Megszólal a bennünk élő környezetvédő: nem elég gyorsan terjednek az elektromos autók!

Egy év alatt megduplázódott a hibrid és az elektromos autók száma, de még mindig csak kétmillió van belőlük világszerte. Legalább 600 millió kellene ahhoz, hogy az megérződjön az emissziócsökkentésben. Eközben élesedik a verseny az elektromos autók gyártói között: a Tesla piaci kapitalizációja nagyobb, mint a Fordé, de a többi nagy autógyár is el akar orozni vevőket Elon Musk autóitól.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2015-ben még csak egymillió elektromos autó futkározott az utakon, 2016-ra kétmillióra nőtt a számuk. Lássunk még néhány adatot ezzel kapcsolatban:

  • 2016-ban több mint 753 ezer hibridautót adtak el, főleg ennek köszönhető, hogy megugrott az elektromosan (is) meghajtható autóflotta létszáma;
  • jelenleg csak a globális gépjárműállomány 0,2 %-át teszik ki a hibrid és tisztán elektromos autók;
  • eladásaik 95 %-áért 10 ország felel: Kína, USA, Japán, Kanada, Norvégia, Anglia, Franciaország, Németország, Hollandia, Svédország;
  • 2016-ban a Kínában lévő elektromos autók száma meghaladta az USA-ban lévő elektromos autókét, az összes zéróemissziós jármű harmada ma már Kínában található;
  • 2020-ra várhatóan kilencmillió elektromos autót használnak a világban, 2025-re számuk valahol 40-70 millió között alakul majd;
  • Magyarországon 2456 zöld rendszámú autó mozog, ennek valamivel több mint a fele elektromos, a többi hibrid.
Ennyi kellene

A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) új jelentése szerint ahhoz, hogy a párizsi klímaegyezményben megszabott +2 Celsius foknál fékezzük meg a globális felmelegedést (az ipari forradalom előtti klímához képest), 2040-re a globális gépjárműparkból legalább 600 milliónak elektromos autónak kellene lennie.

 

Kép:Wikipedia

A jelenlegi kétmillió elektromos autónak tehát egyáltalán nem számottevő a hatása abban, hogy elejét vegyék az emissziókibocsátásnak.

Már 2030-ra is legalább 140 millió hibrid és zéróemissziós autóval kellene utaznunk, hogy 60 %-kal csökkenhessen az üvegházgázkibocsátásunk. Ez esetben 2050-re 50 % lenne az esélye, hogy valóban meg tudjuk fékezni a globális felmelegedés mértékét +2 Celsius foknál.

Gyorsuló terjedés

Mi segíti elő, hogy ez továbbra is gyorsuljon az elektromos autók terjedése? A belső égésű motorral működő autók versenyelőnye még mindig megmutatkozik az árakban, ezért az elektromos autók támogatása adókedvezménnyel még mindig szükséges - már ha a kormányok biztosítani akarják, hogy a közlekedés emisszió csökken a jövőben.

De tény, hogy 2009 óta folyamatosan csökkennek az akkumulátorelőállítás költségei, s ez a tendencia minden bizonnyal a jövőben is megmarad.

"Az elektromos autók malmára hajtja a vizet, hogy motorjaik gyártása egyszerűbb, mint a belső égésű motoroké" - mondta Dieter Zetsche, a Daimler-Benz vezére.

Kép:Flickr

A nagy márkák egymást szorítanák ki

"A régi gondolkodást, mely ellenséggé teszi a nagy lóerejű autók megszállottjait az autóellenes filozófiájú, ökotudatos vásárlókat, meghazudtolta a valóság" - szögezte le Zetsche 2016 novemberében egy a zöldek által szervezett konferencián. Egyúttal hangsúlyozta, ma már minden második Európában gyártott elektromos autó Németországban készül.

A Daimler-Benz és a tulajdonában lévő Smart márka 2025-ig 10 új elektromos prototípust fog piacra dobni, és a terv az, hogy addigra a Mercedes-birodalom autóeladásainak 15-25 %-át az elektromos járművek tegyék ki.

A kínai Geely tulajdonában lévő Volvo - miután 2015-ben jelentkezett első hibridautójával, az XC90-nel - nemrég bejelentette, hogy 2019-ben megkezdi első elektromos autója gyártását Kínában, melyből 2025-re egymillió példányt szeretne eladni.

A jármű feltöltött 100 kWh-os akkujával 402 kilométert lesz képes megtenni. Összehasonlításképpen a Tesla Model S 100D például 540 kilométert tesz meg egy töltéssel. A Volvo 35-40 ezer dollár (9,62-11 millió forint) körül fogja beárazni új termékét, vagyis a Tesla Model 3-tól szeretne elorozni vevőket, melyet Elon Musk szintén 35 000 dollárért akar teríteni a piacon.

Forrás: International Energy Agency (IEA), Reuters, Business Insider

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo