Fejlesztünk vagy visszafejlesztünk?

Vezeték nélküli hálózatok kiépítése és fejlesztése könnyen szőnyeg alá söpört feladatként végzi. Ha nem fordítunk rá kiemelt figyelmet, itt követjük el az első nagy hibát! Szakértőnk cikksorozatának második részében rámutat, hogyan kerülhetjük el.

Sok olvasónknak ismerős lehet a következő rövid történet. Jól teljesített a cég az elmúlt években, bővül az állományunkban dolgozók száma, új négyzetméterekkel egészül ki az iroda. Szükségessé válik az informatikai infrastruktúra kiterjesztése a megváltozott igényekhez. Sokat látott megoldás a kkv-k világában egy új router „ad hoc” beszerzése és beüzemelése, amivel szeretnénk, hogy megoldásra kerüljön az addigi gyenge lefedettség és jelerősség problémája. Ez a tökéletes látszatmegoldás, ami hosszú távon biztosan sok bújtatott költséget fog okozni a vállalatának.

Ha az én cégemről lenne szó, én biztosan a következő értékeket tartanám szem előtt, mielőtt fejlesztésre kerül a sor: biztonság, lefedettség, roaming és nem utolsó sorban a megbízhatóság.

Ahhoz, hogy ez a fenti 4 érték teljesüljön, alapos előkészületek (mérés és tervezés), okos eszközbeszerzés szükséges.

A közvetlen környezet megismerése elengedhetetlen a mérés során, amely figyelembe veszi a felhasználói területet. Mérni nem csak meglévő, de nulláról épülő infrastruktúrát is kell, hogy kalkulálni tudjunk a várható interferenciákkal és környezeti elemekkel. A survey-t (mérést) végző eszközre feltöltésre kerül a méretarányos alaprajz. Ezt térképként használva a bejáráshoz a teljes terület feltérképezésre kerül. Az erre hivatott eszköz minden helyzethez rögzíti a vezeték nélküli hálózat jelerősségét.

Miért szükséges a helyszíni mérés?

A tervezőasztalon nem látszik, hogy a közvetítő közeg, a légtér mennyire "szennyezett". Mivel a 2,4GHz, illetve 5GHz-es tartományok szabadon használhatók, így gyakori, hogy a szomszédunk által kialakított saját vezeték nélküli hálózat, vagy egyéb tereptárgyak beárnyékolják a rádió jelek terjedését.

Wi-Fi volt, van, de lesz is?
Megéri vajon a Wi-Fi-s technológiákba invesztálni, érdemes terveznünk vele? A válasz határozott igen! Szakértőnk cikksorozatának első részében segíteni szeretne a kis- és középvállalkozásoknak, hogy a sikerük ne a Wi-Fi-n múljon.
Az így megszerzett információk elengedhetetlenül szükségesek, hogy meghatározzuk hány darab access point-ra, milyen antennával, pontosan hol van szükség és ezeket milyen szabvány szerint, mely csatornákon optimális üzemeltetni. Tervezésnél az is nagyon fontos, hogy ismerjük, hogy az iroda különböző helyein milyen minőségű hálózatra van szükség. - A váróban/hallban elegendő, hogy leveleket tudjon olvasni az ügyfél, míg a tárgyalóba/előadóban 15-20 fő is jelen lehet és egyszerre vehetnek részt videókonferencián.

Az elkészült output a heat map, ahol az alaprajzra vetítve látszik a jelerősség és a zajszint. A mérési eredmények alapján javasolt lehet további eszközök beszerzése, aktuális eszközök konfigurációjának módosítása, meglévő infrastruktúra frissítése. Módosítások esetén pontosan kimutatható, hogy (pl új eszköz hozzáadása a hálózathoz) milyen hatással van az összképre, figyelembe véve az egyedi környezet adottságait például, beton falat, üveg falat, stb. Ezért nagyon fontos itt megemlíteni, hogy a „gyorsan üzembe helyezett még egy router”, az általunk várt eredmény fordítottját is okozhatja és a fejlesztésünk helyett inkább visszafejlesztettünk!

Egy jól megtervezett és kivitelezett infrastruktúrában egy videókonferencia közben képesnek kell lennünk átsétálni a teljes irodán bármiféle szakadás/lassulás nélkül. Érdemes mindenkinek átgondolnia, hogy milyen elvárásokat támaszt a saját irodán, telephelyen belül és ennek megfelelően kialakítani az infrastruktúrájukat, hogy a végén ne a Wi-Fi-n múljon!

Tóth Bence

projekt menedzser

[email protected]

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo