Fel kell készülni a harcra a munkaerőpiacon

Egyre élesedik a verseny a munkaerőpiacon. Hogy gyilkosból ösztönzővé váljon a küzdelem, ahhoz ki kell alakítani az együttműködő versengés szabályait.

A munkaerőpiacon továbbra is meghatározó lesz az egyre inkább élesedő verseny, így rendkívül fontossá válik, hogy a menedzsment, illetve a munkavállaló hogyan viszonyul a versengéshez – mondta Fülöp Márta, az MTA Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet tudományos tanácsadója és az ELTE Pszichológiai Intézetének professzora a Hammel & Hochreiter menedzserszolgáltató a munkahelyek jövőjét vizsgáló rendezvényén.

Az állandó versenyhelyzet sikeres kezeléséhez az úgynevezett együttműködő versengés kialakítására van szükség. Az együttműködő versengéshez pedig olyan versenyzők kellenek, akik tiszteletben tartják versenytársaikat, azaz eleve kizárják a folyamatból a manipulációt vagy az agressziót. Az előre meghatározott versenyzési szabályok biztonságos környezet teremthetnek arra, hogy a versenyző felek kihozzák magukból a bennünk rejlő maximumot.

A versengés egyéni szinten akkor vezethet sikerre, ha a munkavállaló a versenyszituációt nem negatív, hanem pozitív folyamatnak értékeli, azaz a tudatában nem külső nyomásként, egyfajta stresszként éli meg, hanem önfejlesztő kihívásként, ahol saját teljesítményét emelheti új szintre. Több kutatás során is bizonyították, hogy szorított helyzetben a teljesítménykényszer az egyén képességeitől függetlenül gyakrabban hoz kimutathatóan kisebb eredményt. Az így megélt szituációkkal szemben állnak azok a helyzetek, melyekbe tét nélkül saját elhatározásból vág bele az egyén, és amelyek a negatív nyomás híján kiugró eredményekkel zárulnak. Valójában ezt nevezhetjük egészséges versenyhelyzetnek.

Kép: Fotolia

Csak tanulással van esélyünk munkára
A robotokkal teli jövőt kutatva tulajdonképpen minden forgatókönyvet felvázoltak már a különböző szakértők: több munka lesz, kevesebb munka lesz, egyáltalán nem lesz munka. Ahhoz, hogy valakinek legyen munka, az embereknek új készségeket kell elsajátítani. Ez az alapja, hogy egyáltalán foglalkoztathatóak legyenek azokban a szakmákban majd, amelyekről ma még nem is hallottunk.
A jövő munkahelyét vizsgálva óhatatlanul felmerül a jelen oktatásának témája, hiszen a most szakmát tanuló fiatalokból válnak a jövő munkavállalói. A jövő oktatásának arról kell szólnia, hogy lehetőséget biztosítson a diákoknak az elmélyülésre azokban a témákban, amelyek valóban érdeklik őket – mondta Zeitler Ádám, a Milestone Institute társalapítója, akit saját, külföldön megszerzett tapasztalatai indítottak el arra, hogy iskoláján keresztül átértelmezze a hagyományos szakképzés kereteit. A társaival létrehozott Milestone egy olyan oktatási program, melyben fiatalokat készítenek fel neves angolszász egyetemekre való kijutásra.

A szakember szerint nemcsak a neves egyetemek oktatásában való részvétel, hanem az interkulturális különbségek megismerése is olyan érték, mely a jövő munkavállalóinak szemléletét, versenyképességét fejlesztheti.

A témában előadó szakemberek végül ugyanarra a következtetésre jutottak: azok a szereplők lesznek sikeresek, akik tisztában vannak képességeikkel, és ismerik annyira önmagukat, hogy tudják, milyen ügyeket képviselhetnek munkájukban is szívvel-lélekkel.

Véleményvezér

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo