A vezérigazgatók jelentős többsége hisz abban, hogy további növekedést hoz a következő három év; 89 százalékuk bízik cége, 86 százalékuk országa gazdasága, 85 százalékuk az iparág, 80 százalékuk pedig a világgazdaság növekedésében.
A válaszadók közel fele (48 százaléka) arra számít, hogy a következő három évben évi 2–5 százalékkal növekedhetnek vállalatának eredményei. A vezérigazgatók szerint a növekedés elsődleges forrása az új termékek bevezetése lehet (28 százalék), amelyet követően leggyakrabban az új fogyasztók megjelenését (26 százalék), az új piacokra való belépést (25 százalék), illetve az új csatornák bevezetését (22 százalék) említették.
Emiatt aggódnak a vezérigazgatók
Az idei felmérés során számos olyan aggodalomra okot adó tényezőre figyelmeztettek a vezérigazgatók, amellyel eddigi karrierjük során még nem találkoztak.
- Fogyasztói hűség (88 százalék).
- Hogyan hat vállalatukra, ha a világgazdaság lassabban növekszik a vártnál (88 százalék).
- Az idő hiánya nem teszi lehetővé, hogy stratégia szempontból gondolkozzanak azon, hogy a diszruptív megoldások és az innováció miként hat a vállalat jövőjére (86 százalék).
- A válaszadók 65 százaléka aggódik amiatt, hogy az új szereplők felforgatják a piacot és saját üzleti modelljüket, ugyanakkor több mint felük (53 százalék) gondolja úgy, hogy vállalata nem kellően, diszruptív saját üzleti modelljét tekintve.
John Veihmeyer, a KPMG globális vezérigazgatója szerint a vállalatvezetők tisztában vannak azzal, hogy úttörő szerepet kellene vállalniuk, és azzal is, hogy ezt vagy most teszik meg, vagy soha: „ A napjainkat jellemző geopolitikai bizonytalanság, a széthúzó piaci és társadalmi erők ellenére, a felmérésben szereplő vezérigazgatók a növekedésre fókuszálnak. Teszik mindezt aktuális képességeik erősítésével és egy, a jelenlegitől jelentősen eltérő jövőre való felkészüléssel, amely éppúgy szól a változásról, mint a fejlett technológiák és specializáltabb szaktudás alkalmazásáról.”
A vezérigazgatók főbb stratégiai prioritásai a következő 3 évre:
- innováció ösztönzése (21 százalék)
- erősebb ügyfélfókusz (19 százalék)
- diszruptív technológiák alkalmazása (18 százalék)
- tehetségnevelés és -gondozás (18 százalék)
- erősebb marketing, branding és kommunikáció (17 százalék).
A felmérés résztvevőinek közel fele (41 százaléka) arra számít, hogy vállalata jelentős átalakuláson megy keresztül a következő három évben . Tavaly mindössze 29 százalékuk mondta ugyanezt.
A felmérésből az is kiderül, hogy a gazdasági és bevételnövekedési várakozásokra való tekintettel egyre több vezérigazgató gondolja, hogy nagyobb hangsúlyt kell fektetnie a szakképzett munkaerőre. Az idei felmérés szerint 96 százalékuk tervezi az alkalmazottak számának növelését a következő három évben, míg tavaly még csak 78 százalék mondta ugyanezt. 61 százalék már a következő 12 hónapban is bővítést tervez. A válaszokból az is kiderül, hogy gondot okoz a megfelelő képzettség hiánya, a válaszadók több mint fele szerint ez a a főbb üzleti funkcióknál is jellemző.
A megkérdezettek szerint a növekedési lehetőségek szempontjából fontos a technológia (a fontossági rangsorban a nemzetközi gazdasági környezet után a technológia a második leggyakrabban említett tényező, megelőzve a hazai gazdasági környeztet), sőt 18 százalékuk diszruptív technológiát is alkalmazna. A felmérésből az is kiderül, hogy a következő három évben jelentős összegeket szánnának technológiai újításokra. 25 százalékuk többet költene az adat és elemzési képességek javítására, 22 százalékuk pedig kiberbiztonsági megoldásokba fektetne. Ez nem meglepő, hiszen a felmérés eredményei szerint jelenleg a kiberbiztonság jelenti a legnagyobb technológiai kockázatot a vállalatok számára (a válaszadók 30 százaléka szerint), megelőzve az újonnan felmerülő technológiai kockázatokat (26 százalék).
A KPMG közel 1300 vezérigazgatót kérdezett meg az idei felmérés készítése során. A válaszok 10 ország 11 iparágából érkeztek.