Az, hogy a Penny Marketben 14 forinttal olcsóbb lesz a szlovák tej, mint a magyar, rég látott védelmi reflexeket indított el. Egyrészt régóta tetszhalottnak tűnő gittegyletek kezdték hallatni a hangjukat, mint az egyik személyes kedvencem, a Tej Terméktanács, másrészt a Penny is kiadott egy nyilatkozatot, miszerint az egyik legfontosabb céljuk, hogy magyar termelőktől származó termékeket biztosítsanak vásárlóik számára.
Első körben tekintsünk el attól az apróságtól, hogy egy kiskereskedelmi lánc elsődleges feladata nem a magyar termelők támogatása, hanem a vásárlók kiszolgálása. Ha a magyar vásárló hajlandó 14 forinttal többet fizetni a magyar tejért, ha a Penny a feje tetejére áll, akkor is azt fogja levenni a polcról. A helyzet azonban az, és ezt a sort külön kiemelném a Penny Market közleményéből, hogy azért voltak kénytelenek Szlovákiából importálni, mert nem volt elérhető a vásárlói igényeknek megfelelő mennyiségű magyar tej.
Az, hogy a magyar mezőgazdaság, részben a kormány bőkezű támogatásának, részben az Európai Uniós szubvencióknak, részben pedig egy több évtizede megkövesedett hiedelemrendszernek köszönhetően egy olyan alternatív valóságban létezik, ahol az teljesen jól kommunikálható üzenet, hogy a dinnyét,a tejet, vagy bármilyen más terméket nem szabad túl olcsón adni, az egy külön tanulmányt érdemelne. Az is külön történet, hogy a hazai igények kielégítésére sem tudnak eleget termelni. (Nem csak a tejesek.) Az elmúlt években hatalmas mennyiségű pénz áramlott a magyar mezőgazdaságba, élelmiszeriparba. Miért nem lettt versenyképes a szlovák tejiparral a magyar? Ez a kérdés is megérne egy misét.... De a magyar termelők helyében én most nem amiatt aggódnék, hogy egy szlovák UHT-tej 14 forinttal olcsóbb a Penny-ben.
Szemmel láthatóan a hazai termelők, sőt, talán a Tej Terméktanács sem volt felkészülve arra, hogy egy kiskereskedelmi lánc olcsóbban adja majd (14 forinttal!) a tejet. Kérdem én, akkor hogyan kézültek fel arra - a nem is oylan távoli - eshetőségre, hogy a márkás ír vaj olcsóbb lesz, mint a magyar? Hogy a francia sajtot dömpingáron dobják majd a magyar fogyasztó után? Mert akkor már nagyon késő lesz tüntetni a Penny előtt....
Szerző:
Farkas Károly
főszerkesztő
Piac & Profit