Az üzleti kapcsolatépítés klasszikus megoldása, hogy üzleti reggeliken, meet up-okon, kapcsolatépítő konferenciákon találkozhatnak egymással a cégvezetők. Ezek általában kötött tematikájú találkozók, előre megadott program szerint. Számtalan lehetőség közül választhat, hogy hova szeretne bekapcsolódni. A különböző networking rendszereknek más-más szabályzatai vannak ( van, ahol egy adott területről csak egy vállalkozás lehet a csoport tagja, aki később csatlakozik, azt másik csoportba irányítják, így kerülve el, hogy egymásnak konkurens cégek vetélkedjenek a csoporton belül, máshol ez nem probléma)
Fontos tudni, hogy ezeknek a köröknek nem az a célja, hogy a tagok csak egymás termékeit, szolgáltatásait vegyék igénybe, hanem az, hogy segítség egymást üzleti ajánlások segítségével. A Piac & Profit 2012 szeptemberétől indította el a Piac & Profit Klubot, mely elsősorban a kkv-k üzleti kapcsolatainak építésére hivatott. A klub fennállása óta mintegy 400 klubtag-vendég sok-sok ezer üzleti kapcsolatra tett szert.
A találkozókra folyamatosan hívnak új vendégeket, akikből tag lesz, sőt a tagokat kérik is, hogy ajánljanak új vendégeket, hogy építkezhessen a kör. Ezek a társulások rendszeresen találkoznak, van ahol hetente, máshol ritkábban rendeznek összejöveteleket. Az adott networking rendszerek különböző csoportjait is látogathatják a tagok, így újabb és újabb kapcsolatok építésére nyílik lehetősége akár egy másik városban tett látogatása alkalmával is - hangsúlyozta Szombati Orsolya online marketing szakértő a Bisnode céginformációs szolgáltató blogján.
A találkozók általában 3 fontosabb szekcióból állnak:
- Szekció előadást tart a csoport vezetője, vagy az egyik tag (ez lehet valamilyen új kapcsolatépítési, üzletszerzési technika bemutatása, vagy éppen az adott előadó vállalkozásának részletes bemutatása).
- Minden tag és vendég röviden bemutatkozik: ki ő, és mivel foglalkozik a vállalkozása.
- Kötetlen beszélgetések a kötelező programok után, ahol Ön a korábban bemutatkozott emberekhez odamehet személyesen is bemutatkozni, beszélgetni.
Ahhoz, hogy a névjegyünk ne csak egy újabb kártya legyen a fiókban, fontos szinte azonnal „utána menni” az új ismeretségeknek akár egy LinkedIn jelöléssel vagy egy e-mail-es kontaktváltással, ahol csak egy emlékeztető e-mailt küldünk, bemutatkozunk, megírjuk hol találkoztunk, illetve megemlítjük, hogy miért írjuk az e-mailt. Ebben a levélben érdemes egy olyan cikket küldeni, ami érdekelheti a másik felet, mert például az ő üzletágához kapcsolódik, vagy éppen az egyik konkurensének a szóróanyagát. (Az információ legyen a lehető legaktuálisabb, hogy valóban hír értéke legyen.)
Hogyan jutunk el a névjegykártya cseréig?
A networking-hez természetesen kell egy kis rutin, hogy hogyan kezdeményezzünk beszélgetéseket, hogyan mutatkozzunk be ismeretlenek számára. Ha egy csoportba ajánló személy nélkül jelentkezünk, akkor könnyen megeshet, hogy előzetesen senkit sem ismerünk a résztvevők közül. Ilyen esetekre érdemes előre átgondolni néhány szituációt, hogy hogyan kerülhetünk be a beszélgetésekbe.
Kezdeményezhetünk beszélgetést a program kapcsán más résztvevőkkel, megkérdezhetjük, hogy milyen sokan szoktak lenni, vagy mi az, amire esetleg érdemes figyelni. A felvezető kérdés után máris bemutatkozhatunk és elmondhatjuk, mivel foglalkozunk. Figyelem! A networking nem egyenlő a sales-szel! Ne a termékünket/ szolgáltatásunkat akarjuk értékesíteni, hanem önmagunkat mutassuk be, kapcsolatokat építsünk. Természetesen ehhez hozzá tartozik, hogy bemutatjuk a céget, de ezt inkább tegyük úgy, hogy felsoroljuk: milyen problémákon tudunk segíteni, ahelyett, hogy bemutatnánk a termékpalettát.