Sok kisvállalkozás tulajdonosa a bónuszokat, a pénzjutalmakat tartja az ösztönzésre a legalkalmasabbnak, melyeket folyamatosan és fokozatosan emel. Vagy emelne, ha tudna… Ha pedig nem tud, akkor úgy érzi, kifogyott az eszközökből. Pedig a pénz nem motivál olyan hatékonyan, mint ahogy gondolnánk, vagy valljuk be, várnánk tőle. Ha rosszul használjuk, a monetáris jutalmazás kényszerré, majd elvárássá válik, és elveszíti a valódi célját.
Hacsak nem nagyon óvatosan használja a jutalmakat, akkor az emberek csupán csak dolgozni fognak a pénzért – mondja Edward Deci pszichológus, a rochesteri egyetem emberi motiváció kutatója. De más szakértők is azt mondják, a pénz, mint motivációs eszköz, esetenként visszatartó erejű. Főleg akkor, ha az emberek már azelőtt tudják, hogy milyen jutalom jár majd az adott feladatért, mielőtt befejeznék azt. Egy feladat tisztességes elvégzését ne pénzzel érjük el. Adunk néhány egyszerű tippet a motiváláshoz, hogy az őszi szezont már új tervekkel kezdhessük meg.
Önállóság ösztönzése
A munkatársaknak szükségük van arra, hogy az autonómia a munka része legyen bizonyos mértékben, és ezt tiszteletben kell(ene) tartanunk. Az önálló munkavégzés és döntés lehetősége a motiváció egyik fontos alapköve. Ha az anyagi elismerést csalinak használjuk, aláássuk mindezt. A szakértő szerint ezekben az esetekben, ha az alkalmazottak úgy érzik, hogy ellenőrizzük őket, hogy a jutalom kontrollal jár, sokat veszíthetünk. Ők elsősorban kellő motivációt, az önálló felelősséggel végzett feladatok izgalmát. Ha az irodában töltött fárasztó órákért negyedévente bónuszt osztogatunk, az elég ahhoz, hogy rávegyünk a munkatársakat, hogy dolgozzanak. De kevés ahhoz, hogy jó minőséget is produkáljanak. Ebben sokkal többet számít, ha ésszerű szinten szabadon engedjük őket, engedjük, hogy önálló döntéseket hozhassanak, meghallgatjuk a véleményüket és lehetővé tesszük, hogy célokat tűzzenek ki maguk elé, amelyeket aztán elérhetnek.
Egyénre szabott elismerések
Ahogy a vezetési stílusunk is más és más hangnemet kíván minden munkatársunknál, úgy a motiváció sem lehet egységes. Igazítsuk személyesre. Gondoljuk át ki milyen személyiség, milyen feladatai vannak, mik a céljaink együtt. Beszélgessünk, értsük meg egymás igényeit, és adjunk lehetőséget az előrelépésre. Ha a személyes célok megvannak, az ösztönző csomag részei máris összeállnak. Van akit egy tanfolyammal lehet jutalmazni, van akit egy bónusz összeggel, van akit egy wellness hétvégével. Mindent próbáljunk az adott helyzethez igazítani – ehhez pedig az kell, hogy őszintén igyekezzünk megismerni azokat, akikkel dolgozunk. Olykor csak egy jó kérdésen múlik a motiváció.
Hosszú távú célok
Az időszaki bónusz rövid távú célokat ad az alkalmazottaknak. És mint már említettük, ezek valódi célja kifullad egy idő után. A szakértők szerint, ha a cég hosszú távú céljairól is ejtünk szót időnként, ha a fejlődési pályák tisztán kirajzolódnak, és ebben megmutatjuk az egyéni szerepeket és lehetőségeket, máris egy újabb apró, ám stratégiailag fontos motivációs lökést adhatunk a kollégáknak. Hiszen ha valaki látja a jövő lehetőségeit, sokkal aktívabban tesz érte a napi feladatok, a napi munka során, már ma.