hirdetés

A fenntartható cégek a tőzsdén is jobban teljesítettek

A Barron’s amerikai üzleti magazin immár másodszor állította össze százas toplistáját a legfenntarthatóbb amerikai tőzsdei cégekről. Az üzletvitelt közel 200 szempont alapján értékelték. E vállalatok kevesebbet vesztettek értékükből a tavalyi árfolyamzuhanások közepette, mint a Top 100-ba be nem került cégek.
hirdetés

Egy vállalat fenntarthatósága nemcsak arról szól, hogy mennyi üvegházgázt bocsát ki, vagy hogy csökkenti-e a hulladéktermelését, és növeli az energiafogyasztása hatékonyságát. A nyugdíjalapok és egyéb intézményes befektetők hosszú távú befektetési elveit valló Calvert Research and Management meglehetősen sokrétű kritériumrendszer alapján elemezte a toplistára szóba jöhető cégeket.

Összetett szempontrendszer

Az ESG szentháromságára – azaz a környezeti, társadalmi és cégvezetési szempontokra – épített vizsgálat során az 1000 legnagyobb piaci kapitalizációjú, tőzsdén jegyzett amerikai céget vették szemügyre. Az alapos elemzés 28 témára és közel 200 indikátorra terjedt ki. Ezeket öt osztályba sorolták be: részvényesek, munkavállalók, fogyasztók, bolygó, közösség.

Kép: PublicDomainPictures

A részvényesek kategóriában azt tanulmányozták például, hogy a felsővezetés milyen juttatásokban részesül (amely költés ugyebár a részvényesek elől veszi el az osztalékot), a fogyasztó kategóriában pedig olyan tényezőket néztek, hogy például milyen a cégnél az adatbiztonság, és a termékek mennyire biztonságosak. Mind az öt kategóriában maximum 100 pontot lehetett elérni. Az öt kategória elemei más-más súllyal nyomtak a latban minden cégnél, attól függően, hogy milyen az üzleti profiljuk, vagyis valamelyest személyre szabták az értékelést.

Miért? Mert a cégek különféle szektorokban dolgoznak, és másfajta stakeholderek (érintett szereplők) felé van erősebb kitettségük, ezért a légszennyezés például kevésbé számít egy bank értékelésében, mint egy olajipari óriásnál vagy egy logisztikai szolgáltatónál. Nem kerülhettek fel a százas ranglistára azok a cégeket, amelyek nem felelnek meg a Calvert már korábban megszövegezett Felelős Befektetési Alapelveinek. „Nehéz felkerülni a listára. Mi már csak tudjuk. Mi hoztuk létre a listát” – szól az önironikus ismertetőszöveg a Calvert honlapján.

Biztosabb tőzsdei pozíció

A fenntarthatóság nemcsak jót tesz az üzleti eredménynek, de a cégek tőzsdei árfolyamát is ellenállóbbá teszi a válságok csapásainak. 2018-ban, amikor az amerikai tőzsdeindex összevissza ingadozott (az év végére eltörölve azt az emelkedést, amit egész évben produkált), az S&P 500-as mezőny piaci kapitalizációja 4,2 százalékkal esett, a Russell 1000-as cégek 4,6 százalékot veszített, ám a Barron’s fenntarhatóság listáján szereplő 100 vállalat értéke csak 3,2 százalékkal csökkent.

Vannak vezérigazgatók, akik személyes indíttatásból tették le voksukat a fenntartható működés mellett. Az első helyezést kiérdemlő, korábban a harmadik helyen szereplő Best Buy áruházlánc vezére, Hubert Joly onnan eredezteti elkötelezettségét a környezeti fenntarthatóság iránt, hogy gyerekként a saját szemével látta, milyen mértékű környezetszennyezés folyik az Alpokban Franciaországban.

A toplista új sztárja a – korábban az ING Bank tulajdonába tartozó – Voya Financial biztosító és nyugdíj-takarékossági intézet, mely a tavalyi 46. helyezésről ugrott fel egyenesen a hatodik helyre. Az élmezőnyben számos kaliforniai székhelyű cég található, ami nem véletlen: az USA tagállamában erős környezetvédelmi és etikus cégvezetésre vonatkozó (governance) szabályozások vannak érvényben.

Az amerikai toplistán első helyezett lett a Best Buy, második a Cisco, harmadik az HP-ből kivált Agilent. Ötödik a UPS, hetedik a Clorox, kilencedik a Motorola, tizenegyedik a Salesforce, hogy csak az ismertebbeket említsük.

(Barron’s, Businesswire)

Globális toplista
A Barron’s globális szinten is rangsorolta a vállalatokat. A cégnevek némelyike nem feltétlenül ismert mindenki számára, ezeknél jelezzük, hogy mely szektorban aktív:
1. Accenture. 2. Brambles (logisztikai eszközök). 3. Accor (szállodalánc). 4. Telenor. 5. Whitbread (egészségügy). 6. Mondi (csomagolásgyártó). 7. Societe BIC (eldobható fogyasztási cikkek). 8. Natixis (bank). 9. Valeo (autó, okos közlekedés). 10. Schneider Electric. 11. Croda International (vegyipar). 12. Allianz. 13. SEB (bank). 14. City Developments (ingatlan). 15. Orange. 16. RELX (big data). 17. Geberit (szanitergyártó). 18. Vodafone. 19. Coca-Cola. 20. Casino Guichard-Perrachon.
 
hirdetés

Véleményvezér

Már jégpálya is van Felcsúton

Már jégpálya is van Felcsúton

Egyik napról a másikra kinőtt a földből.
Végre egy élelmiszer, aminek látványosan lejjebb ment az ára még nálunk is

Végre egy élelmiszer, aminek látványosan lejjebb ment az ára még nálunk is

Jó volt a termés világszerte, a túlkínálat miatt pedig legalább 50 százalékot esett az avokádó globális ára.
Már a kiflit is horroráron adják

Már a kiflit is horroráron adják

A Vakmajom blog követi az egyik budapesti pékségben árult termék árának alakulását, ahol már 350 forintot is elkérnek egy kovásos kifliért.
Nőttek a veszteségadatok az orosz-ukrán fronton

Nőttek a veszteségadatok az orosz-ukrán fronton

A hadseregek átcsoportosítását követően ismét felerősödtek a harci cselekmények Ukrajnában, ami növeli az áldozatok számát.
Megtaláltuk Szijjártó Péter legnagyobb ellenlábasát

Megtaláltuk Szijjártó Péter legnagyobb ellenlábasát

Szijjártó Péter külügyminiszter béke barátja Bagarjaként járja a világot és nem érti, miért nem értik. Az észt miniszterelnök most elmondta.
Duplájára nőtt a túrós tészta ára

Duplájára nőtt a túrós tészta ára

Igazi hungarikum a túrós csusza, nincs olyan magyar ember, aki ne ismerné, ne evett volna. Ára iránymutató.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo