Múlt heti fonákság - Gyurcsány közép-keleti bérletjegyével

Tanulhatnának a szlovénok, az osztrákok és a németek is a magyar régi, új - avagy régi-új - ellenzéktől: ha van gáz a le nem fektetett csőben, ha nincs, kiállnak az arról szóló terv mellett.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A 3300 kilométer távolság és az évenkénti egy-két törökországi földrengés biztos, míg a tavaszelőn még 2009-es első kapavágást és az 5 milliárd eurós kivitelezési költséget már csak az álmok között lehet számon tartani. Ilyenformán mindegy is, hogy a Gergely-naptár stabil, s a dollár-euró kurzus egyre kiszámíthatatlanabb, hiszen bejelentették: legalább egy évet csúszik a kezdés, s nem 5 milliárd euróba, hanem legkevesebb 12 milliárd dollárba kerül Eurázsia nagy közös produktuma, a Nabucco.

És most már azt is tudjuk, Közép-Ázsiától Nyugat-Európa közepéig egy nagy pakkban kapja meg a világ azt, amit Budapest már megkapott egy másik beruházás, a kormányzati negyed formájában. De vegyük sorra a történteket, hogy láthassuk, hol és hogyan függ össze a még és a már nem létező projekt.

Boldogságos örömmel tervezik, s egyre több kormányzati programban lehet olvasni is részleteket a Nabucco nevű vezetékről. Ha Gyurcsány Ferenc nem rohan el a múlt héten a közép-keleti lelőhelyek országainak államfőihez, akkor a rózsaszín és/vagy lila ködöt nem kezdi el felváltani a fekete-fehér, s egyben eléggé ritka levegőjű közeg. De elrohant. Gáz volt - és ehhez nem fért kétség - a magyar miniszterelnök talpa alatt, csakhogy a talpa akkor éppen mintegy 3000 kilométernyire álldogált Budapesttől.

A kormányfői kiruccanás kapásból két új - maradjunk a színeknél - árnyalatot ajándékozott a Verdi-opera címét kölcsönző tervnek. Az egyik a hazai szín, a másik a nemzetközi. Az a bizonyos negyed a Nyugati pályaudvar mögött csak azért lett volna szerencsés, mert viszonylag szerény és megtérülő állami befektetés fejében jóval kevesebb közpénzből - mi több, különlegesen energiatakarékosan - működő hivatali épületekbe zsúfolta volna be a minisztériumokat. A VI. kerületi helyhatóság és a jobboldal szeretetéből fakadóan megbuktatott terv és építészeti kuriózum után a múlt hétre már csak annyi maradt, hogy utólagos elszámoltatás címen ellenzéki oldalról megint hozzáraktak pár zsáknyi virtuális forintot a nem létező portéka nem létező költségeihez is. Miközben sehol sincs, drágul és drágul a kormányzati negyed. Éppen úgy, mint az eurázsiai nagytestvér Nabucco: sem mi, sem fiaink nem fogják látni a tavasszal 5 millárd eurós, nyáron 12 milliárd dolláros beruházást, mely 3300 kilométeren nincs és rövid, közép és hosszú távon nem is lesz sehol, ha csak a késlekedés a biztos. De legalább exportálhatjuk a kormányzati negyed elszámoltatására specializálódott politikusainkat a Nabucco "gazdáit" ellenőrző ellenzékhez, keressék csak az ott elköltött jókora összegeket.

Míg a magyar kormányfő Közép-Ázsiában vizitelve keresgélte a Nabuccoba töltendő szénhidrogént, addig megérkezett az amerikai csőposta Európába.  A The Wall Street Journal és a The Washington Times kárhoztatta a magyar kormányzatot. Az előbbi azért, mert - pestiesen szólva - nem akar pofára esni. Azaz - írja az újság -  a Nabucco-vezetékkel az az egyik fő gond, hogy nehéz megtalálni a gázt, amellyel meg lehet majd tölteni, az azt építő vállalatok ugyanis nem termelnek ki gázt. Majd garantáltan nem Arany Jánostól kölcsönözött ornitológiai információval is előállt a Gazprom alelnökére hivatkozó lap: az orosz Déli Áramlat és Északi Áramlat programmal szembeni ellenállás Európát energiaéhínségre ítéli, s ahogy a közmondás tartja, "nem lehet a fülemülét tündérmesékkel etetni". Honunk költőjére hajazva csak az jut eszünkbe, jobb énekes madarak mifelénk annak a bírának dalolnak, akinek jobbról is meg balról is tesznek valamit a zsebébe, oroszra fordítva: annak, akinek vannak "áramlatai" és van gáza is.

A másik amerikai újság szerint a helyzet nem költői, hanem nagyon is prózai: "a Nabucco-vállalkozás alapvetően azért akadozik, mert az európaiak megosztottak a kérdésben. Sem Brüsszel, sem a nagyobb nyugat-európai országok vezetői nem állnak ki nagyon határozottan a terv mellett, mert egyikük sem akarja magára haragítani Oroszországot."

Mi itt Budapesten tudunk igenis következetesen kiállókról, akik talán nem is egy egyszeri retúrjegyet, hanem bérletet váltottak a magyar kormányfőnek a Közép-Keletre. Ezzel mintha abbéli reményüket is kifejeznék, hogy Gyurcsány nem veszik komolyan saját magát, és téli moszkvai kijelentését, miután a Déli Áramlatról sikerült megállapodni, Magyarország több figyelmet fordít a Nabucco-projektre. A mi azóta megkettőzött erejű ellenzékünk következetes, csak diverzifikálni akar, de ha lehet, egyoldalúan... A Fideszre hangolt, Nabuccora vágyó SZDSZ kiáll saját maga és áprilisi igehirdetése mellett, az akkori MTI-közlemény szerint ugyanis a Szabad Demokraták Szövetsége továbbra is elkötelezett a Nabucco-projekt mellett, hiszen az nem kizárólag energiapolitikai, hanem biztonságpolitikai és geo-stratégiai kérdés is hazánk számára.

Tanulhatnának a szlovénok, az osztrákok és a németek is a magyar régi, és új - avagy régi-új - ellenzéktől: ha van gáz a le nem fektetett csőben, ha nincs, kiállnak az arról szóló terv mellett. Az ingadozó Ljubjana persze épp a napokban állapodott meg hivatalosan is Oroszországgal a Déli Áramlatban, függetlenül attól, hogy vezet-e a kertek alatt a mai szlovén papák-mamák dédunokáinak idejében Nabucco, vagy sem. Németország és Ausztria kormánya - nem uniós, hanem alanyi jogon - ugyancsak a Déli Áramlat mellett tette le voksát. 

Vajon reméljük-e, hogy Gyurcsáy Ferencet azeri és türkmén villámlátogatása meggyőzte arról, az energiahordozóban roppant gazdag házigazdák csak egy apróságot várnak el tőlünk, kegyeskedjünk odavezetni azt a 3 ezer kilométernyi csövet, amelybe a kínai és orosz vevők kiszolgálása után nekünk is töltögetnek téli tüzelőt. E közép-keleti hírrel pedig érdemes a kormányfőnek fideszes és SZDSZ-es bátorítói elé odaállni és közölni: van gáz!

Esetleg azt: gáz van!

Bár így mégsem tanácsos, mert az ellenzék válasz ilyenkor akár azért, mert van sapkája, akár azért, mert nincs sapkája - van gáza vagy nincs gáza - talán az lenne: csőre tölts!

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo