Mikor kapunk klímabarát hamburgert a gyorséttermekben?

A gyorsétterem franchise-ok húsintenzív étrendjükkel nagy motorjai az állattenyésztésnek, ami az egyetlen magas üvegházgáz-kibocsátású szektor a világban, melynek nincs emissziómérséklési terve. Nyolcvan nagy befektetési alap indított nyomásgyakorló kampányt a fast food hat világmárkája ellen: tessék zöldülni!

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mintegy 80 intézményes befektető – melyek összesen 6500 milliárd dollárnyi eszközt kezelnek – összefogott, hogy világossá tegye az 570 milliárd dolláros éves forgalmat generáló gyorsétterem-szektor top szereplői számára: alacsony karbontartalmú, kevés légszennyezéssel járó működést várnak el tőlük. Vagyis el kell mozdulniuk a húsintenzív menüről a növényi fehérjéket nagyobb mértékben kínáló termékskála felé.

Mint ismeretes, az állattenyésztés óriási szén-dioxid- és metán-kibocsátó, mert a szarvasmarhák ürülékéből nagy mennyiségű metán szivárog a légkörbe.

A nyílt levelet a FAIRR Initiative és a Ceres Investor Network bocsátotta ki – ez utóbbi 163 intézményes befektetőt tömörít, melyek 25 400 milliárd dollárnyi eszköz felett diszponálnak –, aláírói között megtalálható a kanadai BMO Global Asset Management, az angliai Aviva Investors, a holland Aegon Asset Management; a címzettek pedig a következők: McDonald’s, a Domino’s Pizza, a Wendy’s, a Yum! Brands (a KFC és a Pizza Hut tulajdonosa), a Restaurant Brands International (a Burger King tulajdonosa) és a Chipotle Mexican Grill. A felszólításhoz csatlakozott a vallásos befektetőket tömörítő Interfaith Center on Corporate Responsibility némely befektetője is.

Csak az USA-ban naponta 84 millió felnőtt fogyasztó vásárol gyorséttermekben. A fast food szektor szereplői ugyan gyorsan készítik termékeiket, de nagyon lassúak az ágazat zöldítésében. Az állattenyésztés, a tej- és húsipar működése nem fenntartható, mert erősen károsítja az ökoszisztémákat. Ha a teheneket egy országnak számítanánk, ez az ország lenne a világ harmadik legnagyobb légszennyezője.

Kép: Pixabay

De míg az autóipar és az olajipar világvállalatai kidolgoztak stratégiákat üzletvitelük zöldítése, a gyorséttermek adósak maradtak ilyen elképzelésekkel. Egyszerűen nincs alacsony karbontartalmú jövőképük, nincsenek terveik az ellátási láncukban keletkező legnagyobb környezeti károk (erdőirtás, talajvízszennyezés stb.) orvoslására vagy a hulladéklábnyom csökkentésére.

Márpedig ha nem kezelik a működésükből eredő környezeti problémákat, azzal saját piaci és pénzügyi életképességüket sodorják veszélybe, vélik a befektetők. Erősödnek ugyanis a fogyasztói igények a növényi alapú és „klímabarát” élelmiszerek iránt, és a közvélemény egyre kevésbé nézi jó szemmel az intenzív állattenyésztés talajvízszennyezését is.

Az állattenyésztés vízlábnyoma is nagy, becslések szerint az ivóvízkészletek 10 százalékát fogyasztja el. És akkor még szó sincs a közvetett ökolábnyomról, hogy a takarmány (főleg szója) termesztéséhez erdőket vágnak ki, ami szintén CO2-kibocsátást eredményez.

A befektetők ezeket a teendőket szorgalmazzák a nagy gyorsétterem-hálózatoktól:

  • A gyorsétterem-vállalatok tegyék kötelezővé beszállítóik számára üvegházgáz-kibocsátásuk és ivóvizekre gyakorolt hatásuk pontos jelentését, s hogy e kedvezőtlen hatásokat csökkentsék.
  • Jelöljenek ki konkrét üvegház-csökkentési célokat, és szabjanak határidőt azok teljesítésére. (A tőzsdén jegyzett húsipari és állattenyésztő cégek 70 százalékának nincsenek célkitűzései  üvegházgáz-csökkentésre.)
  • Éves szinten tegyék nyilvánossá, milyen előrelépést értek el légszennyezésük csökkentését illetően.
Ha meg akarjuk fékezni a globális felmelegedést 2 Celsius-foknál, 2050-re már csak a mezőgazdaság lehet az egyetlen karbonintenzív szektor. Az évszázad közepére a megengedhető globális üvegházgáz-emisszió 70 százalékát az agrárium bocsátaná ki (a többi szektort addigra elvileg sikerül karbonsemlegessé vagy alacsony kibocsátásúvá alakítani). De ha az ágazat úgy folytatja a légszennyezést, ahogy most teszi, 11 millió tonnával fogja meghaladni a megengedett kibocsátási volument.

(Sustainable Brands)

Véleményvezér

Összeomlott a kubai gazdaság

Összeomlott a kubai gazdaság 

Fidel Castro öröksége a csőd.
Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs?

Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs? 

Megéri gyümölcsért is Amerikába menni. 
Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről 

Németország bekeményíthet Putyinnal szemben.
Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt

Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt 

Volna mit tanulnunk a lengyelektől.
Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója

Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója 

Egy szomorú pillanata a magyar gazdaságtörténelemnek.
Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire

Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire 

A magyarok több mint háromnegyede nem bízik az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo