Lévai Richárd: A közösségi médián is pontosan kell célozni

A social media marketing hazai guruja szerint a fókuszálatlan, túl nagy közönségnek szóló kampányok elvesznek a Facebook zsivajában. Minden közönségszegmenst máshogy kell megszólítani. Ráadásul a felhasználók azt is elvárják, hogy ha írnak egy márkának, fél órán belül kapjanak választ. Ha nincs gyors reakció, mennek a konkurenciához.

"Az időt nem a Google-on fogják eltölteni az emberek, hanem a Facebookon, hiszen ott vannak a kapcsolatok, ott találják meg az őket érdeklő élményeket". Erről beszélt Lévai Richárd, az RG Stúdió Kft. marketingvezetője, hangsúlyozva: ezért a közösségi médián lehet és kell megszólítani potenciális vásárlóinkat.

fotó: Hatlaczki Balázs

A Piac & Profit Social Media 2017 című konferenciáján Lévai adatokban gazdag, pergő előadásában érdekes számokkal ismertette meg a közönséget. Néhány példa a tanulságos adatokból:

A mobilhasználat adatforgalmából kétharmadot a videós tartalmak tesznek ki

  • A házasságok egyharmada online kezdődik
  • Minden másodpercben két ember regisztrál a LinkedInre, amelynek alsó korhatárát levitték 13 évre
  • A felhasználók figyelmének időtartama (attention span) már csak 7 másodperc
  • 2,8 milliárd aktív SMS-felhasználó van a világban
  • Naponta egymilliárd új oldalt regisztrálnak a közösségi médián
A magyar társadalom igen jelentős része aktív a közösségi média különböző platformjain, amint az alábbi számok mutatják:
  • Facebook 5,8 millió ( a felhasználók teljes száma a világon 1,9 milliárd)
  • Messenger 4,88 millió
  • YouTube 3,9 M (világadat: 1 milliárd.)
  • Instagram 1,35 millió ( világadat: 600 millió)
  • Pinterest 0,913 millió
  • LinkedIn 0,726 millió
  • Snapchat 0,564 millió
A fenti fórumok törzsközönsége az alábbi:
  • Messenger: 76,5 százalékban fiatal
  • YouTube: 30 év alattiak
  • Instagram: 30 év alattiak, jómódúak
  • Pinterest: 15-35 év közötti, divatorientált nők
  • LinkedIn: gazdasági elit
  • Snapchat: 25 év alattiakA közösségi fórumokon eltöltött idő növekszik, idén már 211 perc volt az átlag.
Mit csinálnak online a különböző generációk? 

Általánosságban megállapítható, hogy az Y és Z generáció körében a valós idejű kapcsolat - Facebook, YouTube, csetelés - a nyerő, náluk már az email és a web is lassú és ódivatú. A számok is mutatják, hogy az X generációnak még a 28 százaléka lógott a Facebook-on, az Y és a Z már 32 illetve 33 százalékban használja ezt a platformot.

A közösségi média a vásárlási döntések 93 százalékát befolyásolja

  • 57 százalék szívesebben vásárolja azon márkákat, melyek termékeit követi a közösségi médián
  • 57,5 százalék érzi úgy, hogy túl sok a promóció, a reklámozás a neten
  • 38,4 százalékot idegesíti, hogy a hirdetésekben sok a szleng vagy a szakzsargon
  • 34,7 százalék hiányolja, hogy nincs benne személyesség
  • 32,3 százalék nem szereti, ha egy reklám túl vicces akar lenni, de nem az
  • 4,7 százalék ki nem állhatja, ha egy márka nem válaszol az üzenetére
  • 47 százalék egy órán belül kapott válasszal is megelégszik
  • 32 százalék fél órán belül akar választ.
  • Ha a márka nem képes gyorsan reagálni, tízből három ügyfél hajlamos a neten bírálni a szóban forgó céget, nyilvános panaszkodik a cég Facebook-oldalán.
Szelfibrand
Sosem ártott, ha valaki jókor volt jó helyen. Az offline jelenlét napjainkban kiegészült az online szerepléssel. Talán sosem állt ilyen széles eszköztár rendelkezésünkre a személyes márkánk építésére, mint most. De az élet valóban csak népszerűségi verseny? A mindenáron való tetszés hajszolása helyett nem inkább az értékek közvetítése a cél?
Hogyan lehetünk sikeresek a közösségi médián?

Vegyük mindenekelőtt figyelembe, hogy igényes, ha tetszik, követelőző ügyfélsereggel kell számolnunk az internet mai világában. Az általános célzások hatástalanok. Ha egy cég nem tudja, kinek akarja eladni a termékét vagy szolgáltatását, nem fog sokra menni a világhálón. Fontos, hogy pontosan ismerjük a megcélzott vevőt - azt is például, hogy tegezhetjük-e. A pontos célzás elengedhetetlen. Egyszerű videók is magas nézettséget szerezhetnek, nincs feltétlenül összevágott videóra szükség.

Akár katalógusból is feltehetjük a termékajánlót a Facebookra. Ha a fotó igényes, a felhasználó nem fogja érzékelni a különbséget. Ha rendezvényt szervezünk, ha boltunk van, feltehetünk az egyik falra egy Insta-keretet, sokan fognak ott szelfizni. Ha sikerül rávennünk a Facebook-felhasználókat, hogy ajánlják cégünk vagy termékünk közösségi oldalát a barátjaiknak, ők általában a vásárlások 6 százalékát hozzák.

Nem lehet kihagyni a netes véleményvezéreket (influencers), a „YouTube-huszárokat” és az „Insta-mikrocelebeket”. Sokat tud dobni egy termék vagy márka ismertségén és eladásain, ha egy-egy ilyen véleményvezér teszteli vagy kommenteli azt a saját YouTube-csatornáján.

A hirdetés önmagában nem elég. Alapszabály, hogy "jó élményt és tartalmat kell kínálni", ez fogja pörgetni, felszorozni a megtekintéseket.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo