A 2006-ban indult B Corporation – beneficial corporation – minősítési rendszer célja, hogy megmutassa a különbséget a „jó működés” és a „jó marketing” között a vállalat és annak valamennyi érdekeltje – befektetők, munkavállalók, vásárlók és a helyi közösségek – számára. Segítségével a vállalat mérhetővé és láthatóvá tudja tenni, hogyan képviseli a tulajdonosi, részvényesi elvárások mellett saját alkalmazottai, helyi közössége és a környezet érdekeit is. A minősítés segítségével az ügyfelek, munkavállalók, partnerek egyértelműen meg tudják különböztetni a negatív környezeti hatásaik minimalizálására és társadalmi hasznosságuk maximalizálására törekvő vállalatokat a hagyományos, tisztán vagy többségében profitorientált üzleti vállalkozásoktól.
Kik B Corpok?
Ma a világ mintegy 50 országában, 130 különböző iparágban több mint 2000 B Corp minősítéssel rendelkező vállalat van. Az ingyenesen elérhető, bizalmasan kezelt, javaslatokat és jó gyakorlatokat is tartalmazó felmérési eszközt jelenleg is több mint 50 ezer vállalkozás használja világszerte. Az európai B Corpok száma 300 fölötti, a legnagyobb B Corp közösségek (30–100 B Corp/ország) az Egyesült Királyságban, Hollandiában, Franciaországban, Németországban, Svájcban és Olaszországban alakultak ki.
B Corp például:
- a világszerte ismert Patagonia túramárka – itt olvashatja nem mindennapi sztorijukat részletesen
- a Ben & Jerry's fagylaltóriás – róluk itt írtunk
- a szuper divatos és nagy ütemben növekvő szemüveggyártó Warby Parker – róluk itt tudhat meg többet
- a Kickstarter, a világ legnagyobb adománygyűjtő platformja, vagy
- az Etsy.com, a kézműves termékek, régiségek, művészeti és kézműves kellékek legnagyobb online piactere
A B Corp mozgalom törekszik az új típusú üzleti megközelítés hivatalos, jogi elismertetésére is. A hagyományos vállalati formák mellett megjelenő – nem csak profittermelési, hanem társadalmi értékteremtési képessége mentén meghatározott – beneficial corporation már az USA 30 államában és Olaszországban is törvénybe foglalt jogi forma, 2016-ban pedig Ausztráliában készült törvénytervezet a vállalati törvény ez irányú megváltoztatásához.
Miért jó?
A minősített vállalatok saját beszámolói igazolják, hogy a B Corp minősítés megszerzése, pontosabban a tanúsítás által hitelesített felelős üzleti működés a pozitív társadalmi és környezeti változások előmozdításán túl többek között:
- növeli a befektetői hajlandóságot
- segít a tehetséges munkatársak megtalálásában és megtartásában
- megkülönböztet a versenytársaktól
- erősíti a vásárlók/ügyfelek lojalitását
- sajtónyilvánosságot generál
- segít a szervezet küldetésének megőrzésében és a fenntartható, felelős működés kialakításában/fejlesztésében
- kedvezményeket és új szolgáltatásokat tesz elérhetővé
Miért lett B Corp a Civil Support?
A Magyarországon elsőként minősítést szerző Civil Support 2012-ben indult azzal a küldetéssel, hogy fejlesztési, tanácsadási és együttműködéseket támogató szolgáltatásai révén erősítse a társadalmi szervezetek hatásnövelését és fenntarthatóságát. Az elmúlt négy év alatt mintegy 120 civil szervezettel dolgozott együtt többek között stratégiai, kommunikációs és adományszervezési területeken, több mint 200 szervezet vett részt képzésein, 500 feletti a térítésmentes szolgáltatásaikat igénybe vevők száma, valamint szakmai szövetségek és vállalatok – például a Celanese, a Vidanet, a Novaltis és az IT Services Hungary – számára segített hatékony CSR programok és tevékenységek tervezésében és megvalósításában.
A Civil Support azért vállalkozott a B Corp minősítés megszerzésére, mert alapítása óta a B Corp vállalatok által képviselt szellemiségben végzi tevékenységét, fejleszti önmagát és ügyfeleit. A minősítéssel szerették volna megmérettetni magukat, tisztán látni azt, hogy milyen irányban, milyen területeken szükséges, illetve tudnak továbbfejlődni, és szeretnék a B Corp által kínált keretrendszert saját fejlesztési munkájukban is aktívan használni. Céljuk, hogy Magyarországon is folyamatosan növekedjen a minősítést szerző vállalkozások száma. Partnereik és ügyfeleik bevonásával, támogatásával szeretnének létrehozni egy olyan közösséget, amely aktívan tesz azért, hogy az üzleti vállalkozások is a pozitív társadalmi változások eszközei legyenek.