Magyarországon a jelenlegi rendelkezések értelmében költségvetési támogatásban is csak olyan társaság részesülhet, amely – egyebek mellett – átláthatónak minősül a vonatkozó jogszabályok alapján. Mindez sok szempontból szükségessé teheti a hazai vállalkozások szerkezetének újragondolását, még akkor is, ha nem az adóelkerülés a célja egy-egy komplexebb struktúrában működő vállalkozásnak.
Az átláthatóság követelményének egy magánszférához tartozó társaság akkor tesz eleget, ha tulajdonosi szerkezete, így elsősorban tényleges tulajdonosa megismerhető; székhelye és adóilletősége a jogszabályok által megjelölt országok valamelyikében, például európai uniós tagállamban van. Nem minősülhet továbbá ellenőrzött külföldi társaságnak, ráadásul a fenti feltételek minden, a támogatásban részesülő társaságban közvetlenül vagy közvetve jelentős befolyással rendelkező tulajdonosára nézve is fennállnak.
A költségvetési támogatásban részesüléshez megkövetelt átláthatóság magasabb szintű követelményt jelent, mint amelyet a pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény általános jelleggel előír. Ez utóbbi minden vállalkozást érint, hiszen már egy egyszerű bankszámlanyitás esetén is kötelező e szabályok alkalmazása, és ennek keretében például a vállalkozás mögött álló tényleges tulajdonos személyének megjelölése.
Komoly veszélyt rejthet a könnyelműen alkalmazott külföldi elem
Az elmúlt napokban nagy sajtónyilvánosságot kapott, vissza nem térítendő támogatásban részesült cégek tulajdonosi hátterével kapcsolatos országgyűlési képviselői kérdések, feltételezések és miniszteri vizsgálatok is azt mutatják: komoly veszélyeket rejt és veszteségeket okozhat tulajdonosának egy könnyelműen alkalmazott, külföldi elemet tartalmazó cégstruktúra.
Éppen ennek a veszélyforrásnak a kizárása miatt fontos, hogy a társaságok a közép- és hosszú távú stratégiájuk valamennyi szempontjának figyelembevételével, körültekintően járjanak el szervezetük és működésük megszervezésekor. Az érintett vállalatok az állami támogatások elnyerésére is nagyobb eséllyel pályázhatnak, amennyiben gazdasági céljaik megvalósítása, illetőleg a külföldi befektetők adott cégben történő részesedésszerzése a magyar jogszabályok által elismert és támogatott módon történik.
Mihály Péter, a Crystal Worldwide Ltd. ügyvezető igazgatója a Piac&Profit és a BKIK közös konferenciáján azt hangsúlyozta, hogy a nemzetközi adótervezéshez fontos, hogy az ügyeleteknek valóban legyen nemzetközi vonatkozása. Ha valakinek nemzetközi ügyletei vannak, nemzetközi kereskedelemben érdekelt, akkor van lehetősége arra, hogy megfontolja az adótervezés különféle lehetőségeit. Az adótervezés és az adókerülés között azonban hatalmas különbség van – mint mondta, épp egy börtönfal választja el a kettőt. „Fiktív ügyeletek, fiktív számlák befogadását sehol sem tolerálják, így adócsalással se itthon, se külföldön ne próbálkozzunk. Az adótervezés azonban azt jelenti, hogy úgy tervezzük az ügyleteinket, hogy lehetőleg minimalizáljuk az utánuk megfizetendő adót.” A legális offshore ügyletekről itt olvashat tovább.