Az aktív hatvanasok lendíthetik fel a turizmust?

Az Európai Unió országaiban folyamatosan nő a 60 év feletti lakosok száma, de ezzel együtt egyre több időskorú marad társadalmilag és gazdaságilag is aktív. A felnőttképzésben, munkavégzésben és nem utolsósorban a turizmusban is egyre nagyobb részt vállaló társadalmi réteg piaci erejének kiaknázása például a gyógyturizmusáról ismert magyar gazdaságnak is érdekében állna. Ám ehhez az időskorúak igényeinek pontosabb ismeretére, megfelelő termékekre és szolgáltatásokra, valamint új ismereteken alapuló oktatásra van szükség - derült ki egy, a Budapesti Gazdasági Főiskolán tartott szakmai konferencián.

Az időskori tanulási folyamatok, az európai és nemzeti idősügyi politika, a felnőttképzési rendszerek és az elöregedő európai társadalom és a turizmus kapcsolata - több más kérdés mellett ezek a témák kerültek előtérbe a Budapesti Gazdasági Főiskola Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Karán a napokban megrendezett Szociálandragógia és turizmus konferencián.

Jusztin Márta, a BGF oktatója, az időskori turizmus kapcsán tartott előadásában arra hívta fel a figyelmet, hogy Európa elöregedő társadalmaiban csökken a fiatalkorúak száma, miközben az időskorúaké folyamatosan nő: ma a teljes európai lakosság 20%-a 60 év feletti. Amint a szakember kiemelte, az idősebb korosztályban ezzel együtt határozottan növekszik az aktív életvitelt folytatók száma, akiket OPAL (older people with active lifestyle) csoportként nevez a szakirodalom. A felnőttképzésben, munkavégzésben és nem utolsósorban a turizmusban is egyre nagyobb részt vállaló társadalmi réteg piaci ereje egyre meghatározóbb. A mások mellett gyógyturizmusára nagy hangsúlyt fektető Magyarország számára tehát komoly cél lehet megnyerésük.

A nyugdíjas korúak kevésbé ragaszkodnak a szezonális szolgáltatásokhoz, magas minőséget várnak el, melyért jellemzően sokat is hajlandóak áldozni. Az időskorúak társadalmi és gazdasági erejét felismerve egyre több utazási iroda kínál speciális szenior turisztikai szolgáltatásokat, utakat. A fiatalokhoz, kisgyermekes családokhoz, vagy éppen középkorúakhoz hasonlóan az idősebb korosztálynak is megvannak a sajátos, utazáshoz, nyaraláshoz, szórakozáshoz kapcsolódó elvárásaik, így

  • az egyszerű közlekedés,
  • az egyszemélyes kereslet,
  • a biztonságos, akadálymentesített, komfortos környezet,
  • a minőségi kulturális és természethez kapcsolódó programok,
  • valamint a gyógyászati szolgáltatások a legfontosabb szempontok ebben a szegmensben.

Amint a szakember kiemelte, annak érdekében, hogy a turisztikai piac a kezdeti lépéseket követően mind teljesebb képet kaphasson a „60+" korosztály igényeit illetően, piackutatásokra, termékfejlesztésekre és az új igényeket figyelembe vevő oktatásra van szükség.

Amint azt Farkas Julianna, a BGF KVIK tudományos dékánhelyettese, a konferencia főszervezője az esemény megnyitóján kiemelte: a Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar Pedagógia Intézeti Tanszéke a konferenciához kapcsolódóan várhatóan jövőre új képzési terület gondozásába kezd, melynek célja az időskorúak új szempontú vizsgálata az andragógia és a turizmus területén.

Véleményvezér

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban 

Az ukrajnai háború versenyfutás az idővel.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A lengyel valuta árfolyama fenn, a magyar lenn.
Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?
A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo