Tudják, hogy valamit tenni kell, csak azt nem tudják, mit...

Elmaradtak a hazai kis- és középvállalkozások a digitális átállásban, ami azért is furcsa mert a 90-es években éppen ők voltak a telekommunikációs forradalom motorjai. A Vodafone szerint azonban az elkövetkező években újra a fejlődés élére állhatnak a kkv-k, ennek elősegítésére indította el a Vodafone a Ready Business Index online kérdőívet, amelynek kitöltésével a hazai cégek felmérhetik fejlettségi szintjükkel és segítséget kaphatnak az átalakulás megkezdéséhez.

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

„A kis- és középvállalkozások szektorában a digitális technológiák integrációja csak lassan haladt a szektorban, a folyamat azonban a következő években jelentősen felgyorsulhat” – mondta Király István, a Vodafone Magyarország vállalati szolgáltatások üzletágának vezérigazgató-helyettese a cég budapesti sajtótájékoztatóján. Ennek okát abban látja, hogy a teljes digitális átalakulás több egymásra épülő mozzanatból álló folyamat, amely minden szervezetnél eltérő lépésekből áll, és az eddigi felmérések alapján éppen az első lépés megtétele a legnehezebb a kkv-k számára.

A vezérigazgató-helyettese szerint a kkv-k digitális fejlesztési hajlandóságának alacsony szintje azért is meglepő, mert a hazai piacon a 90-es években éppen ők nyitottak az innováció felé azzal, hogy az első mobiltelefonokat megvásárolták. „A telekommunikációs fejlődés tulajdonképpen tőlük indult el” – emlékszik a kezdetekre Király István. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a magyarországi kkv-k számára az utóbbi időszakban újra világossá vált: tovább kell mozdulniuk a digitalizáció irányába, csak sokan tanácstalanok. Értik, hogy valamit tenni kellene, de nem tudják, mit.

Király István: az első lépés a legnehezebb - Kép. PP, Fotó: Bánkuti András

Napjainkban a digitalizáció fontos motivációja a hosszú távú tervezés: ugyanakkor itthon a kkv-k jelentős része nem lát, nem tervez egy évnél messzebbre, ami nem elég, hiszen egy sikeres vállalkozásnál legalább 3 éves horizontot látni kell – teszi hozzá a Vodafone vállalati szolgáltatásokkal foglalkozó vezetője. Annak ellenére, hogy a hazai kkv-szektor számára a digitális technológiák integrációja jelenthetné a hatékonyság és a versenyképesség kulcsát, sok vállalkozás esetében pont a megfelelő digitális kompetencia hiánya nehezíti az átállást. A fejlettebb nyugati gazdaságokkal összehasonlítva a kkv-k közötti lényeges különbséget Király István abban látja, hogy Magyarországon kisebb a fogékonyság a modern fejlesztések iránt.

„A Vodafone Magyarország ezért elindította a Ready Business Index online kérdőívét, amely a digitális fejlesztés előtt álló kis- és középvállalkozásoknak nyújthat segítséget” - mondta. A kérdőív kitöltésével a vállalkozások felmérhetik fejlettségi szintjüket, és szakértői javaslatot kaphatnak az átalakuláshoz – mondta a vezérigazgató helyettes.

Hiányzik a kompetencia

Annak ellenére, hogy a kkv-szektor számára a digitális technológiák jelenthetnék a hatékonyság és a versenyképesség kulcsát, sok vállalkozásnál pont a megfelelő digitális kompetencia hiánya nehezíti az átállást - jegyezte meg Sere Péter, a KPMG infokommunikációs szektorért felelős igazgatója. A szakember szerint a digitalizáció olyan lehetőség, amelyet a vállalkozások értékteremtésre használhatnak, ugyanakkor figyelmeztetett arra is, hogy a jelenség a lemaradás veszélyét is magában hordozza.

"A kkv-k számára különösen nehéz, hogy a szükséges szakképzett munkaerőt és pénzügyi forrásokat előteremtsék. Ahhoz, hogy elinduljanak a digitálizációban, első lépésként digitális érettségüket és hiányosságaikat kell felmérniük, hogy meghatározhassák a szükséges fejlődési irányokat."
A vállalatvezetők 91 százaléka szerint az a cég, amelyik nem fektet digitális fejlesztésbe, nagy eséllyel elbukik - mondta. A KPMG kutatásából az is kiderült, hogy a magyar kkv-k fele aktív digitálisan, több mint felének azonban honlapja sincs. Többek között a modern infokommunikációs megoldások ismeretének hiánya okozhatja, hogy a Bell Research tavalyi felmérése szerint a digitalizációt a magyarországi vállalkozók csupán 10 százaléka tartja fontosnak. Mátrai Gábor, a cég stratégiai tanácsadója szerint a vállalkozások számára az egyik legnagyobb kihívást az új ügyfelek elérése, illetve a versenyképesség növelése jelenti, ennek ellenére nem érdeklődnek intenzíven a korszerű infokommunikációs eszközök és alkalmazások iránt, és gyakran megszokásból vonakodnak azok bevonásától a napi szintű ügymenetbe.

"Ennek megfelelően sok magyar kkv a digitális technológiák integrációja terén egyelőre jóval az európai átlag alatt van" - tette hozzá és ezt a cég felmérésének eredményei is visszaigazolják.

A megkérdezett vállalkozók 26 százaléka tartotta csupán fontosnak az új technológiákra való nyitottságot, annak ellenére, hogy a költségek optimalizálása 63,3 százalékos arányban jelent számukra mindennapos kihívást. Emellett beszédes információ, hogy a válaszadó kkv-k mintegy harmadának semmilyen elektronikus jelenléte nincs, azaz nem rendelkezik sem weboldallal, sem közösségi média felülettel.
A cég kutatásai alapján megállapítható, hogy a vállalkozások számára az egyik legnagyobb kihívást az új ügyfelek elérése, illetve a versenyképesség növelése jelenti, ennek ellenére nem érdeklődnek intenzíven a korszerű eszközök és alkalmazások iránt. Sok hazai kkv a digitális technológiák integrációja terén egyelőre jóval az európai átlag alatt van – derül ki a Bell Research kutatásából.

„A digitalizáció olyan lehetőség a hazai vállalatok kezében, amit értékteremtésre használhatnak. Ugyanakkor a jelenség a lemaradás veszélyét is magában hordozza. A kkv-k számára különösen nehéz, hogy a szükséges szakképzett munkaerőt és pénzügyi forrásokat előteremtsék.

Király István: az első lépés a legnehezebb
Piac & Profit: Hol tart a hazai cégvilág most a digitális átalakulásban?
Király István: - Nem túl rózsás a helyzet: noha a 90-es években a magyarországi telekommunikációs fejlődés a kis- és középvállalkozásoktól (kkv) indult el, a digitális technológiák integrációja csak lassan haladt a szektorban. Azonban az elkövetkező években éppen ezek a cégek újra a fejlődés élvonalába kerülhetnek.
Milyen hajtóerők állnak az átalakulás mögött?
- Kezd eltűnni a különbség a mobil és vezetékes telefónia között, közeledik egymáshoz az informatika és a távközlés és nem utolsósorban a „digitális bennszülöttek” kezdenek többen lenni, mint a „digitális bevándorlók”. A második fontos tényező a felhő. Gyökeresen átalakította a felhasználói szokásokat és ezzel az üzleti világot is, így egy modern kkv már nem engedheti meg magának, hogy ne gondolkodjon felhőszolgáltatásokban. És végül ott van a digitalizáció, amely mind a hatékonyságnövelés, mind az ügyfélélmény szempontjából megkerülhetetlenné vált. A lassan többségbe kerülő digitális bennszülöttek elvárásai a termékekkel, szolgáltatásokkal kapcsolatban már egészen mások, mint az idősebb generációké. Teljesen természetes számukra, hogy az interneten nézik meg a választékot, hasonlítják össze az árakat és választják ki a legkedvezőbb ajánlatot. Az ehhez való alkalmazkodás létkérdés lesz a vállalkozások számára.
De honnan tudhatja egy kkv, hogy merre induljon el a fejlesztésben?
- A teljes digitális átalakulás több, egymásra épülő mozzanatból álló folyamat, amely minden szervezetnél eltérő lépésekből áll, és az eddigi felmérések alapján éppen az első lépés megtétele a legnehezebb a kkv-k számára. Éppen ebben, az első lépésben szeretnénk segíteni a kkv-knak, ezért a Vodafone Magyarország elindította a Ready Business Index online kérdőívét, amely a digitális fejlesztés előtt álló kis- és középvállalkozásoknak nyújthat segítséget. A kérdőív kitöltésével a vállalkozások felmérhetik fejlettségi szintjüket, és szakértői javaslatot kaphatnak az átalakuláshoz.

Véleményvezér

Összeomlott a kubai gazdaság

Összeomlott a kubai gazdaság 

Fidel Castro öröksége a csőd.
Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs?

Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs? 

Megéri gyümölcsért is Amerikába menni. 
Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről 

Németország bekeményíthet Putyinnal szemben.
Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt

Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt 

Volna mit tanulnunk a lengyelektől.
Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója

Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója 

Egy szomorú pillanata a magyar gazdaságtörténelemnek.
Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire

Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire 

A magyarok több mint háromnegyede nem bízik az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo