Milyen lesz az életünk, amikor drónok végzik a szállítást, 3D-s nyomtatókkal állítjuk elő a használati eszközöket, és önvezető autókkal száguldozhatunk az utakon? A Bain tanácsadó cég víziója szerint egy új, poszturbánus társadalom fog kialakulni, megfordul a jelenlegi trend, és a városok helyett újra a vidékre költözünk majd. Az elemzésük szerint 2016-ra megszűnik a jelenlegi ingázó életmód a munkahelyünk és az otthonunk között, és a távmunka elterjedésével a munkavállalók fizikailag tartózkodnak majd gyakran a munkahelyükön tartózkodni.
Habár ez a jövőkép sokak szemében túlságosan futurisztikusnak tűnhet, elég csak arra gondolnunk, hogy húsz évvel ezelőtt még elképzelhetetlennek tűnt, hogy a hétvégi nagybevásárlást el tudjuk majd intézni pár kattintással a telefonunkról. Az elkövetkező húsz évben az életünk várhatóan még komolyabb változásokon megy majd át, amelyekre nem is igazán tudunk felkészülni. A PwC friss elemzése szerint viszont már most is van néhány olyan technológia, amelyeket nem szabad szem elől téveszteniük a vállalkozásoknak. Ezekből szedtünk össze most hatot a The Guardian cikkének segítségével!
Mesterséges intelligencia
Persze nem a világot elpusztító robothadsereget vezérlő gonosz programokra kell gondolni, hanem a nagy adattömegekből előrejelzéseket, fogyasztói szokásokat megállapító programokra. Habár ezek még elég kezdetleges formában léteznek, Michael Feindt, a CERN korábbi kutatója szerint a legjobb tanács, amit a kisvállalkozások kaphatnak, hogy semmilyen adatot se dobjanak el, mindent tároljanak, amit csak lehet. „A szoftverek számára ugyanis minél több információt nyújthatunk, annál pontosabb előrejelzéseket kaphatunk tőlük, és annál nagyobb segítséget nyújthat a program az üzleti döntések meghozatalában.” (A mesterséges intelligencia számtalan apró feladattól szabadíthatja meg a dolgozókat, akik így nagyobb hozzáadott értékű feladatokat végezhetnek majd.) Mondjuk ezzel a tanáccsal lesz egy kis gond a 2018-tól hatályos uniós adatvédelmi szabályok miatt...
A blockchaint a bitcoin legfőbb technológiai újításának tartják. A rendszer tulajdonképpen nyilvános főkönyvként működik, amely rögzíti az összes bitcoin-tranzakciót. Bárki csatlakozhat a hálózathoz, kezdeményezhet tranzakciókat, és hitelesítheti is azokat, blokkok létrehozásával, ezért hívják „engedélyek nélküli” protokollnak. „A blockchain lesz a következő nagy durranás, mivel a tőke anélkül áramolhat a rendszeren keresztül a felhasználók között, hogy a kormányok vagy pénzintézetek bármilyen befolyást gyakorolhatnának rá” – vélekedett Andrej Kirilenko, a londoni Imperial College Business School munkatársa a The Guardian magazinnak.
Drónok
Maholnap a drónok lesznek a csomagkézbesítés bejáratott eszközei, melyek akár 80 százalékkal is csökkenthetik a szállítási költségeket. A piac soha nem látott fellendülés előtt áll: 2015-ben 8 milliárd dollár értékben értékesítették a propelleres gépeket. A Consumer Electronics Association becslése szerint csak Amerikában 700 000 drónt vásároltak 2015-ben. 2014-ben 430 000 példány fogyott el belőlük. 2016-ban már egymilliót értékesítenek majd. A PwC – óvatos – becslése szerint 2020-ra a drónok forgalmának éves értéke és az általuk nyújtott szolgáltatások értéke meghaladhatja a 120 milliárd dollárt. A legnagyobb vásárlók pedig a cégek lesznek, nem a magánszemélyek. A legnagyobb hatással várhatóan a csomagszállítás, a postai szolgáltatások, a légi adatgyűjtés, megfigyelés és biztonsági szolgáltatások terére lesznek a repülő automaták. (A csomagszállítás költségeit például 80 százalékkal csökkenthetik a drónok.) Ennek első jelei már most láthatóak: Jeff Bezos, az Amazon vezérigazgatója először 2014-ben jelentette be, hogy a jövőben drónokkal fogják házhoz szállítani a náluk megrendelt csomagokat. Az Amazon a Prime Air Delivery számára valójában már 2013 óta fejleszti ezt a megoldást, és 2015-ben kezdte meg tesztelését Amerikában. Eközben a Walmart 2015 októbere óta teszteli nemcsak a házhoz szállítást, de azt is, hogy a repülő masinák hogyan tudnak akár a járda szélén is felvenni csomagokat vagy a raktáron belül mozgatni árukészleteket.
2016 végére várhatóan eléri a 6,5 milliárdot a világszerte hálózatra csatlakozó eszközök száma, és ez a szám a jövőben csak növekedni fog. Heidi O’Leary, a Market Gravity elemző és piackutató cég vezető tanácsadója szerint az igazi növekedés az okos otthonok elterjedésével következik majd be. „Az intelligens otthonok, a távolról vezérelhető biztonsági, háztartási és felügyeleti eszközök, illetve a saját viselhető okoseszközeink rendszerbe kapcsolása lesz ennek a piacnak a mozgatórugója. Ez a technológia már most rendelkezésre áll, ugyanakkor komoly kihívást jelent a nagy gyártóknak, hogyan lehet ennek előnyeiről meggyőzni a fogyasztókat.” A szakember szerint éppen itt van a kisvállalkozások és startupok nagy lehetősége: olyan innovatív megoldásokat találni, amelyek értéket jelentenek a felhasználóknak.
3D nyomtatás
A helyben gyártható árucikkek, alkatrészek forradalmasítani fogják a termelést és az ellátási láncokat. Hari Mann, az Ashridge Executive Education professzora szerint a valódi termékek kereskedelme helyett információk kereskedelme lesz jellemző: azaz a kézzelfogható tárgy helyett a tervrajzot és az elkészítési programot adják el a cégek. „A vállalkozásoknak már most gondolniuk kell erre, mert ez teljesen felülírja a jelenlegi termelési viszonyokat, beszállítói láncokat” – vélekedett a szakember.
Virtuális valóság
A már most elérhető technológia nemcsak a szórakoztató elektronikát fogja alapjaiban megváltoztatni, hanem a felhasználási területek széles körű lehetőségeit kínálja a vállalkozások számára más szegmensekben is. A marketingben, a termékmegjelenítésben óriási potenciál van, de a technológia az alkalmazottak biztonságos és gyors képzését vagy akár rekreációs lehetőségeit is kitágítja. Wendy Powell, a Portsmouth Egyetem munkatársa szerint a nagyvállalkozások már eddig is rendszeresen használták a technológia lehetőségeit a termékek tervezésében és designmegjelenítésben. „A különbség az, hogy az ár immár nem akadály a fogyasztók széles köre előtt, hiszen egy-egy ilyen eszköz megvásárlása már nem jelent komolyabb kiadást. Ezért a kisvállalkozásoknak is hamarosan meg kell fontolniuk akár virtuális marketingbemutató túrák tervezését ezekre az eszközökre” – hangsúlyozta a szakember a Guardiannak.