Csökkennek a méreganyagok a ruhákban

A Greenpeace évek óta gyakorol nyomást a divatipar szereplőire, hogy csökkentsék a szervezetünkre és a környezetre káros vegyi anyagok használatát a ruhák készítésekor. Detox kampánya keretében a szervezet most jelentést adott ki, melyben az előrelépést elemzi e téren.

Nyolcvan márka vállalkozott arra, hogy legalább hét éven át együttműködik a Greenpeace-szel. Ezek a cégek a globális ruhagyártás 15 százalékát fedik le. A jelentés szerint mindegyik "jól halad" abban, hogy növelje az átláthatóságot és kiiktasson termékeiből 11 olyan vegyi anyagot, melyek felszámolását prioritásnak jelölte meg a Greenpeace a ruhaipar számára.

A Greenpeace két évvel ezelőtti felmérésében 19 céget vettek górcső alá, s az összkép nem adott túl sok optimizmusra okot. A H&M, az Inditex (a Zara, A Pull & Bear, a Massimo Dutti és a Bershka tulajdonosa) és a Benetton volt az a három vállalat, mely magas pontszámot ért el, tizenkét vállalatot viszont kritikával illetett a környezetvédő szervezet, amiért egy olyan kemikáliákat tartalmazó lista alapján kezdték el vegyi anyaghasználatuk csökkentését, ami a zöld aktivisták szerint nem tartalmazta a legszennyezőbb anyagok mindegyikét.

Kép:Pixabay

A divatipar jól teljesít

Két éve különösen alacsony osztályzatot kapott a Nike és a Li-Ning. A két márka azóta úgy látszik felébredt, a Li-Ning elhatározta, hogy 2020-ra kivonja női ruhái 95 százalékából a polifluoroalkilokat (PFK-k), a Nike pedig eltávolított minden hosszú láncú PFK-t (C8 PFK-k) és a PFK-k 90 százalékát már nem használja termékeiben. Termékskálája 93 százaléka PFK-mentes.

Ami a 80 céget illeti, 72 százalékuk teljes mértékben megvált a PFK-któl a termékeiben, 28 százalék pedig megfelelő mértékű előrelépést tett a kivonásukban.

A Greenpeace értékelése szerint a Detox kampányt jól fogadta a divatipar, melyben ennek köszönhetően jelentősen nőtt a probléma iránti érzékenység és tudatosság. Ugyanakkor a Greenpeace is elismerte: a 2020-as határidőig rengeteg tennivaló van még. Bizonyos vegyi anyagok helyett biztonságosabb alternatívákra van szükség, a vegyiparnak is átláthatóbbá kell válnia arra nézvést, hogy milyen kemikáliákat fejlesztenek, a best practice-eket jogszabályokba kellene iktatni, sőt technológiai áttörés is jól jönne bizonyos aspektusokban.

A divatipar 85 százaléka még mindig nem tesz eleget e célok elérése érdekében. Pedig ahhoz, hogy a ruhagyártást és -kereskedelmet is integrálni lehessen a körforgásos gazdaságba, s a ruhaneműk rostjai újrafeldolgozhatók legyenek, rendkívül fontos a kemikáliák kivonása a kelmékből.

(Sustainable Brands, intertek.com)

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo