"Megállíthatatlanul menetel a Facebook” – vélekedett Lévai Richárd közösségi marketing szakértő a közösségi oldal legfrissebb eredméníeit kommentálva. A cég 2016-os negyedik negyedéves adatai szerint 16 százalékkal növelte felhasználói számát az egy évvel korábbi adatokhoz képest: immár 1,86 milliárd ember van jelen a legnagyobb közösségi oldalon. Közülük 1,146 milliárd ember minden áldott nap a mobiljáról érkezik az oldalra.
A cégek tekintetében is óriási a felhozatal: világszerte 65 millió vállalat rendelkezik céges profillal, közülük több mint négymillióan hirdetnek is. A cég más oldalainak számai is meggyőzőek: az Instagram 600 millió felhasználóval rendelkezik, közülük 400 millió napi szinten aktív. 400 millió ember használja napi szinten a hang és videó alapú chat-et a Messengerben, Messengeren, ahol 1 milliárd üzenetváltás történik havonta a cégek és a felhasználók között. 1.2 milliárd ember használja a Whatsappot, akik 50 milliárd üzenetet küldenek egymásnak naponta.
Aktívak a magyar felhasználók
A magyarok körében is népszerű a közösségi odlal: naponta átlagosan 86 percet Facebookozik egy magyar felhasználó, a legintenzívebb felhasználók körében felülreprezentáltak a nők, az alacsonyabb iskolai végzettségűek és a 30 év alattiak, akiknek 86 százaléka lefekvés előtt is ránéz a közösségi oldalra. 46 százaléka a felhasználóknak követ úgy is online tartalmat, hogy a Facebookon olvassa a megosztott híreket, és már nem kattint át a híroldalra – derült ki a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) és az NRC korábbi kutatásából.
Az aktív felhasználók négyötöde egy napot sem hagy ki az oldal nézegetése nélkül, további 8% maximum heti 1 napot tölt el a közösségi oldal használata nélkül. A szokásokat, a felhasználói intenzitást, a funkciók kihasználásának volumenét és a fogyasztott tartalmak típus- és témakörbeli széleskörűségét jól meghatározza az oldalon eltöltött idő alapján való heavy, medium és light felhasználói besorolás. A heavy, tehát intenzív felhasználók körében felülreprezentáltak a nők, az alacsonyabb iskolai végzettségűek és a 30 év alattiak, míg a light, tehát kevésbé intenzív felhasználóknál a férfiak, a felsőfokú végzettségűek, illetve a harmincasok felé billen a mérleg nyelve.
Nem véletlen, hogy a magyar vállalkozások is megkerülhetetlennek tartják a közösségi oldalon folytatott kommunikációt: Marketing112 kutatási eredményei szerint minden második az online térben jelen lévő magyar cég használ Facebook hirdetéseket, amivel párhuzamosan az tapasztalható, hogy a Facebook céges oldalakba vetett bizalom kissé megingott. Ez annak köszönhető, hogy a Facebook csökkentette a céges oldalak organikus eléréseit, ugyanis olyan változtatásokat hozott be, amivel számos alkalmazás- és promóciótípus használatát megtiltotta. Az organikus elérés ma már 6-8 százalék körül mozog, tehát a Facebook-oldal tulajdonosai még saját követői felé is csak úgy tudnak eredményesen kommunikálni, ha minden posztot kiemelnek, hirdetnek. "Teljesen érthető, hogy egy alacsony közösségimédia-költségvetéssel induló cég nem fog százezreket abba fektetni, hogy releváns lájkokat gyűjtsön, akiknek majd utána hirdethet. E helyett költségátcsoportosítást hajtottak végre a Facebook-hirdetések javára, hiszen az gyorsabb eredményt hoz. Hosszú távon ez nem jó stratégia, de érthető a hazai kkv-k türelmetlensége” – magyarázta Miklovicz Norbert marketingstratéga a kutatási eredményeket.