el kell hogy gondolkodtassa. Nem utolsósorban pedig az, hogy a brexit milyen mély problémákat dobott felszínre: gondoljuk Olaszországra, az észak-dél ellentétre, Belgiumra, a flamand-vallon megosztottságra, és ezek csak a regionális problémák. A gazdagok és szegények közötti feszültség, a fokozódó elitellenesség, a bizalom hiánya nem csak az Egyesült Királyságra igaz. A szuverenitásunk tartalma – akármilyen sokszor és szívesen is hivatkozunk rá – végiggondolásra, átértékelésre szorul, mert most már láthatjuk azt, hogy milyen nagy árat lehet és kell fizetni érte. Ide kívánkozik Chris Pattern, a Bizottság korábbi brit biztosa találó hétköznapi példája a szuverenitásról: „A szuverenitás a szabad cselekvés értelmében nonszensz. Egy meztelen, éhes ember, aki egyedül van a Szaharában, szabad abban az értelemben, hogy senki nem mondhatja meg neki, mit csináljon. Ő szuverén. De halálra is van ítélve.”

„A teljes szuverenitás visszaszerzése lenne a legrosszabb opció”
'Az Egyesült Királyság kilépése az EU-ból és az európai integráció' címen jelent meg a közelmúltban Losoncz Miklós közgazdász, a Budapesti Gazdasági Egyetem kutatóprofesszora monográfiája, ami az egyik első magyar nyelvű, teljes gazdaságtudományi kötet a brexit hátteréről és következményeiről. A könyv szerzőjével a brexit-népszavazás kétéves évfordulóján beszélgettünk a brit gazdaság kilátásairól és az Egyesült Királyság Európában betöltött helyéről.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo