Pozitívabban gondolkodnak a magyar kis- és középvállalkozások főbankjuk szolgáltatásairól, mint az elmúlt egy évben. A hazai kkv-k várakozásairól képet festő K&H kkv bizalmi index legfrissebb, 2025 első negyedéves kutatási adatai alapján visszatért a bankokkal való elégedettség a 2024 év eleji szintre.
Részletesebben vizsgálva az adatokat, látható, hogy a válaszadók több mint egyharmada (36 százalék) teljes mértékben elégedett a fő bankja által nyújtott szolgáltatásokkal, újabb közel egyharmaduk (28 százalék) nagyrészt elégedett és mintegy egyötödük (22 százalék) legalább részben elégedett velük. 7 százalékra tehető a kissé elégedetlen cégvezetők aránya, és 8 százalékra a teljesen elégedetleneké.
„Kiélezett verseny alakult ki a bankok között az ügyfelekért, amit indokolhat, hogy jelentősen beszűkült a vállalati hitelezés piaca. Amíg 2023-ban átlagosan 10 százalékot meghaladó mértékben nőtt a vállalati hitelezés, ez a tavalyi évre 5 százalékra csökkent” – fogalmazott Oraveczné Németh Ildikó, a K&H lakossági és kkv szegmens marketing vezetője.
Stagnáló jegybanki alapkamat mellett növekvő hitelkamatok
A vállalati hitelezés piacán tapasztalt szűkülés további indoka lehet az, hogy a kkv-k a vállalati hitelek kamatainak növekedésére számítanak, miközben a jegybanki alapkamat szerintük 6,5 százalékon stabilizálódik. A kkv-k mintegy 2 százalékpontos kamatemelkedéssel számolnak a következő 12 hónapban, ami jelentősnek mondható, utoljára ilyen mértékű növekedésre 2023 őszén volt példa. Cégméret szerint is többnyire hasonlóan látják a helyzetet a kkv-k: szűk tartományban, 1,8 és 2,1 százalékpont közötti növekedést prognosztizálnak.