A magyarok 20 százalékában felmerült már, hogy vállalkozásba kezdjen, de egyelőre a biztosabb, átlagos jövedelem mellett döntött. Ők jellemzően az érettségizett, 18–29 év közötti korosztályból tevődnek össze. A megkérdezettek 17 százalékára kifejezetten jellemző a vállalkozói gondolkodásmód, és könnyen a vállalkozói útra léphet. Többségében férfiak, diplomával rendelkeznek, és alkalmazottként dolgoznak – derül ki a Bridge Budapest felméréséből.
A felmérés szerint a magyarok 4 százaléka már vállalkozik, de nem a startupokéra jellemző globális hozzáállással, és 3 százalék az, aki a legnagyobb tudatossággal és elkötelezettséggel vezeti vállalkozását, és nemzetközi piacokra is kívánkozik.
Már nem félnek a fiatalok
A felmérés során hagyományos éves ifjúságkutatását is elkészítette a Bridge Budapest. Idén is 20 és 35 év közöttieket kérdezett a jövőképükről, a sikerhez való viszonyukról és a vállalkozói hajlandóságukról. A reprezentatív felmérésből kiderül, továbbra is tízből hat fiatalnak vannak saját üzleti vagy szakmai sikerességre vonatkozó tervei. Az elmúlt évekhez képest valamelyest javult a tendencia az itthonról elért sikerekbe vetett hitben: már csak kicsivel több mint felük gondolja, hogy nehezebb hazánkból érvényesülni, szemben a két évvel ezelőtti 65 százalékkal.
Bár a 20–35 évesek körében továbbra sem jellemző a vállalkozásindítás, az okok változása mégis reménykeltő: míg tavaly 30 százalékuk a biztonságvágy és kockázatkerülés miatt döntött volna az alkalmazotti lét mellett, mára ez a szám majdnem a felére, 18 százalékra csökkent. Jelentősen nőtt viszont azok aránya, akik a vállalkozási ismereteiket nem érzik elégségesnek: 19 százalékuk gondolja úgy, hogy nincs még kellően felkészülve az önálló vállalkozás indítására. Ezt a tudatosságot tükrözi az is, hogy akik a vállalkozói létet választanák, a függetlenség és magasabb jövedelmi kilátások mellett már a vállalkozói készségeik fejlődését is nagyobb számban nevezték meg ennek okaként.