Nagy buli a dobozolás, a vevő magától odaszokik

Szerte a világon és immár Magyarországon is egyre terjed az üzleti modell, amelyben az e-kereskedő egyfajta előfizetés keretében rendszeres szállítást vállal. Ez lehet önálló, kifejezetten erre szakosodott webshop, vagy hagyományos webáruház egyik eleme.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A vevő számára kényelmes megoldás az előfizetés, mert nem kell újra és újra a megrendeléssel bajlódnia és a legtöbb esetben még kedvezményt is kaphat az egyenként vásárolt termékek árához képest. Az e-kereskedő számára pedig stabilitást és tervezhetőséget jelent – írta együttműködő partnerünk, a Kosárérték magazin.

Kép: pixabay.com

A költség, amit egy vevő megszerzésére fordítottunk, nem egyetlen vásárlást, hanem rögtön vásárlások egész sorát hozza magával. Márpedig a legtöbb cég számára éppen ez a tétel teszi ki a marketing büdzsé legnagyobb szeletét.

Így lehet a vevőt odaszoktatni

Nyilván webáruházanként eltérő, hogy egy átlagos vevő hány alkalommal vásárol az adott helyen, de ha előfizetési lehetőséget is felkínálunk neki, akkor egészen biztosan „odaszokik”.

Az értékesített mennyiség növekedése és a termék eladásához kapcsolódó költségek csökkenése azt is eredményezheti, hogy egy webáruház jobb árrést érhet el, ha előfizetéseket is nyújt.

Hogyan teszteljünk vásárlói élményt?
Webhsop, vagy bármilyen más digitális szolgáltatás indításakor az egyik legfontosabb feladat a felhasználói élmény megtervezése. A Kosárérték.hu cikkében több tippet is ír arról, hogyan érdemes tesztelni egy webáruház fogyasztói élményét.
Ha előre tudjuk, hogy miből mennyit és mikor fogunk értékesíteni, sokkal egyszerűbb optimalizálni a készleteinket. A beszerzés során az előre lefoglalt nagy tételekre akár kedvezményt is kaphatunk.

A vásárlónk arra számít, hogy hetente, havonta vagy negyedévente megkapja tőlünk a csomagját. Ha ezeket az előre kitűzött határidőket betartjuk, akkor akár lassú és ezért olcsóbb kiszállítási módot is választhatunk. A hagyományos e-kereskedelmi modellben ezt nem tehetjük meg, hiszen a spontán rendelések beérkezése után minél előbb el kell juttatnunk a termékeket a vevőinkhez.

Az eddig felsorolt pénzügyi hatásoknak köszönhetően a megszokottnál jelentősebb kedvezményeket nyújthatunk vásárlóinknak, ami fokozza elégedettségüket, továbbá segít megtartani őket ügyfélként.

Mielőtt a modell számos pozitívumától felvillanyozva azonnal rohannánk előfizetéses szolgáltatást indítani, előbb néhány szempontot nem árt figyelembe venni:

  • Alaposan gondoljuk át, mi az a termék, vagy termékcsoport, amelyet a célközönségünk szívesen vásárolna előfizetéses modellben.
  • Mindig győződjünk meg róla, hogy az előfizetésre kiszemelt termékkörből tudnánk-e rendszeresen nagyobb mennyiséget kiszállítani, beszállítóink el tudnak-e látni minket a szükséges készlettel.
  • Az előfizetéses modell szigorú határidőhöz kötött. Fel kell készülnünk rá, hogy adott időpontban ki tudjuk szállítani az előfizetett termékeket.
Bármennyire is ideálisnak tűnik ez a modell, reklamációk és lemondások mindig is lesznek, sok előfizető esetén akár nagy mennyiségben. Az ügyfélszolgálatot erre fel kell készíteni.

Kép: Pixabay

Tőlünk nyugatra már nagyon népszerű

Az előfizetéses modell egyik úttörője természetesen az Amazon volt. A kereskedőóriás Subscribe and Save (fizess elő és spórolj) programja keretében 10%-os vagy annál magasabb kedvezményt, továbbá ingyenes kiszállítást nyújt előfizetőinek. A
A webshop mellett jól jön a blog is
Nálunk még alig ismert a tartalommarketing egy, külföldön már sikeres formája, a webshopokhoz kötődő magazin. Németországban van olyan webáruház, ami egyszerre több kiadványt is terjeszt.
Starbucks pedig a vásárló által megadott rendszerességgel szállítja házhoz a kedvenc teát vagy kávét.

Az előfizethető „dobozok” forradalma a 2010-es évek elején kezdődött. A boxok tartalma lehet a vásárlóra szabott termékcsomag, időről időre változó összeállítás vagy akár az adott termékkörön belül teljes meglepetés is.

Egy 2016-os felmérés szerint az ilyen típusú szolgáltatást nyújtó amerikai e-kereskedők közel 3000 százalékos növekedést tudtak felmutatni 3 év alatt.

Van olyan „dobozos” cég, ami mára több mint egy millió dollárt ér.
A trend természetesen Magyarországra is begyűrűzött, és a sikeres nemzetközi példáknak több hazai követőjét is fellelhetjük a piacon. Kínálat van, a kérdés csak az, hogy vajon a magyar piacon is meg lehet-e valósítani az előfizetéses modellt, vagy nálunk inkább csak a dobozok egyedi vásárlása a jellemző.

A Pixibox alapítójának az induláskor rá kellett ébrednie arra, hogy az értékesítési modellt át kell gondolni, mert a külföldi előfizetéses rendszer itthon egy az egyben nem alkalmazható. Ugyanakkor változott a helyzet, hiszen a szereplők száma is megnőtt és a piac is érettebbé vált.

Online kétszer annyit is vásárolunk
Az éves forgalom tekintetében érett piaccá fejlődött a hazai e-kereskedelem. Még van növekedés, de már lassul, derült ki a Piac & Profit Webáruházi trendek - 2018 című konferenciáján tartott előadásokból. A vásárlók közel kétharmada vidéki. Ha online vásárolunk, kétszer többet rakunk a kosarunkba, mint amikor egy fizikai áruházban válogatunk.
Nem mindent kapunk készen

A startupként működő Kitchenbox szolgáltatásának lényege, hogy egy étel megfőzéséhez szükséges friss hozzávalókat és a hozzá tartozó receptet lehet tőlük megrendelni egy dobozban. Ezzel megspórolhatjuk a vásárlásra és előkészítésre fordított időt, ráadásul minőségi alapanyagokat kapunk, amiből semmi nem vész kárba. A részletes, fényképekkel is illusztrált recept pedig azoknak is segít az étel elkészítésében, akik nem vagy csak ritkán szoktak főzni. Rendelni csak interneten lehet és a fizetés kizárólag elektronikusan zajlik, elvben tehát minden adott egy előfizetéses szolgáltatás bevezetéséhez is. Marketing vezetője szerint sokat kell még dolgozni, hogy ez a forma beépüljön a köztudatba.

Nem csak előnyökkel jár

Nagy Sándor, a G’Roby Netshop Kft. ügyvezetője, az Ecommerce Hungary frissen megválasztott elnöke szerint az előfizetéses modellnek is megvannak a hátrányai, amelyekkel mindenképpen számolni kell.

Ha például egy vásárló előfizet, akkor mellékhatásként leszokhat az adott áruház rendszeres felkereséséről. Ettől persze még hű maradhat a brandhez, de lehet, hogy az előfizetésen túl nem lesz több költése, mert nincs lehetőség upselling-re.

Ezt ellensúlyozandó, az automatizmust időnként megszakíthatjuk megerősítő emailekkel (hogy ezzel a vásárló eszébe juttassuk magunkat), de ha ezt túl gyakran tesszük, az visszaüthet. Nagy Sándor abban látja a megoldást, ha hónapról hónapra, de legalább negyedévről negyedévre teljesen új terméket sikerül belerakatni a vásáróval az előfizetési csomagba, így növelve a költést.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo