Ne legyen mindig kedves!

A legtöbben azt szeretnénk, ha szeretnének, ezért a mélyen bennünk rejtező motivációért pedig sok mindent hajlandóak vagyunk feláldozni, például, hogy belemenjünk konfliktusokba. Jobban szeretünk „továbblépni", „hagyni elülni a feszültséget", jó csapatjátékosként dolgozunk a cégben.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Fotó: SXC

A baj csak az, hogy a kreatív ötletek és megoldások gyakran konstruktív vita eredményeképp születnek. A cégek pedig jobban teszik, ha kihasználják ezt. A napi konfliktusok amúgy is létező elemei egy munkahelynek, már ha tele vannak ambiciózus munkatársakkal, különféle ötletekkel és eltérő látásmóddal. Egy ilyen környezetben lehetetlen mindenkinek megfelelni.

Megtalálni a helyes középutat a kreatív vita és az értelmetlen vagdalkozások között az egyik legnehezebb feladat, amivel egy menedzsernek szembe kell néznie. Bár a legtöbben egyetértenek abban, hogy a rendezetlen konfliktusok csak mérgezik a munkahelyi levegőt, csökkentik a morált, és hatalmas fluktuációt okoznak, arról már kevésbé vesznek tudomást, hogy a konfliktusok hiánya legalább ugyanilyen veszélyes lehet.

Ha a munkatársak nem mernek felszólalni az alacsony hatásfokú gyakorlatok és folyamatok ellen, melyeknek semmi értelme, valójában csak szükségtelenül hagyják túlbonyolódni a helyzetet, és beletörődnek a kialakult status quóba, ami a vállalat rugalmasságát nagyban csökkenti. Éppen ezért kell magunkévá tennünk a „nem kell mindig kedvesnek lenni" gyakorlatát a cégen belül.

Az alábbiakban pedig adunk néhány tanácsot, hogyan tegyük túl magunkat ezen a nagyon is ősi ösztönön:

– Idézze a Keresztapát. Ha szeretné felszínre hozni, de kordában is tartani a cégben felmerült ellentéteket, idézze a világ egyik leghíresebb mondatát, amely Al Pacino szájából hangzik el:  „Ez nem személyes. Ez szigorúan üzlet." Erősítse meg munkatársait abban, hogy lehet egyet nem érteni stratégiákban és ötletek szintjén, amíg az egymás iránti tisztelet megmarad, és a konfliktusok egy jobban működő céghez vezetnek. Bátorítsa őket arra, hogy mondják el, ami a szívüket nyomja, de anélkül, hogy ezzel mások lelkivilágában taposnának bele.

3 taktika, amivel hatékonyabb lesz a munka
Divat lett arra panaszkodni, mennyi dolga van az embernek. És miközben megy a felesleges erőfitogtatás, kinek is van kevesebb szabadideje, elhanyagoljuk barátainkat, családunkat, ráadásul a munkánk hatékonysága is fokozatosan csökken.
– Szervezzen kreatív eseményeket. Ahelyett, hogy a véletlenre bízná, hogy újító szándékú gondolatok a felszínre bukkannának, jelöljön ki időpontokat, amikor lehetőséget ad arra, hogy a munkatársak megkérdőjelezhessék az ügymenetet vagy akár az alapelveket is. Emlékeztesse őket, hogy a folyamatok természetüknél fogva változnak, ezért igenis van értelme felülvizsgálni egyiket vagy másikat. Teremtse meg bennük a bizalom légkörét, hogy a dolgozók ne féljenek a kritikáikkal előhozakodni: éppen az lenne a cél, hogy természetesnek tartsák a saját véleményük megfogalmazását.

– Támogassa a dolgozókat. Ha egy alkalmazott veszi a bátorságot, hogy kritizálja a rendszert, erősítse meg a tevékenységében. Ha valaki kényelmetlen kérdéseket tesz fel egy megbeszélésen, bátorítsa, ahelyett, hogy elhallgattatná. Ezek az alkalmak jók arra is, hogy a többiek figyelmét is felhívja arra, a cég szemszögéből is jobb, ha kinyitják a szájukat, mint ha elhallgatják az ötleteiket.

– Állítsa fel a vita alapvető szabályait. Mivel vita közben a legtöbben feszültek lesznek, érdemes szabályokat felállítani, hogyan kezelje a csapat az ilyen helyzeteket konstruktívan. Egy cégben például mindenkinek két pozitív gondolatot kell megfogalmaznia a cég működéséről, mielőtt belefoghatna a kritikába – ez a furcsa szokás hozzásegíti az embereket, hogy árnyaltabb képet fogalmazzanak meg a helyzetről, mint ha csak a negatívumokkal hozakodnának elő. Egy másik vállalatban maga a megbeszélés is a vita tárgyát képezi az utolsó öt percben: mennyire volt hasznos, mit kéne a következő alkalommal megváltoztatni. Az ilyen és ehhez hasonló gyakorlatok segítenek abban, hogy a vita strukturált és kreatív maradhasson.

Tény, hogy rövid távon könnyebb és kényelmesebb elkerülni a vitákat, hogy a „jó menedzser" képében tündököljön, de hosszabb távon a cégnek, a dolgozóknak és Önnek is jobbat tesz, ha megpróbál kicsit kevésbé kedves lenni.

A cikk az alábbi blogbejegyzés alapján készült

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo