Egy cég működése, eredményessége, és sokszor munkatársainak jövője az első számú vezető vállát nyomja, az ő kezében futnak össze a szálak. Távolról akár úgy is látszhat, hogy milyen jó és könnyű helyzetben van, hiszen Ő a főnök. De valóban így van ez, ha közelebbről megnézzük? A piaci helyzet nyomása, a megrendelések visszaesése, termelési költségek növekedése, a munkatársi konfliktusok, tulajdonosi elvárások súlya, konkurencia húzásai között feszül, s ráadásul ő is csak egy ember, akinek családja, gyerekei és otthoni problémái is lehetnek. Milyen eszközei vannak ennek a többtényezős szituációnak a kezelésére?
A vezetés is egy szakma, amit meg kell tanulni, tehát a vezetőnek is megvannak a szerszámai, munkaeszközei, mint bármilyen más szakma képviselőjének, egy lakatosnak, egy péknek, vagy egy építésznek. Kimondhatjuk, hogy minden sikeres vezetőnek birtokában lennie eszközeinek, tudnia kell őket alkalmaznia. Nézzünk csak körül, valóban fel tudják sorolni a vezetők a vezetői eszközöket? Nem mindig!
Vajon ismeri az emberi viselkedés motorját:
- mikor szükséges az adott munkatársnál a képzés?
- mikor kell elővennie a motivációs eszközöket?
- mikor kell egyeztetnie a célokat?
- mikor kell a teljesítményértékelés nagy ágyúját használnia?
- a stratégiai tervezés módszerét?
- a projektmenedzsment eszközeit?
- a szervezés adatait?
- a kontroll eszközöket?
(A hatékony kommunikáció biztosítása az örök érvényű vezetői tippek között is szerepel.)
Volt egy gépészmérnök ügyfelem, aki részt vett egy vezetői képzési sorozaton. Nagyon intelligens, kreatív, rendszerszemléletű vezető volt. Magától a tulajdonos ügyvezetőtől vette át a termelő üzemet, piacképes, innovatív termékkel, viszont a cég működése inkább családias, kisüzemi volt, mint jól szervezett és átlátható. Sikeresen és hatékonyan átszervezte a céget, beindította a képzést, a teljesítményértékelést, megnövelte a hatékonyságot, csökkentette a költségeket. Úgy alakulnak a dolgok, ahogy szeretné, csak egy baj van: az, hogy az emberek nem gépek. Nem lehet őket egyszerűen csak bekapcsolni, majd kikapcsolni, egy irányba állítani és kész! Mindennapjai konfliktusokkal, sértődésekkel vannak tele, újra és újra el kell mondania a dolgokat és mégsem értik. Ez őt bántja, dühíti, stresszesek a napjai. Miért nem értik meg a munkatársai? Miért nem gondolkodnak ugyan úgy, mint, Ő? Miért nem evidens nekik az, ami neki igen?
Vajon jól kommunikálnak a vezetők? Vagy csak elmondják, kiadják a feladatokat? Meggyőződnek róla, hogy a munkatársak valóban megértették a hallottakat, vagy csak meghallgatták azokat? A feladatokat átfordították a munkatársak nyelvére, vagy elismételték csak a vezetők számára érthető nyelven?
Mert ha nem, akkor az lesz az eredmény, hogy munkatársaink bólogatnak, de valahogy mégsem végzik el olyan módon, arra az időpontra, olyan mennyiségben a feladatokat, ahogy szeretnénk.
Lássuk közelebbről a vezetői kommunikáció lényegét! Három tényező együttes jelenléte szükséges hozzá:
- kétirányú, oda-vissza kommunikáció, ahol figyelem az érdeklődés, a szándék jelen van mindkét oldalon
- a munkatársak kedvelése, elismerése (Vezetőként különösen fontos, hogy szükség esetén képesek legyünk építő módon elmarasztalni, de dicsérni is.)
- kialakított egyetértés az adott feladatról (A vezető feladata, hogy megmutassa a jövőbe vezető utat, a küldetést, ami miatt az egész tevékenységet érdemes csinálni. A nagy vezetőket legtöbbször azért követik, mert olyan célokat tűznek ki csapatuk elé, amiért érdemes élni, érdemes dolgozni. Azok, akik azonosulni tudnak e célokkal, „tűzön-vízen” át követni fogják a vezetőt.)
Pénzes Zsuzsa Comline Budapest Kft.