Csökkennek a méreganyagok a ruhákban

A Greenpeace évek óta gyakorol nyomást a divatipar szereplőire, hogy csökkentsék a szervezetünkre és a környezetre káros vegyi anyagok használatát a ruhák készítésekor. Detox kampánya keretében a szervezet most jelentést adott ki, melyben az előrelépést elemzi e téren.

Nyolcvan márka vállalkozott arra, hogy legalább hét éven át együttműködik a Greenpeace-szel. Ezek a cégek a globális ruhagyártás 15 százalékát fedik le. A jelentés szerint mindegyik "jól halad" abban, hogy növelje az átláthatóságot és kiiktasson termékeiből 11 olyan vegyi anyagot, melyek felszámolását prioritásnak jelölte meg a Greenpeace a ruhaipar számára.

A Greenpeace két évvel ezelőtti felmérésében 19 céget vettek górcső alá, s az összkép nem adott túl sok optimizmusra okot. A H&M, az Inditex (a Zara, A Pull & Bear, a Massimo Dutti és a Bershka tulajdonosa) és a Benetton volt az a három vállalat, mely magas pontszámot ért el, tizenkét vállalatot viszont kritikával illetett a környezetvédő szervezet, amiért egy olyan kemikáliákat tartalmazó lista alapján kezdték el vegyi anyaghasználatuk csökkentését, ami a zöld aktivisták szerint nem tartalmazta a legszennyezőbb anyagok mindegyikét.

Kép:Pixabay

A divatipar jól teljesít

Két éve különösen alacsony osztályzatot kapott a Nike és a Li-Ning. A két márka azóta úgy látszik felébredt, a Li-Ning elhatározta, hogy 2020-ra kivonja női ruhái 95 százalékából a polifluoroalkilokat (PFK-k), a Nike pedig eltávolított minden hosszú láncú PFK-t (C8 PFK-k) és a PFK-k 90 százalékát már nem használja termékeiben. Termékskálája 93 százaléka PFK-mentes.

Ami a 80 céget illeti, 72 százalékuk teljes mértékben megvált a PFK-któl a termékeiben, 28 százalék pedig megfelelő mértékű előrelépést tett a kivonásukban.

A Greenpeace értékelése szerint a Detox kampányt jól fogadta a divatipar, melyben ennek köszönhetően jelentősen nőtt a probléma iránti érzékenység és tudatosság. Ugyanakkor a Greenpeace is elismerte: a 2020-as határidőig rengeteg tennivaló van még. Bizonyos vegyi anyagok helyett biztonságosabb alternatívákra van szükség, a vegyiparnak is átláthatóbbá kell válnia arra nézvést, hogy milyen kemikáliákat fejlesztenek, a best practice-eket jogszabályokba kellene iktatni, sőt technológiai áttörés is jól jönne bizonyos aspektusokban.

A divatipar 85 százaléka még mindig nem tesz eleget e célok elérése érdekében. Pedig ahhoz, hogy a ruhagyártást és -kereskedelmet is integrálni lehessen a körforgásos gazdaságba, s a ruhaneműk rostjai újrafeldolgozhatók legyenek, rendkívül fontos a kemikáliák kivonása a kelmékből.

(Sustainable Brands, intertek.com)

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo