„A kis- és középvállalkozások szektorában a digitális technológiák integrációja csak lassan haladt a szektorban, a folyamat azonban a következő években jelentősen felgyorsulhat” – mondta Király István, a Vodafone Magyarország vállalati szolgáltatások üzletágának vezérigazgató-helyettese a cég budapesti sajtótájékoztatóján. Ennek okát abban látja, hogy a teljes digitális átalakulás több egymásra épülő mozzanatból álló folyamat, amely minden szervezetnél eltérő lépésekből áll, és az eddigi felmérések alapján éppen az első lépés megtétele a legnehezebb a kkv-k számára.
A vezérigazgató-helyettese szerint a kkv-k digitális fejlesztési hajlandóságának alacsony szintje azért is meglepő, mert a hazai piacon a 90-es években éppen ők nyitottak az innováció felé azzal, hogy az első mobiltelefonokat megvásárolták. „A telekommunikációs fejlődés tulajdonképpen tőlük indult el” – emlékszik a kezdetekre Király István. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a magyarországi kkv-k számára az utóbbi időszakban újra világossá vált: tovább kell mozdulniuk a digitalizáció irányába, csak sokan tanácstalanok. Értik, hogy valamit tenni kellene, de nem tudják, mit.
Napjainkban a digitalizáció fontos motivációja a hosszú távú tervezés: ugyanakkor itthon a kkv-k jelentős része nem lát, nem tervez egy évnél messzebbre, ami nem elég, hiszen egy sikeres vállalkozásnál legalább 3 éves horizontot látni kell – teszi hozzá a Vodafone vállalati szolgáltatásokkal foglalkozó vezetője. Annak ellenére, hogy a hazai kkv-szektor számára a digitális technológiák integrációja jelenthetné a hatékonyság és a versenyképesség kulcsát, sok vállalkozás esetében pont a megfelelő digitális kompetencia hiánya nehezíti az átállást. A fejlettebb nyugati gazdaságokkal összehasonlítva a kkv-k közötti lényeges különbséget Király István abban látja, hogy Magyarországon kisebb a fogékonyság a modern fejlesztések iránt.
„A Vodafone Magyarország ezért elindította a Ready Business Index online kérdőívét, amely a digitális fejlesztés előtt álló kis- és középvállalkozásoknak nyújthat segítséget” - mondta. A kérdőív kitöltésével a vállalkozások felmérhetik fejlettségi szintjüket, és szakértői javaslatot kaphatnak az átalakuláshoz – mondta a vezérigazgató helyettes.
Hiányzik a kompetencia
Annak ellenére, hogy a kkv-szektor számára a digitális technológiák jelenthetnék a hatékonyság és a versenyképesség kulcsát, sok vállalkozásnál pont a megfelelő digitális kompetencia hiánya nehezíti az átállást - jegyezte meg Sere Péter, a KPMG infokommunikációs szektorért felelős igazgatója. A szakember szerint a digitalizáció olyan lehetőség, amelyet a vállalkozások értékteremtésre használhatnak, ugyanakkor figyelmeztetett arra is, hogy a jelenség a lemaradás veszélyét is magában hordozza.
"A kkv-k számára különösen nehéz, hogy a szükséges szakképzett munkaerőt és pénzügyi forrásokat előteremtsék. Ahhoz, hogy elinduljanak a digitálizációban, első lépésként digitális érettségüket és hiányosságaikat kell felmérniük, hogy meghatározhassák a szükséges fejlődési irányokat."A vállalatvezetők 91 százaléka szerint az a cég, amelyik nem fektet digitális fejlesztésbe, nagy eséllyel elbukik - mondta. A KPMG kutatásából az is kiderült, hogy a magyar kkv-k fele aktív digitálisan, több mint felének azonban honlapja sincs. Többek között a modern infokommunikációs megoldások ismeretének hiánya okozhatja, hogy a Bell Research tavalyi felmérése szerint a digitalizációt a magyarországi vállalkozók csupán 10 százaléka tartja fontosnak. Mátrai Gábor, a cég stratégiai tanácsadója szerint a vállalkozások számára az egyik legnagyobb kihívást az új ügyfelek elérése, illetve a versenyképesség növelése jelenti, ennek ellenére nem érdeklődnek intenzíven a korszerű infokommunikációs eszközök és alkalmazások iránt, és gyakran megszokásból vonakodnak azok bevonásától a napi szintű ügymenetbe.
"Ennek megfelelően sok magyar kkv a digitális technológiák integrációja terén egyelőre jóval az európai átlag alatt van" - tette hozzá és ezt a cég felmérésének eredményei is visszaigazolják.
A megkérdezett vállalkozók 26 százaléka tartotta csupán fontosnak az új technológiákra való nyitottságot, annak ellenére, hogy a költségek optimalizálása 63,3 százalékos arányban jelent számukra mindennapos kihívást. Emellett beszédes információ, hogy a válaszadó kkv-k mintegy harmadának semmilyen elektronikus jelenléte nincs, azaz nem rendelkezik sem weboldallal, sem közösségi média felülettel.A cég kutatásai alapján megállapítható, hogy a vállalkozások számára az egyik legnagyobb kihívást az új ügyfelek elérése, illetve a versenyképesség növelése jelenti, ennek ellenére nem érdeklődnek intenzíven a korszerű eszközök és alkalmazások iránt. Sok hazai kkv a digitális technológiák integrációja terén egyelőre jóval az európai átlag alatt van – derül ki a Bell Research kutatásából.
„A digitalizáció olyan lehetőség a hazai vállalatok kezében, amit értékteremtésre használhatnak. Ugyanakkor a jelenség a lemaradás veszélyét is magában hordozza. A kkv-k számára különösen nehéz, hogy a szükséges szakképzett munkaerőt és pénzügyi forrásokat előteremtsék.