Hogyan váljunk fenntarthatóvá lépésről lépésre?

2013. január 01. kedd - 07:30 / Sebők Orsolya
  •    

A szemléletváltás nem kerül pénzbe. Számos lépést megtehet egy vállalkozás anélkül, hogy célzottan a fenntartható fejlődésre hatalmas összegeket fordítana. Összegyűjtöttünk néhány tippet, amelyek segítenek elindulni. Ha pénzbe nem is, de időbe mindenképpen kerül a fenntartható fejlődés előmozdítása. Nem is kevésbe.

Kép:PP/FényesGábor

A fenntartható fejlődés kiemelt terület az Európai Unióban is, és ez a támogatási programokban is hangsúlyos szerepet kap. A hazai pályázati felhívásokban is megjelenik a témakör, elsősorban a megújuló energiák és a hulladékgazdálkodás terén, valamint a foglalkoztatás támogatására kiírt programokban, de átfogóan a fenntartható működés kialakításához inkább a multinacionális nagyvállalatoktól kaphatnak segítséget – tudást, támogatást – a kkv-k. Pályázatokat, díjakat és beszállítói programokat egyaránt kiírnak.

1. lépés

SWOT analízis

Fésüljük át a cégünket, hogy hol tartunk. A gazdasági fenntarthatóság felmérésére kiválóan megfelel a jól ismert SWOT analízis, amely megmutatja az erősségeinket, a gyengeségeinket, a kockázatokat és a fejlesztendő területeket. Az átgondolást kövesse elemzés: meg kell nézni, hogy a lehetőségeket hogyan tudjuk kiaknázni, a veszélyeket pedig elkerülni. Azt is gondoljuk végig, hogy mi az mindebből, amit egyedül tudunk elvégezni, és hol kell az érintettjeinket – a munkatársainkat, vevőinket, befektetőnket – bevonni. A párbeszéd máris óriási lépés a fenntartható felé. Ha hosszú távon életben akarunk maradni, muszáj erős partneri kapcsolatokat kialakítani, amelyek nem feltétlenül a pénzre, inkább a közös fejlődésre épülnek.

2. lépés

Jogszabályi megfelelőség

Mérjük fel, hogy mennyire tartjuk be az iparágra vonatkozó előírásokat a környezetvédelem, munkaügy és a gazdaság területén, így a fenntartható fejlődés mindhárom pilléréhez – gazdasági, környezeti, szociális – eljutunk. A kkv-szektornak nem arra kell koncentrálnia, hogy hány fát fog ültetni. A cégek fenntarthatósága szempontjából fontosabb például, hogy a munkavállalói elégedettek legyenek.

3. lépés

A vállalat belső folyamatai

A kézi irányítású kisvállalatoknál gyakran probléma, hogy az első számú tulajdonos és vezető nem tudja kiengedni kezéből a döntések jogát. Pedig, ha bizonyos szakterületeknek szabad kezet ad, jelentősen gyorsulnak a folyamatok. A jól szervezett folyamatok javítják a minőséget: javul a határidők betartása, a termék színvonala, nő a rugalmassága a cégnek. Az irodai folyamatok átvilágítása is komoly eredménnyel járhat: megéri okosan nyomtatni, vagy szelektíven szemetet gyűjteni, a feleslegesen égő lámpákat lekapcsolni. Egy átvilágítás rögtön megmutatja, hogy a működés fenntarthatóvá tétele milyen sok megtakarítási lehetőséget jelent.

4. lépés

EFQM (European Foundation for Quality Management) modell, vagy valami más

Mutatókat kell találni, amelyek a cég működése szempontjából a legfontosabbak, a legtöbbet adják hozzá a vállalkozás fejlődéséhez, stratégiájához. A teljesítményünket vizsgálhatjuk akár a fenntarthatósági jelentés vagy például az EFQM modell alapján. A nemzetközi modell alkalmazása sem kerül pénzbe, csak munkaóra-ráfordításba. Az EFQM Kiválóság Modell egy keretrendszer, amely kilenc – öt „Adottságok” és négy „Eredmények” – kritériumra tagolódik. Az adottságok közé azt kell összegyűjteni, amit a cég tesz céljai elérésének érdekében, az eredmények pedig azt mutatják meg, hogy mit ér vagy ért el a szervezet. Az adottságokból fakadnak az eredmények, az adottságokba sorolt tényezők pedig az eredmények visszacsatolása révén javíthatóak, fejleszthetőek. A modell kilenc fő egysége mutatja azokat a kritériumokat, amelyekhez mérten értékelhetjük a szervezet előrehaladását a kiválóság felé vezető úton. Ezek és az alkritériumok számos olyan kérdést vetnek fel, amelyeket érdemes tekintetbe venni, amikor önértékelést készítünk. A folyamat végén pedig EFQM Kiválóság Díj van, amely Európa egyik legrangosabb elismerése. Nem a termék vagy szolgáltatás minőségét, hanem az egész szervezet tevékenységének és működésének kiválóságát díjazza.

5. lépés

Beszállítói programok

Nagyvállalat beszállítójaként mindenképpen részt kell venni a beszállítói programokban, mert itt arra is van lehetőség, hogy megnézzük, más hogyan csinálja. A cégek nyitottak arra, hogy megmutassák, amit jól csinálnak. A szakmai napok, látogatások, tudásmegosztás rendkívül hatékony módja a minőség javításának.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek