Brexit: „A teljes szuverenitás visszaszerzése lenne a legrosszabb opció”

'Az Egyesült Királyság kilépése az EU-ból és az európai integráció' címen jelent meg a közelmúltban Losoncz Miklós közgazdász, a Budapesti Gazdasági Egyetem kutatóprofesszora monográfiája, ami az egyik első magyar nyelvű, teljes gazdaságtudományi kötet a brexit hátteréről és következményeiről. A könyv szerzőjével a brexit-népszavazás kétéves évfordulóján beszélgettünk a brit gazdaság kilátásairól és az Egyesült Királyság Európában betöltött helyéről.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Piac&Profit: Könyvében azt írja, hogy a brit kilépést pártolóknak nem voltak és ma sincsenek racionálisnak tekinthető, gazdasági elemzéseken alapuló érveik. Milyen gazdasági ígéreteket tettek a brexitpárti politikusok és ezekből mi az, ami megvalósulhat?

Losoncz Miklós: A kilépéstől a szuverenitás helyreállítását várták a kilépéspárti szavazók. Ehhez tartozott, hogy megszűnik az Európai Unió Bíróságának joghatósága az Egyesült Királyságban, az ország függetlenedik az európai uniós jogszabályoktól, maga határozza meg (értsd korlátozza) a bevándorlást, és a brit kormányok ezután szabadon köthetnek kereskedelmi egyezményeket. A kilépéspártiak egyik fő érve az volt, hogy ha megszűnik az Egyesült Királyság (általuk egyébként nagymértékben túlbecsült) nettó befizetési kötelezettsége a közös költségvetésbe, az így megspórolt pénzt többek között a brit egészségügy fejlesztésére lehet majd fordítani.

Valójában azonban a brit kormány nem volt felkészülve a kilépésre. Hiányoztak azok az intézmények, amelyek az EU-s szervek helyébe léphetnének. Nem számoltak azzal sem, hogy a kilépés hosszú és bonyolult folyamat, erre külön minisztériumot kellett létrehozni, de máig sincs meg teljesen a megfelelő szakembergárda hozzá.

Derült égből villámcsapásként éri majd a Brexit a briteket
A Brit Kereskedelmi Kamarák (BCC) hétfőn ismertetett felmérése szerint az Európai Unióval kereskedő brit cégek harmada tejesen felkészületlen a brit EU-tagság megszűnése után várható vámeljárások kezelésére.
Egyelőre az sem biztos, hogy az európai uniós brit kötelezettségvállalások egyhamar megszűnnek. A 2020-ig tartó költségvetési ciklusban még fizetniük kell, de akár a hosszabb távú uniós programokat is finanszírozhatják – bár ez még folyó tárgyalásokon múlik. Az Egyesült Királyság 2020-ig még része marad a vámuniónak és a belső piacnak, de szavazati joga már nem lenne az uniós intézményekben. Ezután meg kell állapodni az EU-val a jövő kereskedelem feltételeiről. Ha ez nem sikerül, a viszonyt a WTO-szabályok határozzák majd meg, ami egyik félnek sem lenne kedvező.

A brit kormány még nem döntötte el teljesen, hogy kemény vagy puha kiválást akar-e, bár Theresa May az előbbit támogatja. A körülmények azonban inkább a puha kilépést valószínűsítik.

P&P.: Nagy-Britanniában kik voltak azeuroszkeptikus pártok és a kilépés támogatói? Származott-e személyesen káruk az uniós tagságból?

Az Egyesült Királyság nagyon sokat profitált az EU-tagságból, a korábbi kormányok a nettó haszon maximalizálására törekedtek, eközben „Brüsszel diktatúrája” egyáltalán nem érvényesült, a gazdasági szereplőket nem korlátozták az uniós jogszabályok.

Theresa May brit miniszterelnök kemény brexitet szeretne, de ennek kicsi a valószínűsége FORRÁS: MTI/EPA/WILL OLIVER

P&P.: Írja is a könyvében, hogy az Egyesült Királyságot nagyrészt elkerülték az unió általános problémái, mint a menekültválság vagy a szuverén adósságválság, Hogyhogy mégis ők léptek ki és nem mondjuk a svédek, az írek vagy a görögök?

Hazai pályán bukhat el Theresa May Brexit-terve
Politikailag lehetetlen helyzetbe kerülhet Theresa May brit miniszterelnök. Saját parlamentje arra kényszerítheti, hogy a „kemény brexit” helyett tartsa bent Nagy-Britanniát a vámunióban. Csakhogy erről nem a brit kormány, hanem az EU többi tagállama dönt, az uniós vezetők pedig korábban világossá tették, hogy a kilépés kilépést jelent, nem lehet visszakéredzkedni.
LM.: A kiválásról szóló népszavazás rövidtávú belpolitikai csatározás eredménye volt. A konzervatív kormány politikai előnyöket remélt a népszavazástól és az EU-val szembeni kemény fellépéstől. A brit különállásnak ugyanakkor már korábban voltak hagyományai, ezt kodifikálta valójában a kilépés, még ha az eredmény sokakat meg is lepett. Ha nem lépnek ki, a brit különutassággal, speciális státusszal akkor is számolni kellett volna.

Ha makroszinten az Egyesült Királyság nyert is az EU-tagságból, kis léptékben azonban valóban befolyásolták a brit háztartások életét a közép- és kelet-európai EU-tagállamokból érkezett bevándorlók. Amikor egy ötezres kisvárosban megjelenik sok lengyel munkavállaló, ez érthető módon feszültségeket okozott, ami az EU-val szembeni indulatokban csapódhatott le.

Nem lebecsülendő a Cambridge Analytica-ügy hatása sem, amikor pszichológiai profil alapján kaptak az emberek a kilépésre buzdító célzott Facebook-hirdetéseket a népszavazás előtt. A döntés ennek ellenére demokratikus volt. Emiatt nincs, aki nem tekintené legitimnek a szavazás eredményét, és nem is hiszem, hogy visszafordítható lenne, akkor sem, ha a britek többsége megbánta a kilépést. Az uniós intézmények is ezen az állásponton vannak.

P&P.: Említette Nagy Britannia lehetőségét arra, hogy saját kereskedelmi egyezményeket kössenek a jövőben. Lehetséges-e, hogy a brit külkereskedelem belátható időn belül helyreálljon olyan szintre, egyéni egyezmények után, mint amilyen az EU-ban volt?

LM.: Ezt nagyrészt attól függ, milyen egyezményt köt később a brit kormány az EU-val. Ma az Egyesült Királyság külkereskedelmének közel fele az Európai Unióra jut. Az EU-n kívüli országokkal évekig tarthat majd új kereskedelmi egyezmények megtárgyalása, ami tovább tartósítja a bizonytalanságot. Így nem is valószínű, hogy előnyös egyezményeket tudna kötni.

P&P.: A könyvében több lehetséges utat felsorol az Egyesült Királyság és az EU társulásának folytatására: török modell, svájci vagy norvég modell. A britek számára melyik lenne a legkedvezőbb?

LM.: Egyértelműen a norvég modell lenne az ideális, vagyis, ha az Egyesült Királyság az Európai Gazdasági Térség része maradna. Ez azt jelentené, hogy továbbra is érvényesülne a négy szabadság: az áruk, a szolgáltatások, a munkaerő és a tőke szabad mozgása, és a brit árukra is vonatkoznának az uniós jogszabályok. Ezzel együtt valószínűleg a vámuniós is fennmaradna. Mindezeken túl fennmaradna az Európai Unió Bíróságának joghatósága, és az országnak bizonyos hozzájárulást továbbra is fizetnie kellene a közös költségvetésbe. Mindez persze azt is jelentené, hogy nem sok maradna abból a szuverenitásból, amiről a 2016-os népszavazáson elvileg döntöttek.

Ülés az Európai Parlamentben - „Brüsszel diktatúrája" nem igazán érvényesült Nagy-Britanniában MTI Fotó

Fontos megjegyezni, hogy bármelyik forgatókönyv valósul meg, az Egyesült Királyság kedvezőtlenebb helyzetbe kerül, mint uniós tagként volt. A teljes szuverenitás visszaszerzése lenne a legrosszabb opció, ez tökéletes elszigeteltséghez vezetne.

P&P.: Sokat ír az EU strukturális problémáiról, az uniós demokráciadeficitről és az Európai Bizottság legitimitási problémáiról, ami a brit kilépésben is fontos szerepet játszott. Az EU megreformálását, demokratizálását elősegítheti a brexit?

LM.: Az azóta eltelt időszak azt mutatja, hogy a brit népszavazás eredménye felgyorsította az EU reformjára irányuló törekvéseket, még ha az uniós intézmények ezt a brexit ügyétől külön kezelik. A kilépés mindenképpen kijózanító hatással volt az EU-ra, de le is törte az EU-ellenes mozgalmak lelkesedését.

Érdekesség, hogy bár a populista, EU-szkeptikus pártok megerősödtek az utóbbi időben,  a programjuk sokat szelídült. Az Olaszországban kormányra került populisták ma már nem akarnak kilépni az EU-ból, vagy kivezetni az eurót. Eközben a leginkább vitatott legitimitású intézmény, az Európai Bizottság is nyitottabb a reformokra, és a tagállamok lakossága körében magas maradt az EU támogatottsága.

P&P.: A brexit akár szorosabb európai integrációhoz is vezethet?

LM.: Ezt nehéz megmondani, de az biztos, hogy az EU más országaiban a brexit óta alábbhagytak a kilépést támogató mozgalmak. A reformfolyamat biztosan lendületet kapott, de hogy pontosan melyik irányba indul tovább, az elsősorban a tagállamok kormányain múlik majd.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo