Ha azt írnánk, hogy mindig, mindenkor érdemes megjelenni egy vállalkozásnak az ágazatát felvonultató vásáron, akkor az csak féligazság lenne. Egy ilyen megjelenés ugyanis lehet óriási siker, ami új vevőket, megrendeléseket hoz, vagy egyenesen a világpiacra katapultál, de lehet hatalmas és drága kudarc is. Mert a vásári megjelenés, különösen egy külföldi rendezvényen, nem olcsó mulatság, ezért összeszedtünk néhány tanácsot ahhoz, hogy az erre fordított idő és források ne menjenek pocsékba.
Ne menjünk el csukott szemmel a támogatások mellett
Ma Magyarországon minden évben többtucatnyi kisvállalkozás jut ki állami, intézményi vagy magántőkéből finanszírozott támogatással nemzetközi vásárokra. A Magyar Nemzeti Kereskedőház, a Design Terminál, a külföldi országok hazai kereskedelmi képviseletei, mint például a ChinaCham is nyújtanak támogatást vásári megjelenéshez, de a GINOP-ban is elérhető olyan pályázati forrás, amely ehhez nyújt segítséget. Ezért mielőtt a saját zsebünkbe nyúlnánk, hogy finanszírozzuk a megjelenést, nézzünk körül alaposan, hogy van-e olyan szervezet, amely segítséget nyújthat nekünk.
Csak azért részt venni egy nemzetközi vásáron, hogy ott legyünk valahol, sosem jó stratégia. Minden ágazatnak megvannak a maga specifikus nagy eseményei, amelyek világszínvonalon nyújtanak betekintést a terület legfrissebb eredményeibe, újításaiba, ahol az ágazat igazán nagy szereplői képviseltetik magukat. Vannak azonban olyan regionális jelentőségű vásárok is, ahol az adott ország, vagy országok kisebb szereplői is megmutatkoznak, így akár jobb stratégia is lehet egy ilyen fórumon bemutatkozni. Persze ha világrengető újdonsággal rukkolunk elő, és a lehető legnagyobb nyilvánosságra törekszünk, akkor irány a legrangosabb esemény!
Számít a megjelenés!
A kiállítási standunkon múlik minden! A megjelenésében, felszereltségében törekedjünk a lehető legjobbra, ami a leginkább felkelti a figyelmet. Az érdeklődés fenntartására készüljünk tájékoztató brosúrákkal, repiajándékkal, szervezhetünk élő bemutatót, prezentációt. Fontos, hogy a tájékoztató anyagaink mindig legalább kétnyelvűek legyenek: angol és az adott ország nyelve. Egy magyarországi vásáron jó az angol–magyar tájékoztatás, de német, spanyol vagy francia nyelvterületen nem biztos, hogy egy magyar nyelvű szóróanyaggal aratni fogunk. Ha van elég helyünk, mindenképpen különítsünk el egy kis személyes területet, ahol négyszemközt tudunk tárgyalni a fontosabb szereplőkkel.
Efelett gyakran elsiklanak a cégek, holott ez a tevékenység kulcsszerepet tölt be abban, hogy minél több érdeklődőt vonzzunk be a standunkra. Ezért a szakmailag releváns lapok, online portálok és blogok szerkesztőinek küldjünk a vásár megnyitása előtt marketing anyagot, tájékoztatást, sajtóközleményt, esetleg invitáljuk meg őket a standunkhoz.
Mosoly, motiváció, jutalom
Sok múlik azokon a kollégákon, hoszteszeken, akik a standunknál állva beinvitálják, tájékoztatják az érdeklődőket. Ezért ahogy lehet, motiváljuk, és jutalmazzuk őket. Ez nem könnyű feladat, csak az ácsorgásban néhány óra alatt alaposan ki lehet fáradni, ezért ne kényszerítsünk senkit sem arra, hogy hat-nyolc vagy tizenkét órán keresztül vidám mosollyal az arcán várja a betévedőket, inkább váltsuk le őket négyóránként.
Figyeljük a versenytársakat
A vásári részvétel kiváló alkalom arra, hogy információt gyűjtsünk a versenytársakról. Persze ne próbáljunk meg álszakállban belopózni a standjukra, hanem szedjünk össze minél több brosúrát, hallgassunk meg minél több tájékoztatást, nézzünk meg a lehető legtöbb prezentációt. Egyetlen percig se gondoljuk azt, hogy ők nem fogják ugyanezt megtenni, ma már ugyanis egyetlen cég, kezdve a legkisebbtől a legnagyobbig, sem teheti meg, hogy fél szemmel ne figyelje a konkurenciát.
Tegyük közzé, hol vagyunk és mit csinálunk, iratkozzunk fel a vásár köré szerveződött csoportokba. Ügyeljünk arra, hogy milyen hashtaget kapott az esemény, és használjuk bátran – így bekerülhetünk a vásári hírfolyamba is. (Hogy mi is a hashtag és mire jó, arról itt olvashat bővebben.)
Utánkövetés
A vásárnak nem akkor van vége, amikor lehúzták a rolót, és összepakolták a standokat! Ideális esetben sok érdeklődővel találkoztunk, százával gyűjtöttünk be névjegyeket, telefonszámokat, e-maileket. Fontos, hogy mindenkivel, akivel beszéltünk, egyenként felvegyük a kapcsolatot, köszönjük meg a találkozást. Azokkal, akikkel komolyabb tárgyalást is folytattunk, telefonon, vagy akár személyesen is beszélhetünk, hogy melegen tartsuk a frissen kialakított kapcsolatot. Még ha nem is származik ebből azonnal üzlet, a kapcsolatok építése mindenképpen megéri!