A vevő számára kényelmes megoldás az előfizetés, mert nem kell újra és újra a megrendeléssel bajlódnia és a legtöbb esetben még kedvezményt is kaphat az egyenként vásárolt termékek árához képest. Az e-kereskedő számára pedig stabilitást és tervezhetőséget jelent – írta együttműködő partnerünk, a Kosárérték magazin.
A költség, amit egy vevő megszerzésére fordítottunk, nem egyetlen vásárlást, hanem rögtön vásárlások egész sorát hozza magával. Márpedig a legtöbb cég számára éppen ez a tétel teszi ki a marketing büdzsé legnagyobb szeletét.
Így lehet a vevőt odaszoktatni
Nyilván webáruházanként eltérő, hogy egy átlagos vevő hány alkalommal vásárol az adott helyen, de ha előfizetési lehetőséget is felkínálunk neki, akkor egészen biztosan „odaszokik”.
Az értékesített mennyiség növekedése és a termék eladásához kapcsolódó költségek csökkenése azt is eredményezheti, hogy egy webáruház jobb árrést érhet el, ha előfizetéseket is nyújt.
A vásárlónk arra számít, hogy hetente, havonta vagy negyedévente megkapja tőlünk a csomagját. Ha ezeket az előre kitűzött határidőket betartjuk, akkor akár lassú és ezért olcsóbb kiszállítási módot is választhatunk. A hagyományos e-kereskedelmi modellben ezt nem tehetjük meg, hiszen a spontán rendelések beérkezése után minél előbb el kell juttatnunk a termékeket a vevőinkhez.
Az eddig felsorolt pénzügyi hatásoknak köszönhetően a megszokottnál jelentősebb kedvezményeket nyújthatunk vásárlóinknak, ami fokozza elégedettségüket, továbbá segít megtartani őket ügyfélként.
Mielőtt a modell számos pozitívumától felvillanyozva azonnal rohannánk előfizetéses szolgáltatást indítani, előbb néhány szempontot nem árt figyelembe venni:
- Alaposan gondoljuk át, mi az a termék, vagy termékcsoport, amelyet a célközönségünk szívesen vásárolna előfizetéses modellben.
- Mindig győződjünk meg róla, hogy az előfizetésre kiszemelt termékkörből tudnánk-e rendszeresen nagyobb mennyiséget kiszállítani, beszállítóink el tudnak-e látni minket a szükséges készlettel.
- Az előfizetéses modell szigorú határidőhöz kötött. Fel kell készülnünk rá, hogy adott időpontban ki tudjuk szállítani az előfizetett termékeket.
Tőlünk nyugatra már nagyon népszerű
Az előfizetéses modell egyik úttörője természetesen az Amazon volt. A kereskedőóriás Subscribe and Save (fizess elő és spórolj) programja keretében 10%-os vagy annál magasabb kedvezményt, továbbá ingyenes kiszállítást nyújt előfizetőinek. AAz előfizethető „dobozok” forradalma a 2010-es évek elején kezdődött. A boxok tartalma lehet a vásárlóra szabott termékcsomag, időről időre változó összeállítás vagy akár az adott termékkörön belül teljes meglepetés is.
Egy 2016-os felmérés szerint az ilyen típusú szolgáltatást nyújtó amerikai e-kereskedők közel 3000 százalékos növekedést tudtak felmutatni 3 év alatt.
Van olyan „dobozos” cég, ami mára több mint egy millió dollárt ér.A trend természetesen Magyarországra is begyűrűzött, és a sikeres nemzetközi példáknak több hazai követőjét is fellelhetjük a piacon. Kínálat van, a kérdés csak az, hogy vajon a magyar piacon is meg lehet-e valósítani az előfizetéses modellt, vagy nálunk inkább csak a dobozok egyedi vásárlása a jellemző.
A Pixibox alapítójának az induláskor rá kellett ébrednie arra, hogy az értékesítési modellt át kell gondolni, mert a külföldi előfizetéses rendszer itthon egy az egyben nem alkalmazható. Ugyanakkor változott a helyzet, hiszen a szereplők száma is megnőtt és a piac is érettebbé vált.
A startupként működő Kitchenbox szolgáltatásának lényege, hogy egy étel megfőzéséhez szükséges friss hozzávalókat és a hozzá tartozó receptet lehet tőlük megrendelni egy dobozban. Ezzel megspórolhatjuk a vásárlásra és előkészítésre fordított időt, ráadásul minőségi alapanyagokat kapunk, amiből semmi nem vész kárba. A részletes, fényképekkel is illusztrált recept pedig azoknak is segít az étel elkészítésében, akik nem vagy csak ritkán szoktak főzni. Rendelni csak interneten lehet és a fizetés kizárólag elektronikusan zajlik, elvben tehát minden adott egy előfizetéses szolgáltatás bevezetéséhez is. Marketing vezetője szerint sokat kell még dolgozni, hogy ez a forma beépüljön a köztudatba.
Nem csak előnyökkel jár
Nagy Sándor, a G’Roby Netshop Kft. ügyvezetője, az Ecommerce Hungary frissen megválasztott elnöke szerint az előfizetéses modellnek is megvannak a hátrányai, amelyekkel mindenképpen számolni kell.Ha például egy vásárló előfizet, akkor mellékhatásként leszokhat az adott áruház rendszeres felkereséséről. Ettől persze még hű maradhat a brandhez, de lehet, hogy az előfizetésen túl nem lesz több költése, mert nincs lehetőség upselling-re.
Ezt ellensúlyozandó, az automatizmust időnként megszakíthatjuk megerősítő emailekkel (hogy ezzel a vásárló eszébe juttassuk magunkat), de ha ezt túl gyakran tesszük, az visszaüthet. Nagy Sándor abban látja a megoldást, ha hónapról hónapra, de legalább negyedévről negyedévre teljesen új terméket sikerül belerakatni a vásáróval az előfizetési csomagba, így növelve a költést.