Mikor használjunk egyszerűbb betűtípust?
Képzeld el, hogy ki kell töltened egy jelentkezési lapot, vagy önkénteseket keresel egy nonprofit szervezet jótékonysági eseményéhez. Mindkét esetben jobban jársz, ha könnyen olvasható betűtípusokat használsz a lapokon.
Minél több időt becsülnek, annál jobban csökken a hajlandóságuk, mert annál nagyobb vállalással járna a feladat elvégzése. Eredményeik teljes mértékben alátámasztották ezt a hipotézist. A kísérletben 2 csoportnak adtak írásos szövegeket. Mindkettő ugyanazt a szöveget kapta, de különböző betűtípussal írva. És arra kérték a résztvevőket, hogy becsüljék meg, hogy mennyi ideig tartana a feladat elvégzése. A nehezebben olvasható betűtípussal írt feladatot átlagosan közel kétszer annyi időre becsülték 15,1 percre szemben a könnyebben olvasható betű 8,2 percével. És természetesen az a csoport, amelyik 8 percet becsült, jóval nagyobb mértékben vállalkozott a feladat elvégzésére.
Törekedj a kognitív fluenciára!
A kognitív fluencia arra a tulajdonságra utal, hogy mennyire könnyű feldolgozni a bennünket érő információkat. Minél könnyebb, annál jobb az esélyünk az üzenet átadására ( pl. reklám).
Ugyanezek a kutatók egy másik kísérletben szusireceptek elkészítésének idejéről faggattak embereket. Ahol Arial betűtípust használtak, ott 5,6 percre becsülték átlagosan a recept elkészítését. Ahol a bonyolultabb Lobster típust használták, ott átlagosan 9.6 percet mondtak a receptre.
Van, amikor érdemes. Például ha drága vagy exkluzív dolgokat árulsz. Például ha drága termékeket árulsz, a nehezebben olvasható betűtípus azt az érzetet keltheti, hogy több energiát és tudást fektettek a termékbe, ami miatt értékesebbnek fogják tartani azt. Egy kísérletben egy étlapon szereplő étel leírását kétféle tipográfiával mutatták, egy könnyebben és egy nehezebben olvashatóval. Azok, akik a nehezebben olvasható étlapot kapták, sokkal magasabbra értékelték a főszakács tudását, ami az ételek elkészítéséhez szükséges. További értéknövelő technika, ha a drágább ételek mellé külön feltüntették az elkészítéséhez szükséges extrákat.
Ha bonyolult, akkor jobban emlékszünk is rá?
A Princeton egyetem kutatói egy vizsgálatban azt vizsgálták, hogy mennyire jegyeznek meg a hallgatók bonyolult vagy egyszerű betűtípussal írt szövegeket. Azt találták, hogy a bonyolult típusú betűvel írt szöveget jobban megjegyezték a hallgatók.
Akkor most kezdjünk el mindent monotype sansiva, comic sans italic, haettenschweller betűvel írni?
Nem. A vizsgálatot az emlékezet javítása érdekében végezték, de a marketingben is nagyon jól lehet használni. Ha azt szeretnéd, hogy valamire odafigyeljenek a reklámodban, akkor érdemes nehezebb betűtípussal írni, mert ilyenkor jobban megdolgoztatod az olvasód agyát, ami erősíti az emlékezést. De hiába tudjuk, hogy az emberek jelentősebb erőfeszítést kapcsolnak a nehezebben olvasható betűtípusokhoz, egy nehezen feldolgozható, sűrű szövegtömeggel csak azt éred el, hogy a kutya sem fogja elolvasni. Vagy elkezdik elolvasni, de jó gyorsan elolvassák.
- Turbózd fel a szövegedet bonyolultabb betűtípussal is
- Az egyszerű betűtípus cselekvésre ösztönöz!
- Extrém termékekhez extrém betűtípusok és szavak
- Online tanács: űrlapokhoz, kapcsolathoz csakis egyszerű betűt!