Lévai Richárd: A közösségi médián is pontosan kell célozni

A social media marketing hazai guruja szerint a fókuszálatlan, túl nagy közönségnek szóló kampányok elvesznek a Facebook zsivajában. Minden közönségszegmenst máshogy kell megszólítani. Ráadásul a felhasználók azt is elvárják, hogy ha írnak egy márkának, fél órán belül kapjanak választ. Ha nincs gyors reakció, mennek a konkurenciához.

"Az időt nem a Google-on fogják eltölteni az emberek, hanem a Facebookon, hiszen ott vannak a kapcsolatok, ott találják meg az őket érdeklő élményeket". Erről beszélt Lévai Richárd, az RG Stúdió Kft. marketingvezetője, hangsúlyozva: ezért a közösségi médián lehet és kell megszólítani potenciális vásárlóinkat.

fotó: Hatlaczki Balázs

A Piac & Profit Social Media 2017 című konferenciáján Lévai adatokban gazdag, pergő előadásában érdekes számokkal ismertette meg a közönséget. Néhány példa a tanulságos adatokból:

A mobilhasználat adatforgalmából kétharmadot a videós tartalmak tesznek ki

  • A házasságok egyharmada online kezdődik
  • Minden másodpercben két ember regisztrál a LinkedInre, amelynek alsó korhatárát levitték 13 évre
  • A felhasználók figyelmének időtartama (attention span) már csak 7 másodperc
  • 2,8 milliárd aktív SMS-felhasználó van a világban
  • Naponta egymilliárd új oldalt regisztrálnak a közösségi médián
A magyar társadalom igen jelentős része aktív a közösségi média különböző platformjain, amint az alábbi számok mutatják:
  • Facebook 5,8 millió ( a felhasználók teljes száma a világon 1,9 milliárd)
  • Messenger 4,88 millió
  • YouTube 3,9 M (világadat: 1 milliárd.)
  • Instagram 1,35 millió ( világadat: 600 millió)
  • Pinterest 0,913 millió
  • LinkedIn 0,726 millió
  • Snapchat 0,564 millió
A fenti fórumok törzsközönsége az alábbi:
  • Messenger: 76,5 százalékban fiatal
  • YouTube: 30 év alattiak
  • Instagram: 30 év alattiak, jómódúak
  • Pinterest: 15-35 év közötti, divatorientált nők
  • LinkedIn: gazdasági elit
  • Snapchat: 25 év alattiakA közösségi fórumokon eltöltött idő növekszik, idén már 211 perc volt az átlag.
Mit csinálnak online a különböző generációk? 

Általánosságban megállapítható, hogy az Y és Z generáció körében a valós idejű kapcsolat - Facebook, YouTube, csetelés - a nyerő, náluk már az email és a web is lassú és ódivatú. A számok is mutatják, hogy az X generációnak még a 28 százaléka lógott a Facebook-on, az Y és a Z már 32 illetve 33 százalékban használja ezt a platformot.

A közösségi média a vásárlási döntések 93 százalékát befolyásolja

  • 57 százalék szívesebben vásárolja azon márkákat, melyek termékeit követi a közösségi médián
  • 57,5 százalék érzi úgy, hogy túl sok a promóció, a reklámozás a neten
  • 38,4 százalékot idegesíti, hogy a hirdetésekben sok a szleng vagy a szakzsargon
  • 34,7 százalék hiányolja, hogy nincs benne személyesség
  • 32,3 százalék nem szereti, ha egy reklám túl vicces akar lenni, de nem az
  • 4,7 százalék ki nem állhatja, ha egy márka nem válaszol az üzenetére
  • 47 százalék egy órán belül kapott válasszal is megelégszik
  • 32 százalék fél órán belül akar választ.
  • Ha a márka nem képes gyorsan reagálni, tízből három ügyfél hajlamos a neten bírálni a szóban forgó céget, nyilvános panaszkodik a cég Facebook-oldalán.
Szelfibrand
Sosem ártott, ha valaki jókor volt jó helyen. Az offline jelenlét napjainkban kiegészült az online szerepléssel. Talán sosem állt ilyen széles eszköztár rendelkezésünkre a személyes márkánk építésére, mint most. De az élet valóban csak népszerűségi verseny? A mindenáron való tetszés hajszolása helyett nem inkább az értékek közvetítése a cél?
Hogyan lehetünk sikeresek a közösségi médián?

Vegyük mindenekelőtt figyelembe, hogy igényes, ha tetszik, követelőző ügyfélsereggel kell számolnunk az internet mai világában. Az általános célzások hatástalanok. Ha egy cég nem tudja, kinek akarja eladni a termékét vagy szolgáltatását, nem fog sokra menni a világhálón. Fontos, hogy pontosan ismerjük a megcélzott vevőt - azt is például, hogy tegezhetjük-e. A pontos célzás elengedhetetlen. Egyszerű videók is magas nézettséget szerezhetnek, nincs feltétlenül összevágott videóra szükség.

Akár katalógusból is feltehetjük a termékajánlót a Facebookra. Ha a fotó igényes, a felhasználó nem fogja érzékelni a különbséget. Ha rendezvényt szervezünk, ha boltunk van, feltehetünk az egyik falra egy Insta-keretet, sokan fognak ott szelfizni. Ha sikerül rávennünk a Facebook-felhasználókat, hogy ajánlják cégünk vagy termékünk közösségi oldalát a barátjaiknak, ők általában a vásárlások 6 százalékát hozzák.

Nem lehet kihagyni a netes véleményvezéreket (influencers), a „YouTube-huszárokat” és az „Insta-mikrocelebeket”. Sokat tud dobni egy termék vagy márka ismertségén és eladásain, ha egy-egy ilyen véleményvezér teszteli vagy kommenteli azt a saját YouTube-csatornáján.

A hirdetés önmagában nem elég. Alapszabály, hogy "jó élményt és tartalmat kell kínálni", ez fogja pörgetni, felszorozni a megtekintéseket.

Véleményvezér

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat

Bújtatott adókkal emeli a kormány az árakat 

A magyar állam inflációt generál.
Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk

Kukorica nagyhatalomból hátul kullogók lettünk 

Nagyon döcög a magyar agrárágazat.
Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort 

Magyar Péter kérdőre vonta Orbán Viktort  

A miniszterelnök eltűnt.
25-30 százalékkal drágul az alma

25-30 százalékkal drágul az alma 

Nem sok jót várhatunk az idén mezőgazdaságunktól.
Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés

Szemet vetett a kormány a nyugdíjcélú megtakarításokra, óriási károkat okozna a lépés  

A Nyugdíjas Parlament úgy látja, a tervezett lépés nagymértékben elbizonytalanítja a megtakarítókat.
Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik

Magyar Péter a kórházak állapotának bemutatása után újabb területekre merészkedik  

A Tisza Párt elnöke az oktatás és a szociális szféra fel fordul. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo