Másodosztályú női alkalmazottak: indulhat Amerika megapere

Az amerikai legfelső bíróságon kedden megkezdődött annak az ügynek a tárgyalása, amely a panaszosok győzelme esetén utat nyithat az Egyesült Államok történelmének legnagyobb szabású perének a diszkriminációt sérelmező alkalmazottak és munkáltatójuk között.

Az ítélet júniusra várható. Amennyiben a testület úgy dönt, hogy befogadja az ügyet, az alperes Amerika legnagyobb munkáltatója, a Wal-Mart áruházlánc lesz, a felperes pedig - a kollektív keresethez csatlakozók számától függően - mintegy 500 ezer-1,6 millió női alkalmazott, akik azt sérelmezik, hogy a bérezés és a szakmai előrejutás dolgában messze elmaradnak a férfiaktól. A The Washington Post rámutatott, hogy a kollektív keresethez potenciálisan csatlakozók száma meghaladhatja az amerikai hadsereg, haditengerészet, légierő, tengerészgyalogság és a parti őrség együttes létszámát.

A Wal-Mart eddig megpróbálta minden stádiumban megakadályozni az ügy kollektív keresetként történő befogadását. A mostani, legfelső szintű mérlegelésig egy San Francisco-i szövetségi bíró és a fellebbviteli bíróság már áldását adta az diszkriminációs kereset tárgyalhatóságára. Az ügy jelentősége messze túlmutat a konkrét eljáráson, mert ha a kollektív kereset zöld utat kap, és eljut az ítélethozatalig, a verdikt precedenst teremthet Amerika összes munkáltatója számára. A nagyvállalatok ezért a Wal-Mart, a jogvédő szervezetek pedig a panaszosok oldalán sorakoztak fel.

Az amerikai lapok nem tartják kizártnak, hogy az ügy befogadása esetén a Wal-Mart megpróbál majd peren kívül megállapodni, mert a gyakorlat azt mutatja, hogy a cégek az ellenük beadott kollektív keresetek miatt nem egyszer kényszerültek kiemelkedően magas büntetések kifizetésére.

Nemi sztereotípiák, diszkrimináció

A Wal-Mart azt szeretné, ha a legfelső bírói testület elvetné a kollektív kereset tárgyalhatóságát, mert álláspontja szerint minden panasz egyénileg kezelendő. Amerika és a világ legnagyobb kiskereskedelmi hálózata egyedül az Egyesült Államokban 3400 üzlettel rendelkezik és 1,4 millió embert alkalmaz. Bevétele 2009-ben meghaladta a 400 milliárd dollárt. Az áruházlánc azt állítja, hogy vállalati politikája tiltja a diszkriminációt és hogy az összes bérezéssel, előmenetellel kapcsolatos kérdésről az üzletek vagy a régiók szintjén döntenek, nem pedig a cég központjában az arkansasi Bentoville-ben.

A panaszosok jogi képviselői ezzel szemben azt állítják, hogy a Wal-Mart "céges kultúrája" másodosztályú alkalmazottként kezeli a nőket, s hogy a vállalat erősen centralizált felépítése kedvez a nemi sztereotípiák és a diszkrimináció alkalmazásának.

A kollektív keresetlavinává terebélyesedett ügyben az eredeti panaszos Christine Kwapnoski volt, aki 2001-ben fordult bírósághoz, másfél évtizeden át tartó nemi diszkriminációra panaszkodva. A nő, akit azóta többször előléptettek, ma is a cég alkalmazottja. A Wal-Mart egyik eklatáns ellenpéldája az ügyben Gisel Ruiz, a cég ügyvezető igazgató-helyettese, aki két évtizeddel ezelőtt gyakornokként kezdte a cégnél. A "történelmi" perben mindkét fél annyi bizonyítékot sorakoztatott fel a maga igazának bizonyítására, hogy jogi szakértők kétségbe vonják a kizárólag a tényeken alapuló ítélet lehetőségét.

Véleményvezér

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo