Egy korszak vége: lecserélik a vonalkódokat

Hamarosan új korszak kezdődik a kiskereskedelemben: világszerte bevezetik a GS1 szabványos QR-kódokat a hagyományos vonalkódok helyett. Az új, kétdimenziós kódok több és részletesebb adatot hordoznak, kisebb helyet foglalnak el, és digitális adatbázisokhoz kapcsolhatók. A globális cél, hogy 2027 végére minden kasszarendszer olvasni tudja a QR-kódokat.

Ötven év telt el azóta, hogy 1974-ben egy Wrigley’s rágógumi csomagolásáról először olvasták le a GS1 vonalkódot az Ohio állambeli Troy városában egy szupermarket kasszájánál. Azóta a fekete-fehér csíkos jelképek meghódították a világot: ma már napi tízmilliárd leolvasással segítik a gyorsabb, biztonságosabb kereskedelmet.

Fél évszázad után leáldozott a vonalkódoknak
Fél évszázad után leáldozott a vonalkódoknak
Fotó: Depositphotos


A vonalkód egy szabványos felépítésű jelkép, amely egy globálisan egyedi termékazonosítót (a korábban EAN-kódként ismert, napjainkban GTIN számként elnevezett) számsort hordoz magában. Egy nemzetközi nonprofit szervezet, a GS1 gondoskodik arról, hogy a globális termékazonosítási rendszerben valóban minden vállalkozás és annak minden terméke egyedi azonosítóval rendelkezhessen. A GS1 szervezetnek volt köszönhető, hogy az elmúlt 50 év során a vonalkódok a kiskereskedelem, az élelmiszeripar, a logisztika és számos más szektor nélkülözhetetlen technológiájává váltak, garantálva a hatékony ellátási láncokat és a termékek biztonságos útját a vásárlókhoz.

A világ változik, a kódok is változnak

A fogyasztók ma már nemcsak a pénztárnál várják el a gyors beolvasást, hanem azonnali, részletes információt is szeretnének a termékekről: például annak összetevőiről, származási helyéről, környezeti hatásairól. Ezzel párhuzamosan a márkatulajdonosok, kereskedők és szabályozó szervezetek is egyre magasabb igényeket támasztanak az adatok elérhetőségével szemben.



„A mai, egyre tudatosabb fogyasztók nemcsak vásárolni akarnak, hanem hozzájutni minden olyan információhoz a termékről, amelynek ismeretében meghozzák a vásárlási döntésüket. A termékekkel kapcsolatos transzparencia kulcsfontosságúvá vált, és ehhez új eszközök kellenek” – mondta a GS1 Magyarország üzleti kapcsolatokért felelős igazgatója, Krázli Zoltán.

Véleményvezér

Cenzúrázta magát a köztársasági elnök

Cenzúrázta magát a köztársasági elnök 

Minden idők leggyengébb köztársasági elnöke címre pályázik Sulyok Tamás.
Mészáros Lőrincnek már három éves unokája is földtulajdonos

Mészáros Lőrincnek már három éves unokája is földtulajdonos 

Egyre nő a kapzsiság az oligarcháink világában.
Újabb orbáni illúzió ment füstbe

Újabb orbáni illúzió ment füstbe 

Az orosz békeszándék csak időhúzás.
Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo