Egy korszak vége: lecserélik a vonalkódokat

Hamarosan új korszak kezdődik a kiskereskedelemben: világszerte bevezetik a GS1 szabványos QR-kódokat a hagyományos vonalkódok helyett. Az új, kétdimenziós kódok több és részletesebb adatot hordoznak, kisebb helyet foglalnak el, és digitális adatbázisokhoz kapcsolhatók. A globális cél, hogy 2027 végére minden kasszarendszer olvasni tudja a QR-kódokat.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ötven év telt el azóta, hogy 1974-ben egy Wrigley’s rágógumi csomagolásáról először olvasták le a GS1 vonalkódot az Ohio állambeli Troy városában egy szupermarket kasszájánál. Azóta a fekete-fehér csíkos jelképek meghódították a világot: ma már napi tízmilliárd leolvasással segítik a gyorsabb, biztonságosabb kereskedelmet.

Fél évszázad után leáldozott a vonalkódoknak
Fél évszázad után leáldozott a vonalkódoknak
Fotó: Depositphotos


A vonalkód egy szabványos felépítésű jelkép, amely egy globálisan egyedi termékazonosítót (a korábban EAN-kódként ismert, napjainkban GTIN számként elnevezett) számsort hordoz magában. Egy nemzetközi nonprofit szervezet, a GS1 gondoskodik arról, hogy a globális termékazonosítási rendszerben valóban minden vállalkozás és annak minden terméke egyedi azonosítóval rendelkezhessen. A GS1 szervezetnek volt köszönhető, hogy az elmúlt 50 év során a vonalkódok a kiskereskedelem, az élelmiszeripar, a logisztika és számos más szektor nélkülözhetetlen technológiájává váltak, garantálva a hatékony ellátási láncokat és a termékek biztonságos útját a vásárlókhoz.

A világ változik, a kódok is változnak

A fogyasztók ma már nemcsak a pénztárnál várják el a gyors beolvasást, hanem azonnali, részletes információt is szeretnének a termékekről: például annak összetevőiről, származási helyéről, környezeti hatásairól. Ezzel párhuzamosan a márkatulajdonosok, kereskedők és szabályozó szervezetek is egyre magasabb igényeket támasztanak az adatok elérhetőségével szemben.



„A mai, egyre tudatosabb fogyasztók nemcsak vásárolni akarnak, hanem hozzájutni minden olyan információhoz a termékről, amelynek ismeretében meghozzák a vásárlási döntésüket. A termékekkel kapcsolatos transzparencia kulcsfontosságúvá vált, és ehhez új eszközök kellenek” – mondta a GS1 Magyarország üzleti kapcsolatokért felelős igazgatója, Krázli Zoltán.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo