Megszólal a bennünk élő környezetvédő: nem elég gyorsan terjednek az elektromos autók!

Egy év alatt megduplázódott a hibrid és az elektromos autók száma, de még mindig csak kétmillió van belőlük világszerte. Legalább 600 millió kellene ahhoz, hogy az megérződjön az emissziócsökkentésben. Eközben élesedik a verseny az elektromos autók gyártói között: a Tesla piaci kapitalizációja nagyobb, mint a Fordé, de a többi nagy autógyár is el akar orozni vevőket Elon Musk autóitól.

Ront vagy javít Magyarország megítélésén a soros EU-elnökség?
Milyen újabb öt év elé néz Karácsony Gergely?
Mi lesz a liberalizmussal Magyarországon?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Horn Gáborral!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Republikon Alapítvány kuratóriumának elnökétől!

2024. július 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2015-ben még csak egymillió elektromos autó futkározott az utakon, 2016-ra kétmillióra nőtt a számuk. Lássunk még néhány adatot ezzel kapcsolatban:

  • 2016-ban több mint 753 ezer hibridautót adtak el, főleg ennek köszönhető, hogy megugrott az elektromosan (is) meghajtható autóflotta létszáma;
  • jelenleg csak a globális gépjárműállomány 0,2 %-át teszik ki a hibrid és tisztán elektromos autók;
  • eladásaik 95 %-áért 10 ország felel: Kína, USA, Japán, Kanada, Norvégia, Anglia, Franciaország, Németország, Hollandia, Svédország;
  • 2016-ban a Kínában lévő elektromos autók száma meghaladta az USA-ban lévő elektromos autókét, az összes zéróemissziós jármű harmada ma már Kínában található;
  • 2020-ra várhatóan kilencmillió elektromos autót használnak a világban, 2025-re számuk valahol 40-70 millió között alakul majd;
  • Magyarországon 2456 zöld rendszámú autó mozog, ennek valamivel több mint a fele elektromos, a többi hibrid.
Ennyi kellene

A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) új jelentése szerint ahhoz, hogy a párizsi klímaegyezményben megszabott +2 Celsius foknál fékezzük meg a globális felmelegedést (az ipari forradalom előtti klímához képest), 2040-re a globális gépjárműparkból legalább 600 milliónak elektromos autónak kellene lennie.

 

Kép:Wikipedia

A jelenlegi kétmillió elektromos autónak tehát egyáltalán nem számottevő a hatása abban, hogy elejét vegyék az emissziókibocsátásnak.

Már 2030-ra is legalább 140 millió hibrid és zéróemissziós autóval kellene utaznunk, hogy 60 %-kal csökkenhessen az üvegházgázkibocsátásunk. Ez esetben 2050-re 50 % lenne az esélye, hogy valóban meg tudjuk fékezni a globális felmelegedés mértékét +2 Celsius foknál.

Gyorsuló terjedés

Mi segíti elő, hogy ez továbbra is gyorsuljon az elektromos autók terjedése? A belső égésű motorral működő autók versenyelőnye még mindig megmutatkozik az árakban, ezért az elektromos autók támogatása adókedvezménnyel még mindig szükséges - már ha a kormányok biztosítani akarják, hogy a közlekedés emisszió csökken a jövőben.

De tény, hogy 2009 óta folyamatosan csökkennek az akkumulátorelőállítás költségei, s ez a tendencia minden bizonnyal a jövőben is megmarad.

"Az elektromos autók malmára hajtja a vizet, hogy motorjaik gyártása egyszerűbb, mint a belső égésű motoroké" - mondta Dieter Zetsche, a Daimler-Benz vezére.

Kép:Flickr

A nagy márkák egymást szorítanák ki

"A régi gondolkodást, mely ellenséggé teszi a nagy lóerejű autók megszállottjait az autóellenes filozófiájú, ökotudatos vásárlókat, meghazudtolta a valóság" - szögezte le Zetsche 2016 novemberében egy a zöldek által szervezett konferencián. Egyúttal hangsúlyozta, ma már minden második Európában gyártott elektromos autó Németországban készül.

A Daimler-Benz és a tulajdonában lévő Smart márka 2025-ig 10 új elektromos prototípust fog piacra dobni, és a terv az, hogy addigra a Mercedes-birodalom autóeladásainak 15-25 %-át az elektromos járművek tegyék ki.

A kínai Geely tulajdonában lévő Volvo - miután 2015-ben jelentkezett első hibridautójával, az XC90-nel - nemrég bejelentette, hogy 2019-ben megkezdi első elektromos autója gyártását Kínában, melyből 2025-re egymillió példányt szeretne eladni.

A jármű feltöltött 100 kWh-os akkujával 402 kilométert lesz képes megtenni. Összehasonlításképpen a Tesla Model S 100D például 540 kilométert tesz meg egy töltéssel. A Volvo 35-40 ezer dollár (9,62-11 millió forint) körül fogja beárazni új termékét, vagyis a Tesla Model 3-tól szeretne elorozni vevőket, melyet Elon Musk szintén 35 000 dollárért akar teríteni a piacon.

Forrás: International Energy Agency (IEA), Reuters, Business Insider

Véleményvezér

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz 

Már gyurcsányozni sem érdemes.
Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár

Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár 

Világváros lesz Kolozsvárból.
A Facebookon Orbán Viktoron mulatnak

A Facebookon Orbán Viktoron mulatnak 

Nem is volt, de azért megszüntetnék.
Példátlan helyzet, közadakozást kezdeményezett a Bethesda Gyermekkórház, hogy egy műtőjét működtetni tudja

Példátlan helyzet, közadakozást kezdeményezett a Bethesda Gyermekkórház, hogy egy műtőjét működtetni tudja 

Miközben az elit gátlástalanul urizál, már az alapszolgáltatások sem működnek.
Lázár Jánosnak nem megy a Fanta-matek

Lázár Jánosnak nem megy a Fanta-matek 

A Fanta-botrány és a műbalhé.
Magyar Péter szerint egy fideszes képviselő titokban megszavazta az Európai Parlament elnökének a néppárti jelöltet

Magyar Péter szerint egy fideszes képviselő titokban megszavazta az Európai Parlament elnökének a néppárti jelöltet 

Újraválasztották Roberta Metsolát az Európai Parlament elnöki tisztségébe.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo