A legnagyobbak is megszenvedhetik a zöldülést

A párizsi klímacsúcs kapcsán számos multi konkrét vállalásokat fogalmazott meg környezetszennyezése mérsékléséről. A legambiciózusabb mindegyik közül talán Unilever volt: 2020-ra felére csökkentené ökolábnyomát. Ez 1000 márkás terméket érint.

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A majonéztől a teán át a szappanig rengeteg mindent gyárt a 126 milliárd dolláros piaci kapitalizációjú élelmiszeripari, vegyi és kozmetikai multi. A The New York Times a minap terjedelmes cikkben ismertette a vállalat zöldítésére vonatkozó erőfeszítések eredményességét - illetve azok lassúságát.

A Unilever központja a hollandiai Rotterdamban.
(fotó: Wikipedia)

A holland születésű, egyetemi tanulmányait Hollandiában és az USA-ban folytató Paul Polman (59) vezérigazgató azt tűzte ki célul, hogy a fenntarthatóság vezérelve a gyakorlatban is átjárja a cég működését, elsősorban a gyártási és a szállítmányozási folyamatokat - mi több, első számú prioritássá nője ki magát.

 

Hogyan csökkenthetjük az ökológiai lábnyomunkat?
Hővisszanyerő zuhanytálca, energiatermelő lift, autóakkumulátorokról működtetett szerverek, mini vízerőmű, napelemes árnyékolás: számtalan praktikával csökkenthetik a vállalkozások a technológia segítségével az ökológiai lábnyomukat, ezekből gyűjtöttünk most néhányat csokorba.
Hogyan?
  • Ruhaöblítő- és (edény)mosogatószereiket úgy változtatják meg, hogy kevesebb víz kelljen hozzájuk. (Kísérleti jelleggel Brazíliában, Vietnamban és Nigériában dobtak piacra ilyen terméket.)
  • A csomagolástechnikát átalakítják, hatékonyabbá teszik.
  • A Hellman's majonéz műanyagtubusát ökobaráttá tették.
  • A Maille mustár vásárlóit arra buzdítja a cég, hogy a kerámiadobozt inkább utántöltsék a mustárral, minthogy minden alkalommal újat vegyenek.
  • A termékekhez szükséges tojásokat nem ketrecbe zárt szárnyasokból nyernék 2020-ra.
  • A fosszilis energiahordozók igénybevételének ellentételezésére a Unilever karbon semlegesítő projektekbe fektet.
  • A Lipton teában olyan levelek vannak, melyek megkapták a Rainforest Alliance "fenntartható termelés" besorolását, vagyis nem úgy hozzák létre az ültetvényeket, hogy őshonos esőerdőket irtanak ki a kedvéért (mint ahogy az az olajpálma-termesztésnél megszokott gyakorlat).
  • A Magnum jégkrémben használt vaníliáról és csokolédáról ugyancsak elismerte a Rainforst Alliance, hogy alapanyagát fenntartható módon termesztik.
  • A majonézhez szükséges szójababolajat környezetbarátabb módon állítanák elő.
Szója

Nagy a termékskála, sok a neves márka. A név kötelez.
(fotó: unilever.hu)

Ez utóbbi még a jövő zenéje: 2017-től csak olyan farmok lehetnének a beszállítói láncban, melyek megfelelnek a fenntarthatósági előírásoknak. A cég a termékeihez szükséges növények közül a szójababot vásárolja legnagyobb mennyiségben az USA-ban. Amikor a cég 2012-ben e kérdéssel kezdett foglalkozni, még egyetlen tanácsadó cég sem foglalkozott a szójababtermelés ökológiai monitorozásával és minősítésével. Dél-Amerikában persze megvoltak erre a megfelelő intézmények.

A Unilever a World Wildlife Fundot hozta be a kezdeményezésbe tudományos konzultánsként. A fenntartható módon termesztett szójababért vékánként 10 dollárcenttel többet kapnak az amerikai gazdák. Kétszázötvenen csatlakoztak a programhoz, mely így 11 400 hektárt fed le. A termelők által beszolgáltatott adatokból egy szoftver számolja ki, mekkora a termelés CO2-vonzata. Ezen túlmenően a cég nem szól bele a termesztési módszereikbe(!). Jelenleg az átvett mennyiség 28 %-a fenntartható szója.

Van olyan szakértő, aki szerint nem minősíthető fenntarthatónak egy szójatermelő, ha nem vet a szóján kívül úgynevezett növénytakarót (cover crop), amely javítja a talaj állagát, tápanyagtartalmát, s a biodiverzitást. De elenyésző azok hányada az iowai szójatermelők közül, akik állami támogatást kapnak erre (mindössze 1 %).

A fenntarthatóság fogalma régiónként változik. Dél-Amerikában a fenntarthatóság inkább azt jelenti, hogy a termesztés nem jár esőerdőirtással, másutt azt, hogy nem foglalkoztatnak kiskorú napszámosokat.

Vezérigazgató - küldetéstudattal

Paul Polman Unilever-vezér
(fotó: ENSZ FAO/YouTube)

Polman -aki a vállalati környezettudatosság új apostolaként kezd ismertté válni szélesebb körökben, ahogy szigorúbb környezetvédelmi jogszabályokért kampányol és elítéli a rövid távú profithajhászást- azt is keresztülvinné, hogy egymilliárd ember egészségi állapotát javítsa a vállalat. Mindezt úgy, hogy közben megduplázza az eladási mutatókat.

A bevételnövelés és fenntarthatóbbá válás ellentétben van egymással. "A fenntarthatóság azt jelenti, hogy kielégítjük a ma igényeit, miközben megóvjuk az erőforrásokat a holnap számára", írta az amerikai napilap. De ha egy cég meg akarja duplázni a bevélét, akkor ugye szükségszerűen több erőforrást használ (f)el. Hogy lehet így csökkenteni az ökolábnyomot?

A kevesebből többet elvével.

A Unilever termelőegységei már ma 37 %-kal kevesebb üvegházgázt eregetnek a levegőbe, mint 2008-ban, amikor Polmant -váratlanul- kinevezték a vállalat élére. (Kevesen számítottak rá, hogy ő lesz a vezér.) Eközben a Unilever gyárai többet termelnek. 85 %-kal kevesebb hulladékot önt a vállalat a szeméttelepekre, mint 2008-ban. A bevétel 22 %-kal emelkedett - igaz a profit csak kissé nőtt.

A rotterdami irodaház
(kép: Wikipedia)

Polman, a vezér
Fiatalon majdnem papnak állt, 27 évig volt a Procter & Gamble munkatársa, ahol végigjárta a céges szamárlétrát, majd az Nestlé gazdasági igazgatójaként tevékenykedett, 2008-ban került a Unilever élére, sokak meglepetésére.
2015-ben megkapta a Championship of the Earth díjat az ENSZ-től.
Amikor a hatékonytalan működés lefaragásával kezdi egy vállalat, az első lépések viszonylag könnyűek és látványos eredményt hoznak. Az energia széntüzeléses erőműből való beszerzése helyett földgáz-alapú energiatermelés, valamint a megújuló arányának növelése a céges energiamixben. Leszigetelni a cég épületeit, hogy ne szivárogjon el belőlük a meleg télen. Ilyen húzásoknál az ökolábnyom-csökkenés garantált. (Amiként a költségmegtakarítás is. A Unilever gyárai 2008 óta 430 millió dollárt spóroltak meg a korszerűsítésekkel.)

Egy szinten túl azonban rendkívül megnehezedik a további zöldítés kicsikarása a vállalat rendszeréből. A kitűzött zöld célok némelyikéről Polman is elismerte a The New York Times-nak, hogy kis híján lehetetlen lesz végrehajtani. Mégis reménykedik és azon dolgozik, hogy az ígéreteket valóra válthassa.

Polman nem akármilyen vállalatóriást irányít: a Unilever 1000 márkás terméket gyárt, melynek törzsközönsége elvár bizonyos minőséget.

Polman kritikusai azt is aláhúzzák, hogy a kormányok és a fogyasztók részvétele és hajlandósága nélkül a vállalati szektor egymagában nem képes egy zöldebb világot létrehozni. Az Unilever fogyasztóinak -termékhasználattal kapcsolatos- üvegházgáz-kibocsátása 2010 óta 4 %-kal csökkent, a vízhasználatuk 2 %-kal, állítja a cég.

Ezt becsszóra kell elhinni, olyan nehezen ellenőrízhető állításokat is, minthogy a Unilever ténykedései révén 400 millió ember egészsége javult (vajon milyen metodika szerint mérték ezt?). A vállalat által finanszírozott szakképzési programokban pedig 250 millió ember vett részt.

A Unilever kritikusai azt sem felejtik el Polman szeme alá dörgölni, hogy a cég kenyai teaültetvényein nem elégséges az emberi jogok tiszteletben tartása, Indiában pedig nem igazán javultak a körülmények egy higanymérgezésről elhíresült Unilever-gyárban.

A cég 2014-es fenntarthatósági jelentését magyar nyelven tette közzé, ugyancsak magyarul elérhető továbbá a fogyasztóknak fenntartható életvitelükhöz tippeket szolgáltató füzet.

Hatékonyabb lehet az ökológiai kéznyom, mint a lábnyom
Az érzelmi intelligencia koncepciójának kitalálója és világszerte ismert szakértője, Daniel Goleman szerint a zöldeknek nem annyira a káros kibocsátás és környezetszennyezés felől kellene megfogni az ökotudatosság témáját, hanem az ökotudatos cselekedeteink irányából. Úgy véli, fogyasztásunk megváltoztatása és zöldítése a lényeg, vagyis az öko-lábnyom helyett az ”öko-kéznyom”.

Véleményvezér

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon 

Magyar Péter és a kormánytagok most Európa színe-java előtt vívnak egymással.
Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell

Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell 

Nem finom, de legalább nem is gusztusos.
Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el

Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el 

A logisztikai költségek tovább nőnek.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A folyamatos kormányzati sikerpropaganda mellett csak a számok ne lennének.
Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen

Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen 

Ingyen utazásokat és hotelszámlákat vizsgálnak.
Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték

Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték 

Az izraeli miniszterelnök megígérte az irániaknak, hogy hamarosan megszabadítják elnyomóitoktól.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo