Itt a nagy lehetőség, de sok a buktató

Ha csak az itthoni piacok szűkülése kényszeríti ki a külpiaci terjeszkedést, veszélyes vizekre tévedhet a kisvállalkozás. A sikerhez egyéni ambíciók kellenek. Íme a sikeres külpiacra lépés 6 pontja.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A hosszú távú növekedést megcélzó vállalatok számára a 10 milliós magyar piac kicsi, esetükben érdemes fontolóra venni a külföldi piacokon való megjelenést. Ez minden esetben átgondolt stratégiát és pénzügyi forrásokat kíván, előfordulhat, hogy a tőkebevonás lehetősége sem lesz elkerülhető, mutattak rá szakértők a HVCA, a JVSZ, az MKSZ, a HITA és az M27 ABSOLVO közös rendezvényén.

Kép:PP archív

Nagyobb a verseny

A sikeres külpiacra lépés 6 pontja
1. Pozícionáljuk a terméket
Határozzuk meg valódi erősségeit, az hogy „egyedi” még nem elég
2. Válasszuk ki a célországot
Legfeljebb 3 országot érdemes megcélozni először. Azokról azonban mindent tudnunk kell, értenünk kell a kultúrájukat. Az ott lévő versenytársakat is térképezzük fel!
3. Határozzuk meg az üzleti modellt
Csalóka egy-egy exportszállítás sikeréből kiindulni. A hosszú távú piaci jelenlét feltételez a cégnél egy exportcsapatot, marketing stratégiát, kapacitásbővítést, pénzügyi hátteret, jogi ismereteket, az adott piacra szabott logisztikát és árképzést.
4. Legyünk jelen a piacon
Legolcsóbb megoldás egy helyi szereplő bevonása értékesítési partnerként vagy akár kizárólagos disztribútorként. A partnerek számának növelésénél gyakran szerencsésebb az árbevételre fókuszálni. Az egyes partnereknek elő lehet írni a minimumforgalmat. A leányvállalat létrehozása későbbi lépés, már komoly sikereket feltételez.
5. Személyes kapcsolat
Az e-mail és a skype sem helyettesíti a kézfogást. Legalább évente egyszer muszáj a partner szemébe nézni. A különböző kiállításokon való részvételnek is ez lehet a legfontosabb hozama, akkor is, ha elmarad a tényleges üzletkötés.
6. Fejleszteni kell
A piacok állandóan változnak. Ha nem reagálunk rá, versenyhátrányba kerülünk.
Tudás nélkül biztos a kudarc, hiszen a külföldi játéktérben még nagyobb versenyre számíthatnak a cégek, mutatott rá előadásában Bödőcs Róbert, a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) főosztályvezetője. Szerinte a siker egyik kulcsa, hogy a vállalkozás ne egy-egy megoldással próbáljon piacra lépni, hanem komplett szolgáltatással. De még mielőtt megjelenne a külpiacokon, néhány dolgot muszáj átgondolnia. Például azt, hogy miben jó a cége, rendelkezésre áll-e a nemzetközi terjeszkedéshez szükséges csapat, melyik piacon lehet versenyképes az, amit kínál és milyen árképzési struktúrát érdemes követni.

– Az EU27, mint célpiac nem célravezető. A kezdeti időkben legfeljebb három országot érdemes célozni. Azt is érdemes megfontolni, hogy ha az exportban sikeres kkv-k statisztikáit nézzük, legalább 6-8 ember dedikáltan az exporttal foglalkozik. Önmagában sem a minőségi termék, sem az alacsony ár nem garantálja a sikert. Az árképzés struktúrája, az exportfinanszírozás, a logisztika mind lényeges összetevők. Sokan megfeledkeznek a kapacitásbeli – termelési és pénzügyi – korlátaikról. Arra is volt már példa, hogy egy üzlet azon bukott el, hogy a cég nem tudta kezelni a beáramló megrendelés mennyiségét – mutatott rá Bödőcs Róbert.

Gyurácz Németh Iván, az M27 ABSOLVO partnere is a stratégiai gondolkodás fontosságára hívta fel a kis- és középvállalatok figyelmét,

– Saját, testre szabott stratégiára lesz szükség arra, hogy hogyan tudunk felkészülni a nemzetközi terjeszkedésre és arra is, hogy utána hogyan valósítjuk ezt meg lépésről lépésre. Az export ugyanis nem a napi működéshez kötődő tevékenység, hanem a cég missziójához. Ezért nagyon lényeges a menedzsment hozzáállása – hívta fel a figyelmet a szakember.

Támogatás exportáló cégeknek
Tekintettel arra, hogy az export a gazdaság egyik húzóágazata, az állam is érdekelt, hogy segítse a cégeket ilyen jellegű törekvéseikben. Ennek egyik jele az is, hogy augusztus 1-jétől elérhető a piacra jutást támogató GOP-3.3.3. A pályázat keretében 3 millió forinttól 20 millió forintig igényelhetnek támogatást azok a kis és középvállalkozások, amelyek rendelkeznek exportképes termékkel vagy szolgáltatással, valamint eltökélt céljuk az új piacokra történő belépés, export árbevételük növelése. Az elszámolható költségek maximum 50 százaléka fedezhető a vissza nem térítendő támogatásból. (A részletek itt: http://www.nfu.hu/doc/3549 )
Pénz kell hozzá

A nemzetközi versenybe való bekapcsolódás nem annyit tesz csupán, hogy mostantól a termékünket, vagy szolgáltatásunkat kicsit messzebb értékesítjük. Meg kell ismerni a jogi és egyéb szabályozásbeli kihívásokat, tudni kell, miben lesz más a külpiac a magyarhoz képest. Ahogyan az említett konferencián Keszei Balázs, a Balabit IT Kft. üzletfejlesztési menedzsere fogalmazott: külföldön a jog ismerete nem előny, de nemismerete komoly hátrányt jelent.

Lényeges az is, hogy mi válasszunk célpiacot, vevőt, és ne fordítva történjen. Nem feltétlenül a legnagyobb piac lesz a legsikeresebb! Attól függ, hogy a termékünk/szolgáltatásunk adottságai hol találkoznak leginkább a kereslettel.

Az első bevételre legalább egy évet kell várni
Az itthon sikeres üzleti modell sem valószínű, hogy változtatás nélkül életképes egy másik országban. Ne feledjük: a terméket exportáljuk és nem az üzleti modellt. A hazai árképzési, vagy értékesítési stratégiánkat az új piac adottságaihoz kell szabni.

A külpiacra lépés költségvonzata tehát jelentős, kezdve az információk megszerzésétől az új alkalmazottak felvételén át a különböző engedélyeztetésekig. S akkor még egy külföldi gyáregység vagy raktár megépítéséről, bérlete, illetve a termék szállításról, terjesztésről nem is beszélünk. A folyamat finanszírozása csupán kivételes esetekben működik önerőből. Persze a legszerencsésebb az lenne, ha az első sikerek bevételéből költhetnénk a bővülésre, ám ez csak keveseknek adatik meg. Ahogyan az eddig leírtakból is látszik: az első szállítást komoly – pénzt és időt igénylő – munka előzi meg. Gyurácz Németh Iván úgy látja: az első bevételre legalább egy évet kell várni.

Mikrocégek is esélyesek
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal adatai szerint a magyarországi társaságok 2010-ben már képesek voltak növekedésre – a roppant alacsony 2009-es adatokhoz viszonyítva. Jóllehet a belföldi értékesítés árbevétele is emelkedett minden vállalatcsoport esetében, ám az export bevételek a belföldinél is nagyobb mértékben nőttek. Előbbi súlya sokkal nagyobb, 71 372 milliárd forintot ért el, míg az export 21 822 milliárd forintot. A külpiacok nemcsak a nagyvállalatok számára jelentenek növekedési lehetőséget. Tény, hogy az exportból származó bevétel java részét ők realizálják, ám nem ez a szegmens bővült a legnagyobb mértékben. A mikrovállalkozások exportja ötödével nőtt, a közepes vállalkozásoké pedig 17 százalékkal. Az M27 ABSOLVO felmérése szerint is jelentősen nőtt a magyar cégek érdeklődése a nemzetközi terjeszkedés iránt az elmúlt 2-3 évben.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo