A fejlett országokban már-már népbetegségnek számít az elhízás, így a közvélemény és a fogyasztók nyomására az élelmiszeripari multik kénytelenek voltak zászlajukra a "cukortalanítás" ügyét. Napjainkban az élelmiszermérnökök egyik legnagyobb feladata olyan megoldások kitalálása, melynek révén csökkenthető az élelmiszerek cukortartalma.
A gyártók önkéntes vállalásai 2012 és 2016 között iparági szinten 7%-os cukorcsökkentéshez vezettek Angliában, állítja a British Soft Drinks Association. Arra tettek ígéretet, hogy 2020-ra 20%-kal csökkentik a cukorfelhasználásukat.
A világ legnagyobb csomagolt élelmiszertermék-gyártója, a Nestlé bejelentette, hogy olyan tudományos áttörést értek el, mely lehetővé teszi, hogy "teljesen új módon használjuk a hagyományos, természetes hozzátevőket", mondta sejtelmesen Stefan Catsicas, a vállalat technológiai igazgatója.
Részleteket nem árult el az innovációról (mert a Nestlé most jegyezteti be a szabadalmat), csak annyit, hogy megváltoztatják a cukor szerkezetét. Üreges kristályokká alakítják, aminek köszönhetően hamarabb feloldódnak és jutnak el az ízlelőbimbókhoz, melyeket jobban is képesek stimulálni. Az innovációval 40%-kal csökkenthető az édességek cukortartalma, azonos ízhatás mellett, de csak 2018-tól kezdve.
Az International Journal of Obesity nevű szakfolyóiratban megjelent tanulmány szerint a tápanyagmentes édesítőszerek hatékony eszközök lehetnek az "energiabevitel csökkentésében és a testsúly szabályozásában.
A Unilever alacsony cukortartalmú italaiba 236 centiliterenként 12 gramm cukrot adagol, az "unsweet" és "not to sweet" variánsokban pedig 0-10 gramm az adag. A cég 2015 végére érte el az általa kitűzött cukorcsökkentési célt, egyes termékeknél pedig 25%-kal túl is teljesítette Ausztráliában, Olaszországban és Angliában.
A PepsiCo 2016-ban azt a célt tűzte ki, hogy 2025-re mérsékli termékei cukor-, nátrium-, és telített zsírsav-tartalmát, méghozzá úgy, hogy italainak legalább 66%-ában a 35 centiliternyi folyadékba adagolt cukorból származó kalóriamennyiség 100-nál alacsonyabb lesz. (Jelenleg italai 40%-ában sikerült ezt elérnie a cégnek.) Ez egy radikálisabb vállalás ahhoz képest, hogy korábban az volt a cél, 2020-ra 25%-kal csökkenti a cukormennyiséget "egyes" italaiban. Mehmood Khan, a vállalat tudományos igazgatója a Reutersnek azzal indokolta a változtatást, hogy "a tudomány fejlődött", hatékonyabb módjai vannak a cukor helyettesítésének. A PepsiCo nevével ellentétben csak eladásai 12%-át generálja a híres kólából, nagy részét viszont olyan cukrozott italokból, mint a Gatorade vagy a Tropicana.
A Kellogg's 2017-ben 723 tonna cukrot hagy ki csokoládé- és zabpelyheiből, melyekben 35%-os a cukortartalom. Ezt 20%-ra fogják leszállítani.
Több országban a kormányok úgynevezett "chipsadóval" sújtják a cukrozott italokat is, hogy ily módon is kedvezőtlen piaci helyzetbe hozzák e termékeket és egészségesebb fogyasztásra fogják rá a polgárságot. Ilyen adónemet vezettek be Mexikóban, Franciaországban és Magyarországon is.
Az ENSZ Világegészségügyi Szervezete, a WHO is olyan ajánlásokat adott ki a cukortartalomra vonatkozóan, melyek "hangolták" a közvéleményt és erősítették az élelmiszeripari cégekhez fűződő elvárásokat (ld. keretes írásunkat). Az angliai Action on Sugar aktivista szervezet például azt várná el a gyártóktól, hogy évente 5%-kal csökkentsék italaikban a cukormennyiséget,
A Kantar kutatóintézet adatai szerint a családok cukorfogyasztása elsősorban a zöldségekből és gyümölcsökből ered (15,1%), s csak másodlagos forrásnak számít a csomagolt cukor (10,9%). Az elhízás ma négyszer több embert érint, mint 1980-ban.
Forrás: Reuters, Bloomberg, Unilever, Fortune, CNN Money, The Telegraph