A hazai mikro-, kis- és középvállalkozások (kkv-k) jelentős hányadánál cserére szorul az informatikai géppark egy része, ugyanis a legrégebbi számítógépek életkora a 12 évet is eléri. Az új IT-eszközök és -megoldások beszerzéséről számos esetben maga a cégvezető dönt. Ezt bizonyítja az is, hogy rendszergazdát és informatikai szakembert csak a vizsgált vállalatok tulajdonosainak 70 százaléka foglalkoztat állandó munkatársként – derült ki a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara felméréséből.
(Egy másik felmérés adatai szerint a magyar kkv-k bevételük alig egy százalékát fordítják informatikai fejlesztésekre – nem csoda, hogy lemaradtak a digitális versenyben.)
Céges weboldallal már 80 százalékuk rendelkezik, ugyanakkor annak tartalmát eseti jelleggel változtatják, így nem ritka, hogy még havi rendszerességgel sem frissülnek az információk rajta. Valamilyen webes értékesítési megoldást a válaszadók töredéke használ csupán. Adatbázist nagyon kevesen építenek, elektronikus hírlevelet mindössze 20 százalékuk küld vevőinek.
A felmérés rámutat arra a döbbenetesen rossz eredményre is, hogy a magyar kkv-k az adatvédelemre egyáltalán nem fordítanak kellő energiát. Az évek alatt kemény munkával megszerzett vállalati adatok nincsenek biztonságban. Ezt igazolja az is, hogy átgondolt adatvédelmi, biztonsági szabályzattal kevesebb, mint egyharmaduk rendelkezik.
Arra a kérdésre, hogy elsősorban milyen informatikai megoldást tartanak fontosnak a hatékonyság növelése és a munkafolyamatok optimalizálása érdekében, a legtöbb esetben valamilyen vállalatirányítási rendszert adtak válaszul. Jelenleg főként a pénzügy, számvitel, az értékesítés és a beszerzés, logisztika területén használnak ERP-rendszereket, ritkán integráltan, a vállalkozás teljes működésére hangolva.
Az idén tavasszal indult Modern Vállalkozások Programja – Vállalkozz digitálisan! elnevezésű infokommunikációs szemléletformáló program a vidéki mikro-, kis- és középvállalkozások informatikai felzárkózásában segít, növelve ezzel versenyképességüket. „A Modern Vállalkozások Programja egy kedvezményes termékportfólió keretében lehetőséget biztosít a digitális eszközök, szolgáltatások és integrált rendszerek kedvezményes beszerzéséhez is. Eddig főként üzleti internet-előfizetések, valamint az egész vállalkozás működésére kiható ügyfélkapcsolati (CRM) rendszerek vagy éppen vállalatirányítási (ERP) modulok iránt érdeklődtek a legtöbben, de a felhő alapú szolgáltatásokkal kapcsolatban is informálódtak a kkv-k” – ismertette Koleszár Péter, a projekt szakmai vezetőhelyettese.