A Shopify kimutatása szerint a Black Friday az online megrendelések 64 százalékát már mobilról adták le, nem PC-ről. "Azt látom, hogy a laptop munkaeszköz, de nem használjuk arra, hogy kommunikáljunk vele. Ezt használják ki a chatbot-szolgáltatók", vélekedett Gazsó Kata, az Optimonk értékesítési vezetője.
A China Merchant Bank naponta 3 millió beszélgetést bonyolít chatbotokkal. Tudjuk, hogy nehéz ajándékot választani még a szeretteinknek is. Van olyan cég, ahol a chatbot néhány kérdést tesz fel, és ajándékokat ajánl. 2025-re az ügyfélaktivitások 95 százalékában szerepet játszik majd a mesterséges intelligencia. Ez évi 8 milliárd dollár megtakarítást eredményezhet a cégeknek globális szinten. Ma ennek mértéke még csak 22 millió dollár, mondta Dr. Serényi János.
Ahogy Ginni Rometty, az IBM vezérigazgatója tartja: "Az ember és a gép együttesen mindig jobb választ tud adni a kérdésekre, mint az ember vagy a gép önmagában." "Ha van bankkártyás fizetés, akkor egy csomó mindent lehet automatizálni", mondta Bártfai Balázs, a Netlight Consulting Kft. ügyvezetője.
Közösségi média
Szabadidőnk felét a social medián töltjük. A Facebook Messenger használata óriásit nőtt, 60 százalékkal több időt töltünk rajta, mint két éve. Mégis változóban a közösségi média közönsége. 2017-ben sokkal több fiatal hagyta el a Facebookot és kevesebb lépett be újonnan, mint eddig.
"Az internezetők számához képest a Facebook-felhasználók száma nagyon magas nálunk, 6,4 millió. Ezzel Magyarországon második világviszonylatban. Az első India", mondta Kovács Viktor Zoltán, a K&H Bank kkv-marketing-igazgatója. A Messengert úgy használhatják cégek, mint egy hírlevelet, csak éppen rövid és személyre szóló ajánlatokkal érhetik el ott ügyfeleiket. Ezeknél az üzeneteknél "80-90 százalék a megnyitási ráta. Alig van olyan ember, aki nem nyitja meg rögtön", mondta Gazsó Kata.
Hirdetés, mint beszélgetés
Létezik a "conversational commerce", amit nevezhetünk beszélgetős m-kereskedelem. A mobiltelefonokon pop-up hirdetések jönnek fel. "Fontos, hogy minden látogató a bevonódási szintjének megfelelő információt kapjon. Legyen a kampány olyan, mint egy bármikor folytatható beszélgetés."
"Mindannyian ismerjük a kifejezést, hogy bannervakság. Ha rendszeresen látogatunk egy oldalt, már irreveláns, hogy mi van ugyanazokon a helyeken," mondta Pásztor András, az ADS Interactive monetizációs vezetője. A szemünk egyszerűen átsiklik a bannerek felett, ignorálja. Mert megtanulta, hogy hol vannak. "Senki nem azért megy egy oldalra, hogy mutatnak nekm valamit a bannerben. Erre nem az a megoldás, hogy ha öt banner nem működik, akkor huszat rakunk oda." Az emberi elme és a szem amúgyis szelektív. Tízből hat ember nem olvassa el a cikkeket a neten, csak a címeket és a leadet.
A nativ tartalom és a banner együtt hatékonyabb ötvözet. Harminchárom százalékkal többen olvassák, 32 százalékkal nagyobb bizalmat gerjeszt a látogatóban, 29 százalékkal többen beszélnek róla, és 20 százalékkal több vásárlást generál. Display kampányban az átkattintási arány 0,08 százalék, nativ kampánynál 0,27 százalék.
Elavult formátumok?
"Sok ügyféltől hallom, hogy érdemes-e még emaileket gyűjteni. Az email-marketing az upsell eszköze, az elmúlt években nőtt a hatékonysága", mondta Gazsó Kata. Egy vizsgálatban ötszáz üzleti döntéshozót kérdeztek meg, milyen módon éri el legszívesebben ügyfelét. Meglepően magasan győzött az email-marketing (93 százalékkal), csak hajszálnyival maradt el ettől a közösségi média (92 százalék), aztán jött a sorba a saját blog (79 százalék), a személyes jelenlétet igénylő esemény (in-person event, 56 százalék), s végül a webinar.
"A tartalommarketing nem elad, hanem megtanít vásárolni", hangsúlyozta Berze Márton, a Kreatív Kontroll Kft. marketingmenedzsere. A Content Marketing Institute felmérése szerint ennyire bevett a tartalommarketing különféle típusainak alkalmazása a cégeknél: közösségi média (94 százalék), esettanulmány (74 százalék), video (72 százalék), e-könyv, szakmai jelentés (71 százalék), infógrafika (65 százalék), illusztráció/fotó (56 százalék). Tudásintenzív korban élünk, a felhasználók gazdagodni is akarnak tudással meg információkkal, nemcsak megszerezni egy terméket. Ezt a kétszintű kapcsolatot várják el a kedvenc márkáiktól.
Tartalommutáció
Egyre több cég él a tartalommutáció kínálta előnyökkel. Ugyanazt a tartalmat vagy tudásanyagot több formában is elérhetővé kell tenni, egyszer tömörebben, zanzásítva, máskor bő lére eresztve, hogy minden ügyfél a saját befogadói és érdeklődési szintjéhez képest kapjon tartalmat. Lehet cikkből például e-könyvet írni, blogcikkből videót készíteni, beszélgetésből podcastot és írott interjút, fél órás webinarból a legfentosabb mondatok kiemelésével egy-két perces videospotot, vagy éppen pontokba szedett listacikket, és így tovább. Mindegyik az elkötlezettséget növeli, több klikkelést generál.
Videók
Hasznos eszköz a Lumen5, amely blogcikkekből készít videós tartalmakat. A cikk mondatai megjelennek a mozgóképeken. Ez azért jön jól, mert a mai fiatalok már nem szívesen olvasnak hosszabb szövegeket. Hajlandóbbak elolvasni a cikk főbb állításait, ha egy videóba vannak ágyazva. Jól jelzi a videók népszerűségét, hogy a K&H Bank például influencereket mutat be üzletemberekként. Kulcsán Edina-videójuk 90 000 megtekintést generált, többet, mint amire a bank marketingesei számítottak.