Mikor kapunk klímabarát hamburgert a gyorséttermekben?

A gyorsétterem franchise-ok húsintenzív étrendjükkel nagy motorjai az állattenyésztésnek, ami az egyetlen magas üvegházgáz-kibocsátású szektor a világban, melynek nincs emissziómérséklési terve. Nyolcvan nagy befektetési alap indított nyomásgyakorló kampányt a fast food hat világmárkája ellen: tessék zöldülni!

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mintegy 80 intézményes befektető – melyek összesen 6500 milliárd dollárnyi eszközt kezelnek – összefogott, hogy világossá tegye az 570 milliárd dolláros éves forgalmat generáló gyorsétterem-szektor top szereplői számára: alacsony karbontartalmú, kevés légszennyezéssel járó működést várnak el tőlük. Vagyis el kell mozdulniuk a húsintenzív menüről a növényi fehérjéket nagyobb mértékben kínáló termékskála felé.

Mint ismeretes, az állattenyésztés óriási szén-dioxid- és metán-kibocsátó, mert a szarvasmarhák ürülékéből nagy mennyiségű metán szivárog a légkörbe.

A nyílt levelet a FAIRR Initiative és a Ceres Investor Network bocsátotta ki – ez utóbbi 163 intézményes befektetőt tömörít, melyek 25 400 milliárd dollárnyi eszköz felett diszponálnak –, aláírói között megtalálható a kanadai BMO Global Asset Management, az angliai Aviva Investors, a holland Aegon Asset Management; a címzettek pedig a következők: McDonald’s, a Domino’s Pizza, a Wendy’s, a Yum! Brands (a KFC és a Pizza Hut tulajdonosa), a Restaurant Brands International (a Burger King tulajdonosa) és a Chipotle Mexican Grill. A felszólításhoz csatlakozott a vallásos befektetőket tömörítő Interfaith Center on Corporate Responsibility némely befektetője is.

Csak az USA-ban naponta 84 millió felnőtt fogyasztó vásárol gyorséttermekben. A fast food szektor szereplői ugyan gyorsan készítik termékeiket, de nagyon lassúak az ágazat zöldítésében. Az állattenyésztés, a tej- és húsipar működése nem fenntartható, mert erősen károsítja az ökoszisztémákat. Ha a teheneket egy országnak számítanánk, ez az ország lenne a világ harmadik legnagyobb légszennyezője.

Kép: Pixabay

De míg az autóipar és az olajipar világvállalatai kidolgoztak stratégiákat üzletvitelük zöldítése, a gyorséttermek adósak maradtak ilyen elképzelésekkel. Egyszerűen nincs alacsony karbontartalmú jövőképük, nincsenek terveik az ellátási láncukban keletkező legnagyobb környezeti károk (erdőirtás, talajvízszennyezés stb.) orvoslására vagy a hulladéklábnyom csökkentésére.

Márpedig ha nem kezelik a működésükből eredő környezeti problémákat, azzal saját piaci és pénzügyi életképességüket sodorják veszélybe, vélik a befektetők. Erősödnek ugyanis a fogyasztói igények a növényi alapú és „klímabarát” élelmiszerek iránt, és a közvélemény egyre kevésbé nézi jó szemmel az intenzív állattenyésztés talajvízszennyezését is.

Az állattenyésztés vízlábnyoma is nagy, becslések szerint az ivóvízkészletek 10 százalékát fogyasztja el. És akkor még szó sincs a közvetett ökolábnyomról, hogy a takarmány (főleg szója) termesztéséhez erdőket vágnak ki, ami szintén CO2-kibocsátást eredményez.

A befektetők ezeket a teendőket szorgalmazzák a nagy gyorsétterem-hálózatoktól:

  • A gyorsétterem-vállalatok tegyék kötelezővé beszállítóik számára üvegházgáz-kibocsátásuk és ivóvizekre gyakorolt hatásuk pontos jelentését, s hogy e kedvezőtlen hatásokat csökkentsék.
  • Jelöljenek ki konkrét üvegház-csökkentési célokat, és szabjanak határidőt azok teljesítésére. (A tőzsdén jegyzett húsipari és állattenyésztő cégek 70 százalékának nincsenek célkitűzései  üvegházgáz-csökkentésre.)
  • Éves szinten tegyék nyilvánossá, milyen előrelépést értek el légszennyezésük csökkentését illetően.
Ha meg akarjuk fékezni a globális felmelegedést 2 Celsius-foknál, 2050-re már csak a mezőgazdaság lehet az egyetlen karbonintenzív szektor. Az évszázad közepére a megengedhető globális üvegházgáz-emisszió 70 százalékát az agrárium bocsátaná ki (a többi szektort addigra elvileg sikerül karbonsemlegessé vagy alacsony kibocsátásúvá alakítani). De ha az ágazat úgy folytatja a légszennyezést, ahogy most teszi, 11 millió tonnával fogja meghaladni a megengedett kibocsátási volument.

(Sustainable Brands)

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo