2017-ben nagy döbbenet kísérte a hírt, hogy az akkor alig 14 éves múlttal rendelkező Tesla leelőzte árbevételben a 109 éves General Motors-t. A technológiai fejlődés és az ügyes kommunikáció mellett a vezetői módszertan is górcső alá került.
Egy elemzés szerint a General Motors által meghonosított tradicionális menedzsment módszer, szervezeti felépítés és munkamódszertan idejét múlttá vált. A vállalatoknak alkalmazkodniuk kell egy olyan világhoz, amely folyamatos innovációt és rugalmasságot igényel, annak érdekében, hogy lépést tartsanak a fejlődéssel, ezt az igényt a hierarchikus vállalati felépítés már nem képes kiszolgálni.
A Tesla által is használt agilis működés lényege a változásokhoz, azaz változó ügyfél igényekhez és piaci helyzethez való alkalmazkodás.Segítségével gyorsabban és hatékonyabban lehet termékeket piacra dobni és problémákra megoldást szállítani. Az agilitás szervezetileg nagyobb decentralizációt is jelent, hiszen vállalkozói szemlélettel rendelkező, „önműködő” csapatokat és dolgozókat foglal magába, akik már nemcsak fogaskerékként tevékenykednek egy hatalmas szervezetben, hanem valóban komoly mozgatórugói a szervezet döntéseinek.
„Fontos változás a hagyományos csapatokhoz képest, hogy az agilis szervezeti felállásban nincs a megszokott „one-man-show” szerepkör. Ezek a szereplők is emberek, és szeretnének szabadságra menni. Régen az ilyen helyzetekben a helyettesítő munkavállalók túlterheltek, feszültek voltak, elvesztették motivációjukat, rosszabb esetben pedig kiégtek vagy munkahelyet váltottak. Az agilis módszertan többek között ezt a problémát is segít áthidalni” – emeli ki Dénes Zsolt, az EPS Global Fejlesztési Vezetője.
Ehhez olyan szakemberekre van szükség, akik úgynevezett T-alakú képességekkel rendelkeznek, van egy alap, széleskörű ismeretük és mellette egy szakterületen mélyebb tudással is rendelkeznek. Ha megvannak a szakemberek, akkor lehet belőlük „cross-functional csapatot szervezni. Ez teljesen új szervezeti struktúrát és attitűdöt igényel mint a tradicionális vállalati modell” – tette hozzá Nőthig-Hegedüs Enikő, az edUcate Hungary Kft. társalapítója és ügyvezetője.
Nagy nyomás nehezedik a vállalatokra. Egyrészről gyorsan kell reagálniuk a változásokra, miközben értéket hoznak létre, másrészről olyan munkahelyet kell teremteniük, ahol szívesen dolgoznak a munkatársak.
Tehát a vállalatoknak lehetőségük van egy új módszertan bevezetésével olyan vállalati működés kialakítására, ahol a nyári szezon nem rémálom, hanem a mindennapi normál működés része, viszont ehhez nyitottságra és gyökeres szervezeti átalakításra van szükség.