"Az időt nem a Google-on fogják eltölteni az emberek, hanem a Facebookon, hiszen ott vannak a kapcsolatok, ott találják meg az őket érdeklő élményeket". Erről beszélt Lévai Richárd, az RG Stúdió Kft. marketingvezetője, hangsúlyozva: ezért a közösségi médián lehet és kell megszólítani potenciális vásárlóinkat.
A Piac & Profit Social Media 2017 című konferenciáján Lévai adatokban gazdag, pergő előadásában érdekes számokkal ismertette meg a közönséget. Néhány példa a tanulságos adatokból:
A mobilhasználat adatforgalmából kétharmadot a videós tartalmak tesznek ki
- A házasságok egyharmada online kezdődik
- Minden másodpercben két ember regisztrál a LinkedInre, amelynek alsó korhatárát levitték 13 évre
- A felhasználók figyelmének időtartama (attention span) már csak 7 másodperc
- 2,8 milliárd aktív SMS-felhasználó van a világban
- Naponta egymilliárd új oldalt regisztrálnak a közösségi médián
- Facebook 5,8 millió ( a felhasználók teljes száma a világon 1,9 milliárd)
- Messenger 4,88 millió
- YouTube 3,9 M (világadat: 1 milliárd.)
- Instagram 1,35 millió ( világadat: 600 millió)
- Pinterest 0,913 millió
- LinkedIn 0,726 millió
- Snapchat 0,564 millió
- Messenger: 76,5 százalékban fiatal
- YouTube: 30 év alattiak
- Instagram: 30 év alattiak, jómódúak
- Pinterest: 15-35 év közötti, divatorientált nők
- LinkedIn: gazdasági elit
- Snapchat: 25 év alattiakA közösségi fórumokon eltöltött idő növekszik, idén már 211 perc volt az átlag.
Általánosságban megállapítható, hogy az Y és Z generáció körében a valós idejű kapcsolat - Facebook, YouTube, csetelés - a nyerő, náluk már az email és a web is lassú és ódivatú. A számok is mutatják, hogy az X generációnak még a 28 százaléka lógott a Facebook-on, az Y és a Z már 32 illetve 33 százalékban használja ezt a platformot.
A közösségi média a vásárlási döntések 93 százalékát befolyásolja
- 57 százalék szívesebben vásárolja azon márkákat, melyek termékeit követi a közösségi médián
- 57,5 százalék érzi úgy, hogy túl sok a promóció, a reklámozás a neten
- 38,4 százalékot idegesíti, hogy a hirdetésekben sok a szleng vagy a szakzsargon
- 34,7 százalék hiányolja, hogy nincs benne személyesség
- 32,3 százalék nem szereti, ha egy reklám túl vicces akar lenni, de nem az
- 4,7 százalék ki nem állhatja, ha egy márka nem válaszol az üzenetére
- 47 százalék egy órán belül kapott válasszal is megelégszik
- 32 százalék fél órán belül akar választ.
- Ha a márka nem képes gyorsan reagálni, tízből három ügyfél hajlamos a neten bírálni a szóban forgó céget, nyilvános panaszkodik a cég Facebook-oldalán.
Vegyük mindenekelőtt figyelembe, hogy igényes, ha tetszik, követelőző ügyfélsereggel kell számolnunk az internet mai világában. Az általános célzások hatástalanok. Ha egy cég nem tudja, kinek akarja eladni a termékét vagy szolgáltatását, nem fog sokra menni a világhálón. Fontos, hogy pontosan ismerjük a megcélzott vevőt - azt is például, hogy tegezhetjük-e. A pontos célzás elengedhetetlen. Egyszerű videók is magas nézettséget szerezhetnek, nincs feltétlenül összevágott videóra szükség.
Akár katalógusból is feltehetjük a termékajánlót a Facebookra. Ha a fotó igényes, a felhasználó nem fogja érzékelni a különbséget. Ha rendezvényt szervezünk, ha boltunk van, feltehetünk az egyik falra egy Insta-keretet, sokan fognak ott szelfizni. Ha sikerül rávennünk a Facebook-felhasználókat, hogy ajánlják cégünk vagy termékünk közösségi oldalát a barátjaiknak, ők általában a vásárlások 6 százalékát hozzák.
Nem lehet kihagyni a netes véleményvezéreket (influencers), a „YouTube-huszárokat” és az „Insta-mikrocelebeket”. Sokat tud dobni egy termék vagy márka ismertségén és eladásain, ha egy-egy ilyen véleményvezér teszteli vagy kommenteli azt a saját YouTube-csatornáján.
A hirdetés önmagában nem elég. Alapszabály, hogy "jó élményt és tartalmat kell kínálni", ez fogja pörgetni, felszorozni a megtekintéseket.