Sok adatot kezelünk: hogyan csináljunk belőle pénzt?

Minden cég adatok tömegét kezeli, de a magyar KKV-k még a román üzleti szektor szereplőihez képest is lemaradásban vannak az adatok hatékony használatában. Pedig csökkenthetők a költségek és növelhető a bevétel, ha jól bánunk az adatokkal. Erre szolgáltak tanácsokkal a Piac & Profit által rendezett Adat – Az új kincs: Hogyan termel profitot az adat? című konferencia előadói.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

„Egy gyárban vagy áruházban például percenként százezres nagyságrendben keletkeznek adatok. Hogy mit kezd ezekkel az adatokkal egy cég, annak alapján tartozik a pazarló, a gyűjtögető vagy az adatvezérelt kategóriájába. Az intuíciót nem szabad lebecsülni, de amíg adatokkal nem támasztjuk alá, az csak egy vélemény” – mondta Nagy-Rácz István, a Dmlab alapító partnere. „A hatékonyságot már nem lehet máshogy növelni, csak a folyamatok adatalapú átszervezésével” – vélekedett Tarr Zoltán, az Invitech új generációs részlegének vezetője.

Amit a Google nem tud rólad, az nincs is
A Google legtöbbünkről sokkal többet tud, mint valaha gondolnánk. Hogy mennyit, az bizonyos mértékig függ a beállításoktól – de sokkal inkább attól, hogy milyen eszközöket, szolgáltatásokat, termékeket használunk.
Sajnos lemaradásban van a régióban a hazai KKV-szektor. „A román cégvezetők is jobban tudják, hogy miért hasznos nekik a „business intelligence”, vagyis az üzleti analitika, mint a magyar cégvezetők” – mondta Salga Péter, a a Dyntell Magyarország Kft. ügyvezetője.

Üzletvitelt gyorsító analitika

„Ha valós idejű adataink vannak, gyorsabban hozhatunk döntéseket” - mondta Vityi Péter, az IVSZ alelnöke, aki éveken át volt a Microsoft magyar leányvállalatának vezérigazgatója.

„Az üzleti analitikában a napi adatok kezelése az elsődleges. Mivel munkaerőhiány van, nincs elég erőforrás, minden tevékenységet, ami automatizálható, automatizálni kell, mert precizitást és hatékonyságnövelést eredményez” – tanácsolta Jagrik Balázs, a BI-Tech Kft. operatív igazgatója.

Kép:sxc

Az okos cégek a holnap üzletvitelét is integrált adatokkal gyorsítják. „Megvásároljuk az integrált cégadatbázisokban lévő publikus információkat. A rendszerünkben a céges ügyfeleket elemezzük és személyre szabott ajánlatokat készítünk előre. Több mint 110 000 vállalkozás számára van nálunk polcon csücsülő ajánlat. Ha bejön egy KKV, két perc alatt tudunk hitelajánlatot adni. De ma már ez a két perc is hosszú” – mondta Kovács Viktor Zoltán, a K&H Bank Zrt. Kkv-marketing igazgatója.

Az idő pénz, és rohanó világunkban, ahol a felgyorsult kommunikáció nagyobb munkaterhet ró az emberekre -már mindent azonnal el kell intézni, a klienst rögtön ki kell szolgálni-, a fogyasztó ideje is felértékelődött. Ennek következményeként az ipari termelésben is hangsúlyosabb az időtényező. Az ipar 3.0 még arról szólt, hogy testre szabtuk az autónkat és 6 hónap alatt legyártották a kívánalmaink szerint. Ma már az Ipar 4.0 jegyében 3D-nyomtatott alkatrészeket kapnak az autók -például féklámpát vagy titán keréktárcsát-, s online tudjuk kiválasztani, hogy milyet akarunk az autónkba, magyarázta Fábián Zoltán, az Ipar 4.0 Mintagyár kiemelt projekt iparfejlesztési tanácsadója.

Újraosztják a lapokat
A magyar vállalatok lehetőségeiről a digitális forradalom, az Ipar 4.0 fontosságáról, beszélgettünk Vityi Péterrel, az IVSZ – Szövetség a digitális gazdaságért (IVSZ) alelnökével. Exponenciális sebességgel zajlik körülöttünk a digitális evolúció, és éppúgy megjósolhatatlan, hogy milyen irányba tartunk, mint ahogy húsz évvel ezelőtt a mai mindennapos eszközeinket is elképzelhetetlennek tartottuk.
Adatvizualizáció

Még a multiknál is dolgoznak excellel, de az már egyre kevésbé képes támogatni a hatékony munkavégzést, hiszen a munkafolyamatok sokkal komplexebbek, minthogy egy adatlistán alapulhasson a mindennapi üzleti tevékenységünk. Minden értékesítési és marketinges munkatárs vagy menedzser különféle típusú adatok halmazaival dolgozik. Ha csak egy kliens profilját nézzük, releváns adat, hogy mennyit költ el nálunk, milyen elvégzendő munkák vannak soron vele kapcsolatban, mik a határidők, mik a hozzárendelt illetékességek, ki a felelős a vele kapcsolatos részfeladatokért – vagyis többféle adattal találkozunk.

Hogyan lehet elérni, hogy az ember ne vesszen el az információk rengetegében és ne álljon elő az, hogy a fától nem látja az erdőt? A megoldás a tudatos adatvizualizáció. Vannak trükkök arra, hogy az elmét irányítsuk, észrevétessük vele a kulcsfontosságú részleteket az adattengerben.

„Az elsődleges adatbefogadó jellemzően a szemünk, tehát minden felületet szemre kell optimalizálni. Hogyan lehet az adatból az infót kihozni, hogyan legyen érdekes, sőt akár művészi a megjelenítés?” – tette fel a kérdést Huszics György, a DIMSZ elnöke.

Kitől kérjen engedélyt a hűtő a hideghíváshoz?
Változik a fogyasztók és a vállalkozások hozzáállása is: mind fontosabb az élmény szerepe a marketingben. Azonban itt is mindent felülírhat a technológia fejlődése, amely olyan új kérdéseket vet fel, amelyekre nincsenek megfelelői válaszaink.
A letisztultság az optimalizálás alapja. Alapszabály, hogy minél kevesebb tintával kell minél több adatot felmutatni. Ha túl van cirádázva egy grafikon, elkezd az adat ellen dolgozni, mert nehezen befogadhatóvá válik az adattömeg. Az infógrafikáknál, grafikonoknál, táblázatoknál is érvényesül a gestalt-alapelv. Elménk az alakzatra, az egészre repül rá, zsigerileg igyekszik átlátni a kontextust. „Nem a részekből rakjuk össze az egészet, hanem elsősorban van egy rálátásunk az egészre” – hangsúlyozta Huszics.

A közelség, a zártság vagy az irányultság mind hatásos eszközök az adatkonstrukciók értelmezéséhez, főleg a folyamatábráknál. A grafikonokban például nem elég csak megmutatni az adatokat, hanem a viszonyrendszerüket, illetve a viszonylagosságukat is érzékeltetni kell. Egy grafikonnak például nemcsak az a szerepe, hogy elmondja, mi mennyi, hanem hogy ez sok vagy kevés, a szám maga jó vagy rossz hír, mert csökkenést vagy növekedést jelent, és az sem baj, ha kiderül az adatokra néző üzleti döntéshozó számára, hogy be kell-e avatkozni, hogy más eredmény szülessen.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo