Csökkennek a méreganyagok a ruhákban

A Greenpeace évek óta gyakorol nyomást a divatipar szereplőire, hogy csökkentsék a szervezetünkre és a környezetre káros vegyi anyagok használatát a ruhák készítésekor. Detox kampánya keretében a szervezet most jelentést adott ki, melyben az előrelépést elemzi e téren.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Nyolcvan márka vállalkozott arra, hogy legalább hét éven át együttműködik a Greenpeace-szel. Ezek a cégek a globális ruhagyártás 15 százalékát fedik le. A jelentés szerint mindegyik "jól halad" abban, hogy növelje az átláthatóságot és kiiktasson termékeiből 11 olyan vegyi anyagot, melyek felszámolását prioritásnak jelölte meg a Greenpeace a ruhaipar számára.

A Greenpeace két évvel ezelőtti felmérésében 19 céget vettek górcső alá, s az összkép nem adott túl sok optimizmusra okot. A H&M, az Inditex (a Zara, A Pull & Bear, a Massimo Dutti és a Bershka tulajdonosa) és a Benetton volt az a három vállalat, mely magas pontszámot ért el, tizenkét vállalatot viszont kritikával illetett a környezetvédő szervezet, amiért egy olyan kemikáliákat tartalmazó lista alapján kezdték el vegyi anyaghasználatuk csökkentését, ami a zöld aktivisták szerint nem tartalmazta a legszennyezőbb anyagok mindegyikét.

Kép:Pixabay

A divatipar jól teljesít

Két éve különösen alacsony osztályzatot kapott a Nike és a Li-Ning. A két márka azóta úgy látszik felébredt, a Li-Ning elhatározta, hogy 2020-ra kivonja női ruhái 95 százalékából a polifluoroalkilokat (PFK-k), a Nike pedig eltávolított minden hosszú láncú PFK-t (C8 PFK-k) és a PFK-k 90 százalékát már nem használja termékeiben. Termékskálája 93 százaléka PFK-mentes.

Ami a 80 céget illeti, 72 százalékuk teljes mértékben megvált a PFK-któl a termékeiben, 28 százalék pedig megfelelő mértékű előrelépést tett a kivonásukban.

A Greenpeace értékelése szerint a Detox kampányt jól fogadta a divatipar, melyben ennek köszönhetően jelentősen nőtt a probléma iránti érzékenység és tudatosság. Ugyanakkor a Greenpeace is elismerte: a 2020-as határidőig rengeteg tennivaló van még. Bizonyos vegyi anyagok helyett biztonságosabb alternatívákra van szükség, a vegyiparnak is átláthatóbbá kell válnia arra nézvést, hogy milyen kemikáliákat fejlesztenek, a best practice-eket jogszabályokba kellene iktatni, sőt technológiai áttörés is jól jönne bizonyos aspektusokban.

A divatipar 85 százaléka még mindig nem tesz eleget e célok elérése érdekében. Pedig ahhoz, hogy a ruhagyártást és -kereskedelmet is integrálni lehessen a körforgásos gazdaságba, s a ruhaneműk rostjai újrafeldolgozhatók legyenek, rendkívül fontos a kemikáliák kivonása a kelmékből.

(Sustainable Brands, intertek.com)

Véleményvezér

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó

Trump eladósítja Amerikát, de nem lesz olcsó 

Az eladósodás rögös út, már sok ország megtapasztalhatta.
Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke

Magyar Péter szerint az ukrán kémsztori egy fideszes belső leszámolás kelléke 

Hirtelen felébredt a magyar kémelhárítás, legalábbis ha ukránokról van szó.
Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek

Orbán Viktor barátjára pórázt tesznek 

Szegény patriótákat már Csehországban is üldözik.
A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns

A Harcosok Klubja regény szerzője ukrán származású, vállaltan meleg és LMBTQ szimpatizáns 

Nem olcsó mulatság az adófizetőknek a Harcosok Klubja.
Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát

Elsöprő többség támogatja Magyarország uniós tagságát 

A putyinista Orbán Viktor hatalmas kisebbségben van az uniós tagság kérdését illetően.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo