Így lesz sikeres az uniós pályázat

Gallyas Katalin az amszterdami A-Lab startup-inkubátor falain belül találkozott magyar startup cégek vezetőivel és lapunk tudósítójával, s osztotta meg praktikus tanácsait az uniós pénzgyűjtésről.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A közel 79 milliárd eurós költségvetésű Horizont 2020 (H2020) program kiemelt célja, hogy a tudományos áttörésekből üzleti lehetőségeket biztosító innovatív termékek és szolgáltatások születhessenek, ezért a kutatástól a piaci hasznosításig terjedően az innovációs lánc minden szakaszához támogatást nyújt. Erről és a Kkv-eszköz programról itt olvashat részletesebben.

Hogy lesz sikeres a H2020 pályázat?

A Horizont 2020-ra és más startup fejlesztő programokra tulajdonképpen pénzszerzési szakember nélkül is lehet beadni pályázatot, szögezte le -saját maga ellen szólva - Gallyas Katalin, a Civic Tech Amsterdam vezetője (ld. keretes írásunkat). Ez tulajdonképpen meglepő, mert a hazai pályázatoknál viszont olyan mértékű adminisztráció szükséges, hogy gyakran külön embert kell foglalkoztatni rá, vélik egyes vállalkozók. Az uniós pályázáshoz regisztrálni kell, kitölteni egy önelemző (self-assessment) online kérdőívet, és egy napon belül máris megkapja a regisztrációs számot a pályázó.

Divatos szavak
turnkey - kulcsrakész
end-to-end
open source - nyílt forráskódú
disruptive - bomlasztó, más szóval teljesen újszerű technológia
open application - nyílt applikáció
highly responsive - magas érzékenységi fokú
agile - agilis
user-friendly - felhasználóbarát
Divatos szavak & témák

A támogatásszerző szakember mégis fontos, mert ismeri azt a kifejezésrendszert, amit mindenképpen fel kell tüntetni a beadott anyagban (ld. a keretes listát). Ilyen "buzzwordok" nélkül aligha talál célba egy-egy pályázat.

Azt is tudni kell, hogy vannak divatos témák. Ha egy fejlesztés az "open disruptive technology" kategóriába tartozik, vagyis megbillenti, megakasztja a kialakult iparági egyensúlyokat, vagy a "future emerging tech"-be (a jövő feltörekvő technológiái közé), arra nagyon ugranak a bírák. Persze kajánul megjegyezhetnénk: mi nem illik bele e tág fogalmakba? Hiszen minden innovatív vállalkozás ilyen törekvésekkel fejleszt.

Nagyon szeretik a bírálók, ha a projektnek köze van az interoperabilitáshoz, a nyitott forráskódú fejlesztéshez, ha "minél nyitottabb szoftverek készülnek minél kevesebb pénzből - mondta Gallyas.

Nagy verseny az eurókért

Általánosságban elmondható, hogy a kis összegekért kicsi a verseny, itt nagyobb eséllyel rúg labdába egy-egy magyar startup cég. Gyakran érdemes inkább a félmilliós összegre beadni a pályázatot, ott nagyobb eséllyel lehet győzni. Gallyas fontosnak tartja azt is, hogy a magyar vállalkozások ne csak az uniós alapoknál próbálkozzanak. Célszerű kialakítani az angyalbefektetők pénzének, a kockázati tőkének és az állami/uniós pénzeknek valamiféle egyvelegét a cég tőke-hátterében. Az EU-s alapoknál ugyanis nagy a verseny. Egy-egy kiírásra általában 100-120 pályázó jelentkezik, s közülük alig 20 részesül támogatásban.

A Horizont 2020 program eddig főként a több piacra bejutást segítette, elsősorban a cég növekedésének segítésére jó. Ehhez persze már rendelkezni kell a termékkel (vagy legalább a prototípussal, a mock up-pal, vagyis a tesztpéldánnyal, sőt akár már egy-két ügyféllel is).

Félmillió eurót viszonylag könnyű szerezni.
(fotó: freeimages.com)

SME1 & SME2

Ha korábbi fázisban tart a projekt, a Horizont 2020-ön belül az SME1 programnál félmillió eurónál kisebb pénzre lehet ácsingózni. Ehhez egy megvalósíthatósági tanulmány (feasibility study) szükséges, ami körülbelül 10 oldalas szokott lenni.

A Horizont 2020-on belüli Kkv eszköz program egyik szegmense esetében (SME1) alapkutatásra, a termék működőképességének demonstrálására, továbbá a termékhez szükséges technológiai rendszer beindítására is lehet pályázni. Az SME2-nél 0,5-2 milliót lehet igényelni az új piacok meghódítására, ahol zömében 1-2 éves futamidejű projektek versenyeznek. Itt már 30 oldalas leírás és cselekvésterv (roadmap) szükséges, valamint mellékelni kell a termék "funkcionális dizájnját". Fontos világosan körvonalazni az anyagban, hogy mennyi a hiányzó tőke és mi a következő lépés, aminek a megtételéhez kell a pénz.

Gallyas Katalin
A Londonban és Amszterdamban működő szakember évek óta a társadalomtudatos startupok specialistája. Olyan cégeknek szerez támogatást, melyek a civil szférára és a természeti környezetre vannak pozitív hatással. Az elmúlt 3 évben 6,7 millió eurónyi támogatás elnyerésében közreműködött 10 startup-kliensnél. Ügyfelei között van a Data Press, a Strawberry Energy és a Trakkies.
Hasznos tippek

Gallyas szerint az EU-ban nem érdemes egy bejáratott, több éves múltú cégnek a spin-offjával, vagyis az új projektcégével pályázni, mert így nem tud semmilyen releváns fogyasztói közönséget felmutatni a vállalkozás. Ezt úgy mondják, hogy "traction", ami kulcsfontosságú szó a startupok tőkeszerzésében, lépten-nyomon ezt hangoztatják ebben a közegben.

Fontos, hogy a cég weboldala egyszerű legyen, ne tartalmazzon sok szöveget és lehetőleg mutassa meg a terméket fotókkal. Az is kulcsfontosságú, hogy a fejlesztő személyét és a háttérteam kilétét nyilvánossá tegye a honlap.

Ha a dolgok internetét célozza meg fejlesztésével egy startup, előnyös, ha van benne valamilyen zöld, illetve fenntarthatósági aspektus. Ezt szeretik a zsűrik.

Ha már valamelyest nemzetközi lábakon áll a cég, nagyon hasznos Londonban fiókcéget nyitni -akár csak olyan szinten, hogy postafiókcégként üzemel-, mert az angol fővárosban sok a startupoknak szétosztandó támogatás.  Ott félmillió eurót könnyen lehet kapni - mondja Gallyas.

Bár nagyon divatos most a nyílt forráskódú fejlesztés, Gallyas szerint az okos cégek mindig megtalálják a módját, hogyan tegyék a termék egyik prémium-elemét vagy a háttértámogatást (support) fizetőssé, amire rendszerint szükség van, mert a termék egy-egy eleme -okkal, szándékosan- bonyolult, hogy konzultációt és támogatást igényel. Így a saját IP-ből (intellectual property) is csak lehet pénzt termelni.

Elbírálási elvek A zsűri három mérce szerint mérlegeli a beadott anyagokat: kiválóság (excellence), hatásfok (impact), és megvalósítás (implementation), vagyis képes-e beváltani az ígéreteket.

Sikerdíjak
Milyen díjakat szednek a pályázati támogatást szerző segítők?
  • SME1-nél 1500 euró + 5%-os sikerdíj,
  • SME2-nél 5000 euró + 5% sikerdíj vagy 2500 euró + 10% sikerdíj
Ha először nem sikerült a pályázat, további 2-3 alkalommal is beadja a pénzszerző szakember. Gallyas célja hosszú távú kapcsolat kialakítása egy-egy startuppal és ezzel több kollégája is hasonlóképpen van. Viszi őket konferenciákra, pitching fórumokra is bemutatkozni.
(Amszterdami beszámolónk a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. közreműködésével készült)

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo