EU vs. Magyarország: kinek van igaza?

Az Európai Bizottság 2010 óta folyamatosan 3 százalék fölötti magyar költségvetési hiányt jelez előre, annak ellenére, hogy 2011–2012-ben teljesült a cél, és a kormányzat eltökélt abban, hogy teljesüljön ez 2013-ban is. A bizottság pesszimista véleményének megváltoztatásához a hazai költségvetési politika hitelességének helyreállítására lenne szükség Barcza György, a Századvég Gazdaságkutató vezető elemzője szerint.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A Európai Bizottság 2004 és 2010 között sikertelenül igyekezett betartatni a három százalék alatti hiánycélt. Szabályalapúnak mondott, de lényegében a Bizottság – makrogazdasági pályára és egyes költségvetési tételek teljesülésére vonatkozó – véleményét tükröző előrejelzése viszont 2010 óta folyamatosan 3 százalék feletti hiányt jelez előre annak ellenére, hogy 2011–2012-ben teljesült a cél, és a kormányzat elkötelezettnek látszik 2013-ra is. A szabály alapú előrejelzés 2010 előtti kijátszása, majd annak az elméleti lehetősége, hogy az előrejelzés folyamatos 3 százalék felett tartása korlátlan ideig a túlzott deficit eljárásban tarthat egy országot, rávilágít arra, hogy a 2010 után a kormányzati hitelesség erősödését, valamint a végrehajtás iránti elkötelezettséget figyelmen kívül hagyó előrejelzési gyakorlat állandó torzítottságra ad lehetőséget.

(Még mindig kétesélyes, hogy kiszabadul-e júniusban Magyarország a lassan évtizedes uniós túlzottdeficit-eljárás alól. Annak ellenére így van, hogy az Európai Bizottság kedvezőbb kilátásokkal számol a magyar gazdaságot illetően, mint pár hónappal ezelőtt.)

Barcza György

Ennek tükrében a bizottság előrejelzését érdemes e körülményekre tekintettel kezelni. Az nem jobb vagy rosszabb más előrejelzéseknél, de a valós képhez hozzátartoznak más szempontok is.

A kérdés lényegében az, hogy a folyamatosan – időnként akár jogosan – pesszimista bizottsági vélemény megváltozásához a hazai költségvetési politika hitelességének helyreállítása szükséges. Ehhez viszont tartósan 3 százalék alatti hiányra van szükség tényszerűen, azt viszont nem tudjuk, hogy hány évre van szükség e hitelesség visszaszerzéséhez.

Előzmények – a kijátszhatóság

Az Európai Bizottság és a magyar kormány között a 2010-es választások óta folyamatos nézetkülönbség van a hiánycél elérhetőségét illetően. A történet nem előzmények nélküli, ezért érdemes felidézni, hogy hazánk 2004-es uniós belépésekor azonnal túlzottdeficit-eljárás alá került, mert a hiány mértéke jóval a 3 százalékos küszöbérték felett volt, és hiába ígértük meg, hogy azt két éven belül leszorítjuk, a bizottság azt az elvet követte, hogy akkor szünteti meg az eljárást, ha ez valóban bekövetkezik. Jegyezzük meg ezt az alapelvet, mert a későbbiekben ennek fontos szerepe lesz.  Büntetést viszont nem alkalmazott az ismétlődő céltévesztések ellenére, tehát a felelőtlen és hitelességét vesztett költségvetési politika következmények nélkül maradt.

"A folyamatosan – időnként akár jogosan – pesszimista bizottsági vélemény megváltozásához a hazai költségvetési politika hitelességének helyreállítása szükséges"
A költségvetési helyzet az évek alatt nemhogy nem javult, de romlott, ami 2005 őszén vált világossá, amikor is az állami autópályáknak állami tulajdonú vállalat – Állami Autópálya Kezelő – részére történő eladásával, majd visszabérlésével igyekezett több száz milliárd forint költségvetési bevételt előteremteni az akkori kormányzat. A nyilvánvalóan hamis tranzakciót az tette volna átmenetileg lehetővé, hogy az Európai Statisztikai Hivatal gyakorlatában a precedens nélküli ügyleteket csak hosszas vizsgálódás után, utólag értékelik, így egy-egy új ötlet átmenetileg nem valós bevételt generál, és csak később törlik azt.

Az EU megengedő volt

Annak érdekében, hogy ez azonnal ne jelentse a túlzottdeficit-eljárásban magunk által vállalt hiánycél megszegése miatt az eljárás következő szakaszba léptetését – ami már pénzbüntetéssel is járhatott volna – , a kormány elérte, hogy új konvergenciaprogramot nyújthatott be 2006 elején. Az EU tehát megengedő volt. Erre volt lehetősége, mert az eljárásban figyelembe veszik az aktuális ténybeli helyzet mellett a várható alakulást is, tehát a múltbeli magasabb hiányt rendre optimista jövőképpel ellensúlyoztuk, amit a bizottság félig legalábbis elfogadott. Ez a felemás ítélet jelent meg abban, hogy az eljárást nem szüntették meg, de szankciót sem alkalmaztak, hanem rendre újabb és újabb ajánlásokat fogalmaztak meg.

A 2006-os választások után „váratlanul” elénk tárult költségvetési helyzet valószínűleg Brüsszelt is sokkolta, de a drákói hiánycsökkentés programját elfogadta.

Mindehhez azonban hozzá kell tenni, hogy az előzetesen publikált hiányadatok 2006 után  rendre megfeleltek a céloknak, de a későbbi módosítások, az Eurostat ellenőrzése miatt azok mégis végül a kitűzött cél fölé kerültek. Ez a szabályok további kijátszását jelentette. Büntetés azonban nem volt.

A görög összeomlásig példa nélküli volt a kormány felelőtlensége

Magyarországot tehát úgy érte a válság, hogy költségvetési hitelessége az unió legrosszabbja volt, és a görög összeomlásig példa nélkülinek számított a kormány felelőtlensége. A magyar eset rávilágított arra is, hogy az alapvetően a szabályok betartását természetesnek vevő, egyfajta „gentlemen’s agreement” alapjaira íródott uniós költségvetési rendszer nem képes kezelni a szabályokat tudatosan kijátszó országokat. A probléma lényege pedig ez, ha egy úgymond szabály alapú előrejelzést készít a bizottság, annak módszertani ismeretében a kormányzat az ki tudja játszani. Ráadásul következmények nélkül maradt ennek ismétlődése is. A uniós gyakorlat tehát elfogadja azt, ha egy ország úgymond „hitegeti”, majd a megvalósítás elmarad.

Mindennek tükrében érthető, hogy az euróválság kezdetén miért nem engedték az új kormánynak a hiánycél módosítását, és nyilvánvalóan elsősorban német nyomásra a Bajnai-kormány által kitűzött 3,8 százalékos hiánycél teljesítését kérték számon. Itt érdemes megjegyezni, hogy hatalmas szakmai hiba volt e hiánycél mértékének a meghatározása, mert az egy évvel korábbi, 3,9 százalékhoz képest mindössze egytized százalékponttal tűzött ki alacsonyabb célt, és a továbbra is szükséges egy százalékpontos hiánycsökkentés megvalósítását a 2010 utáni kormányra hagyta. Egyértelműen helyesebb lett volna legalább 0,5 százalékpontos hiánycsökkentéssel 3,4 százalékra mérsékelni a hiányt, mert a gazdaság növekedőben volt, és a kis lépésekben végrehajtott hiánycsökkentés mindig elviselhetőbb egy gazdaság számára.

A történet vége az lett, hogy az úgynevezett „agyonvizsgált” 2010-es költségvetés hiányszám magasabb, 4,4 százalék lett, tehát emelkedett az egy évvel korábbihoz képest. Annak ellenére, hogy a kormány év végén különadókkal mintegy 1 százalékpontos bevételt szedett be, amelyek nélkül 5,4%-os hiány lett volna, ami nemhogy csökkenést, de jelentős emelkedést jelentett az egy évvel korábbi 3,9%-hoz képest. Az euróválság árnyékában őszre viszont már olyan mértékű félelem uralkodott el az európai országok körében azt illetően, hogy a görög válságot egy láncreakciószerű, az egész uniót romba döntő válsághullám követi, hogy Európában a költségvetési szigorra helyeződött a hangsúly. Le kell tehát szögeznünk, hogy a 2010 végi magyar helyzet kialakulásában az előzmények és az aktuális európai válság is komoly szerepet játszott.

A kormányváltás utáni helyzet

Az új kormánytól elvárták, hogy egyetlen év alatt teljesítse a bűvös 3 százalék alatti hiánycélt.  Ez pedig az új intézkedésekkel elért 4,4 százalékos 2010-es tényadathoz képest minimum 1,5 százalékpontos kiigazítást igényelt. Ez nyilvánvalóan jelentős féket gyakorolt volna a gazdaságra. A kormányzat ezért elsősorban növekedésből tervezte megvalósítani a hiány csökkenését, restrikciós lépések helyett. Nyilvánvalóan ebben az a politikai szándék is megjelent, hogy a lakosságot ne terheljék a hiánycsökkentő lépések. A 2011 tavaszán leállt európai és magyar növekedés viszont indokolttá tett egy átfogó hiánycsökkentési programot, a Széll Kálmán Tervet. Ebben számos olyan lépés is szerepelt, amelyet a korábbi kormányok nem mertek megvalósítani. Például a nyugdíjrendszer felülvizsgálata.

"A kérdés tehát igazából nem az, hogy ki mit lát a jövőben, hanem ki milyen teljesítmény alapján fogadja el a hitelesség megerősödését."
A bizottság a növekedési tervekre épülő költségvetési konszolidációt szkeptikusan értékelte, a Széll Kálmán Terv után javult ugyan a megítélés, de 3 százalék alatti hiányt nem jeleztek továbbra sem előre. Igaz, az eljárás büntetőszakaszba lépétetése is elmaradt, tehát fennmaradt a korábbi felemás helyzet.

Végül 2011-ben a nyugdíjpénzek részbeni – 540 milliárd forintos – felhasználásával, két év alatt csökkent le az egyszeri tételek nélkül számított hiányt a kívánt szintre. A hitelességet javítandó a kormány igyekezett elkötelezettségét bizonyítani, és nem a korábbi kormányokra jellemző, éppen, hogy csak 3 százalék alá tervezte a hiányt, hanem attól lejjebb, 2,5 százalékos célt tűzött ki. Fontos pont volt, hogy az euróválság kezdetén is kitartott e cél mellett, és nem változtatott rajta, a 2,7 százalékra emelés csak 2012 őszén következett be. Ráadásul ez utóbb feleslegesnek bizonyult, hiszen a 2012-es tényadat 1,9 százalék lett.

A 2012-es év teljesítménye alapján vált világossá, hogy a bizottság előrejelzésének gyenge pontja, hogy nem veszi figyelembe a költségvetési politikának a hiánycél iránti elkötelezettségét és a végrehajtási, implementációs kockázat csökkenését.

A bizottsági előrejelzés két alapra épít: az egyik egy saját makrogazdasági forgatókönyv, a másik a végrehajtott és tervezett intézkedések számbavétele, attól függően, hogy azoknak milyen megvalósítási valószínűséget tulajdonít. Így alakul ki az úgynevezett „változatlan gazdaságpolitika”-forgatókönyvnek megfelelő hiány-előrejelzés. El kell ismerni, hogy ez egy lehetséges módszertan, de látni kell azt is, hogy nem veszi figyelembe, ha egy kormányzat elkötelezett a hiánycél tartása mellett, és amennyiben szükségessé válik, úgy meghozza a szükséges intézkedéseket, és eléri a hiánycélt. E mellett azt is figyelmen kívül hagyja, hogy a kormányzat nem él a félrevezetés korábbi technikájával, és az ígért lépéseket valóban végre is hajtja.

A szabály alapú előrejelzés a bizottság véleményét tükrözi

A bizottsági előrejelzés pedig valójában az önmaga által meghatározott szabályra épül, ezért a „szabály alapú” előrejelzés félrevezető elnevezés, mert azt sugallja, hogy itt valamifajta objektív, minden másnál alaposabb előrejelzés készül. Ez igaz abban a körben, hogy a számszerűsíthető tételeket veszi számításba, de nem igaz abban, hogy a kormányzati felelősséget és a végrehajtási kockázatot csak becsüli, vagy akár teljesen figyelmen kívül hagyja.

Ez egy lehetséges előrejelzési módszer, de látni kell, hogy nem garantálja a tényadatokhoz viszonyított torzítottságmentességet, tehát elméletileg hibás. Ehhez elég egyetlen példa. Az előrejelzéseknél nem zárható ki a lehetősége annak, hogy a bizottság folyamatosan egy pesszimistább forgatókönyvet készít, és így évekig 3 százalék feletti deficitet lát előre, amely alapján egy adott ország sohasem kerül ki az eljárás alól, pedig a kormányzati intézkedésekkel vagy anélkül, folyamatosan 3 százalék alatt tartja a hiányt. A tervek és a tények közötti eltérés állandó maradhat.

Ezt a problémát csak az tudja kivédeni, ha az idő előrehaladásával a tényadatokból kibontakozó valós kép alapján megerősödik a költségvetési politika hitelessége, és ezt idővel a bizottság is elfogadja. A kérdés tehát igazából nem az, hogy ki mit lát a jövőben, hanem ki milyen teljesítmény alapján fogadja el a hitelesség megerősödését. Tekintve Magyarország 2004–2010 közötti teljesítményét és a választásoknál jellemző 1000 milliárd forintos túlköltekezést, el kell ismerni, hogy nem nevezhető alaptalannak a bizottság szkepszise.

A 2002–2010 és 2010–2014 közötti időszakokban összevetve a bizottság egy és két évre vonatkozó előrejelzését azt kapjuk, hogy 2010 előtt átlag 1 százalékponttal volt optimistább az előrejelzés a végleges tényadatnál – azaz ennyivel kisebb hiányt láttak Brüsszelben –, míg 2010 után a fordítottja érvényesült, és a legutóbbi téli prognózisból e gyakorlat folytatása látható a kormányzat 2013–2014-es céljaival összevetve.

Politikai szempontból viszont visszaüthet a túlzott bizottsági szigor, mert amennyiben egy kormányzat a politikai ciklus éveiben hozza a 3 százalék alatti hiányt, és ennek ellenére a túlzottdeficit-eljárás alól nem veszik ki, úgy az eljárás elvárásainak való megfelelés politikailag meggyengül. Egy új kormány azt gondolhatja, hogy felesleges a megfelelés, elég a szabályok kijátszása, mert pozitív eredmény úgysem várható.

2013–2014 megítélése

Természetesen ne legyenek illúzióink a tekintetben sem, hogy a túlzottdeficit-eljárás mögött nem csak szakmai szempontok vannak. Az unió elemzéseiben rendszeresen visszaköszön az az érvelés, hogy a költségvetés konszolidációja rossz szerkezetben valósult meg, ez aláássa a növekedést, és így az alacsony hiány ellenére sem tud csökkenni az államadósság. Közgazdászként ezt logikus érvelésnek ismerhetjük el, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne esély másik forgatókönyvre. A kormány által vázolt, a növekedés visszatérését valószínűsítő forgatókönyv is lehetséges, és idén a belföldi kereslet élénkülése valószínűbb, mert az alacsony infláció mellett 3 százalék körüli reálbér-emelkedés várható. A növekedés visszatérése pedig javíthatja az államháztartás helyzetét. E kérdést eldönteni majd az idei év növekedési és költségvetési adatainak függvényeiben lehetséges.

Összességében a mostani helyzetben reménytelen feladatnak látszik a bizottság álláspontját megváltoztatni. A megoldás talán politikai lehet, ha az Európai Tanács félév végi  ülésén sikerül elérni, hogy megszüntetik az eljárást, ami az elhúzódó európai költségvetési problémák tükrében valószínűtlen. Spanyolországban és Görögországban például nőtt a hiány tavaly a megelőző évihez képest. Magyarország az 1,9 százalékos hiányértékkel az első harmadban van. Köztes megoldás lehet, hogy az elbírálás őszre csúsztatásával nyitott marad az eljárás, és – a 2013-es folyamatok biztosabb megítélésének és a 2014-es terveknek az ismeretében – az őszi előrejelzés alapján az év végén születik döntés.

Annyiban örülhetünk a helyzetnek, hogy a befektetők számára a mostani helyzet pozitív kilátást jelent, mert egyrészt már 2012 során felismerték a kormányzat elkötelezettségét, másrészt „biztosítéknak” ott van a bizottság nyomása, tehát a költségvetési kockázatok alacsonyak. Ez a befektetői vélemény meg is látszik a hónapról hónapra csökkenő állampapírkamatokban, ami a következő években jelentős kamatkiadás-csökkenés eredményez majd.

Magyarország szempontjából a kérdés az, hogy az eladósodottság területén látható és várható pozitív fejlemények meggyökeresednek-e a társadalomban is, és nemcsak elindul, de meg is marad az ország az adósságcsökkentés pályáján, amellyel Magyarország leküzdené egyik, talán legnagyobb versenyhátrányát a régió más országaihoz képest.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo