Megbénulhat a magyar gabonaexport

Március 5-én megjelent a 83/2022. (III. 5.) számú kormányrendelet, ami szerint az országnak fontos gabonatermékek exportját előzetesen be kell jelenteni a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalhoz (NÉBIH). Ennek az az oka, hogy az államot ettől fogva értékesítés esetén elővásárlási jog, a gabonának a tulajdonjogát nem érintő kiszállítása során pedig vételi jog illeti meg. A rendeletről Szalma Botondot, a legnagyobb magyar teherhajózási társaság, a Fluvius Hajózási és Szállítmányozási Kft. vezetőjét kérdeztük.

Mit szóltak a hírhez?

Hosszútávon akár egyet is lehetne érteni ezzel a rendelettel, különösen akkor, ha Magyarország gabonaimportra szorulna. Ezzel szemben Magyarország gabonaexportőr évszázadok óta.

Jókora meglepetést okozott a kormány. Fotó: mandiner.hu

A másik probléma, hogy ez esetben bejelentési kötelezettségről beszélnek, holott nem erről van szó, hiszen a bejelentés után meg kell várni az engedélyt a kivitelre, miután kiderül, hogy akar-e élni az állam elővásárlási, vagy vásárlási jogával. A harmadik probléma, hogy ilyen rendelet meghozatala előtt egyeztetni kellene az érintett szövetségekkel, szakemberekkel. Magyarország esetében ugyanis akár több tízezer tonna gabonát is érinthet a rendelet, amelyek mögött már megkötött szerződések állhatnak. Fuvarozással és logisztikai szolgáltatással együtt. Ez lehet hajó, vasúti kocsi, kamion. Hajók állhatnak most kikötőkben több ezer tonna gabonával vagy üresen rakodásra várva. Ez komoly költség, amit valakinek állnia kell.

Talán felkészülési idő kellett volna?

Felkészülési idő és egyeztetés. A magyar és a nemzetközi kereskedőknek ugyanis vannak nemzetközi külkereskedelmi szerződései, például a GAFTA, amelyekben nagyon súlyos szankciók vannak nem teljesítések esetére. A bíróságok pedig ezeket a nem teljesítésekből fakadó károkat nagyon szigorúan veszik. Ehhez jönnek még a fuvarozások elmaradásából fakadó veszteségek, hajóállás pénzek, rakodási és késedelmi költségek. Ráadásul mindezt előírták tranzit szállításokra is. Ez háborús helyzetben akár elfogadható is lenne, de Magyarországon jelenleg nincs háború.

A rendelet életbelépése óta eltelt egy hét, történt valami? Gondolom a szakma tiltakozott.

Március 8-án levélben fejezték ki megdöbbenésüket és tették fel a kérdéseiket. A rendelet ellentétes az EU alapelveivel és nem tűnik sem átgondoltnak, sem következetesnek, sem szakmailag megalapozottnak és komoly értelmezési problémákat is fölvet. Noha a rendelet mögött meghúzódó szándékot érteni véljük, de elfogadhatatlannak tartjuk, hogy egy ilyen horderejű rendelkezést az érintettek előzetes megkérdezése, bevonása nélkül, azonnali hatállyal léptettek életbe. 10-én aztán volt egy egyeztetés, ahol azt jelentették ki, hogy a rendeleten nem változtatnak, de igyekeznek felgyorsítani az engedélyeztetést, főként a már megkötött szerződésekre. Egyelőre amennyire látom, a rendelet következményeként lelassult Magyarország gabonaexportja. Ilyenkor látszik egyébként, hogy mennyire hiányzik egy tényleges közlekedési és egy együttműködő gazdasági minisztérium. Ilyen egyeztetési baklövés biztos nem történt volna.

Az Ön cége, hogyan reagált a rendeletre?

Elmentünk külföldre rakodni, meg más árukat fuvarozni. Az élet nem állhat meg. Nekünk most eltűnt az árualapunk egy része. Ha pedig nem tudunk egy szerződést teljesíteni, akkor bődületes büntetéseket kaphatunk, amit nem kockáztathatunk meg.

Véleményvezér

Elképesztő, az oroszok gyakorlatilag kivéreztették a sebesült azeri utasszállítót

Elképesztő, az oroszok gyakorlatilag kivéreztették a sebesült azeri utasszállítót 

Minden képzeletet felülmúl az oroszok cinizmusa.
Hadházy Ákos szerint teljes csőd a kormány teherszállító repülőgép beruházása

Hadházy Ákos szerint teljes csőd a kormány teherszállító repülőgép beruházása 

Parkolópályán a kormány teherszállító Airbus-a.
Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo