Beszélni nem elég. Értik is?

A vezetés is egy szakma, amit meg kell tanulni, tehát a vezetőnek is megvannak a szerszámai, mint bármely más szakembernek. Bár sok fontos eszköz van, mindegyik közös alapja a kommunikáció.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Kép:PP archív

Egy cég működése, eredményessége, és sokszor munkatársainak jövője az első számú vezető vállát nyomja, az ő kezében futnak össze a szálak. Távolról akár úgy is látszhat, hogy milyen jó és könnyű helyzetben van, hiszen Ő a főnök. De valóban így van ez, ha közelebbről megnézzük? A piaci helyzet nyomása, a megrendelések visszaesése, termelési költségek növekedése, a munkatársi konfliktusok, tulajdonosi elvárások súlya, konkurencia húzásai között feszül, s ráadásul ő is csak egy ember, akinek családja, gyerekei és otthoni problémái is lehetnek. Milyen eszközei vannak ennek a többtényezős szituációnak a kezelésére?

A vezetés is egy szakma, amit meg kell tanulni, tehát a vezetőnek is megvannak a szerszámai, munkaeszközei, mint bármilyen más szakma képviselőjének, egy lakatosnak, egy péknek, vagy egy építésznek. Kimondhatjuk, hogy minden sikeres vezetőnek birtokában lennie eszközeinek, tudnia kell őket alkalmaznia. Nézzünk csak körül, valóban fel tudják sorolni a vezetők a vezetői eszközöket? Nem mindig!

Vajon ismeri az emberi viselkedés motorját:

  • mikor szükséges az adott munkatársnál a képzés?
  • mikor kell elővennie a motivációs eszközöket?
  • mikor kell egyeztetnie a célokat?
  • mikor kell a teljesítményértékelés nagy ágyúját használnia?
Vajon ismeri:
  • a stratégiai tervezés módszerét?
  • a projektmenedzsment eszközeit?
  • a szervezés adatait?
  • a kontroll eszközöket?
Minden eszköz megér egy külön fejezetet, és mégis mindegyiknek ugyanaz a vezetői eszköz a közös alapja: A kommunikáció!

(A hatékony kommunikáció biztosítása az örök érvényű vezetői tippek között is szerepel.)

Volt egy gépészmérnök ügyfelem, aki részt vett egy vezetői képzési sorozaton. Nagyon intelligens, kreatív, rendszerszemléletű vezető volt. Magától a tulajdonos ügyvezetőtől vette át a termelő üzemet, piacképes, innovatív termékkel, viszont a cég működése inkább családias, kisüzemi volt, mint jól szervezett és átlátható. Sikeresen és hatékonyan átszervezte a céget, beindította a képzést, a teljesítményértékelést, megnövelte a hatékonyságot, csökkentette a költségeket. Úgy alakulnak a dolgok, ahogy szeretné, csak egy baj van: az, hogy az emberek nem gépek. Nem lehet őket egyszerűen csak bekapcsolni, majd kikapcsolni, egy irányba állítani és kész! Mindennapjai konfliktusokkal, sértődésekkel vannak tele, újra és újra el kell mondania a dolgokat és mégsem értik. Ez őt bántja, dühíti, stresszesek a napjai. Miért nem értik meg a munkatársai? Miért nem gondolkodnak ugyan úgy, mint, Ő? Miért nem evidens nekik az, ami neki igen?

Szabályokra szükség van!
Amikor azt tapasztalja, hogy az emberei nem azt teszik, amit Ön szerint kellene, tegye fel a kérdést önmagának, hogy vannak-e megfelelő – írott vagy közmegegyezésen alapuló – szabályok, megállapodások a helyzet kezelésére. Ha nincsenek, akkor le kell vonni a tanulságot és – ideális esetben – az érintettekkel közösen meg kell állapodni a követendő szabályokban. Ha már vannak szabályok, akkor a szabályt be nem tartókat el kell marasztalni. Ha nem tartatjuk be a szabályokat, akkor azok olyanok, mintha nem is lennének. És emellett azt is üzeni, hogy lehet a szabályokat nem betartani. Rossz üzenet.
A vezetői lét kihívása és esszenciája: kommunikációval elérni, hogy a terveket, a feladatokat, a célkitűzéseket a munkatársaink elvégezzék! Elvégeztetni a feladatokat és nem elvégezni! S ezt csak profi kommunikációval lehetséges.

Vajon jól kommunikálnak a vezetők? Vagy csak elmondják, kiadják a feladatokat? Meggyőződnek róla, hogy a munkatársak valóban megértették a hallottakat, vagy csak meghallgatták azokat? A feladatokat átfordították a munkatársak nyelvére, vagy elismételték csak a vezetők számára érthető nyelven?

Mert ha nem, akkor az lesz az eredmény, hogy munkatársaink bólogatnak, de valahogy mégsem végzik el olyan módon, arra az időpontra, olyan mennyiségben a feladatokat, ahogy szeretnénk.

Lássuk közelebbről a vezetői kommunikáció lényegét! Három tényező együttes jelenléte szükséges hozzá:

  1. kétirányú, oda-vissza kommunikáció, ahol figyelem az érdeklődés, a szándék jelen van mindkét oldalon
  2. a munkatársak kedvelése, elismerése (Vezetőként különösen fontos, hogy szükség esetén képesek legyünk építő módon elmarasztalni, de dicsérni is.)
  3. kialakított egyetértés az adott feladatról (A vezető feladata, hogy megmutassa a jövőbe vezető utat, a küldetést, ami miatt az egész tevékenységet érdemes csinálni. A nagy vezetőket legtöbbször azért követik, mert olyan célokat tűznek ki csapatuk elé, amiért érdemes élni, érdemes dolgozni. Azok, akik azonosulni tudnak e célokkal, „tűzön-vízen” át követni fogják a vezetőt.)
Elemezze végig a fenti tényezőket minden sikertelen kommunikációban, ami konfliktust, nézeteltérést, kudarcot hozott.  Elemezze ki vajon melyik hiányzott, és javítson, változtasson a kommunikációján!

Pénzes Zsuzsa Comline Budapest Kft.

 

Véleményvezér

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa 

Érdemes újragondolni előítéleteinket.
Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa 

Félárbócon Amerika zászlaja.
Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo