A Brut-hatás, avagy az orruknál fogva vezetni a vásárlókat

2018. május 29. kedd - 07:30 / piacesprofit.hu
  •  
  • Előfizetés

Tudtad, hogy a szaglásunk fontos részét képezik a memóriánknak? Az illatok alapján vagyunk képesek a legkönnyebb és leggyorsabban felidézni automatikusan nagyon régi emlékeket.

John Medina molekuláris biológus is kíváncsi volt, ezért elvégzett egy ugyan nem hivatalosan, de annál viccesebb kísérletet. Diákcsoportjának egyik felének termét Brut márkájú kölnivel permetezte be a falait oktatás előtt a másiknak nem permetezett semmit. A vizsga napján mindkét csoportnak Brut-val permetezte be a szoba falait. Azok, akik korábban a szagosított szobában tanultak, lényegesen jobban teljesítettek a vizsgán.

Miért van ez?

Egyre inkább igazolódni látszik az az elmélet, miszerint az emlékek könnyebben felidézhetők az emlékek keletkezéséhez kapcsolódó érzékelési ingerekkel.

Az orrunknál fogva vezetnek - Kép: Pixabay

Az orrunknál fogva vezetnek – Kép: Pixabay

Jean-Charles Chebat Richard Michon kutatók a 2000-es években a környezeti szagok hatását vizsgálták az érzelmekre, felismerésre és a vásárlásra bevásárlóközpontokban.  A kutatás során több elméletet is megvizsgáltak és arra jutottak, hogy a szagok és általában szagok érzékelése, – a zenéhez hasonlóan – nagyon erősen képes hatni az érzelmekre és a gondolkodási folyamatokra (kognitív feldolgozásra). Tehát akár erősen képes lehet befolyásolni a vásárlás folyamatát, a költés mértékét vagy egyéb kereskedelmi tényezőket.

Miért vásárolunk gondolkodás nélkül?
Mivel rengeteg információval kell nap, mint nap megküzdenünk, ezért az agyunk sok más állatéhoz hasonlóan forgatókönyveket dolgozott és dolgoz ki, melyek gyakran komplex cselekvéssorokat foglalnak magukban.

Hogyan használd?

Az illatokkal segítheted vásárlóidat a döntéshozatalban. Erre épül az illatmarketing. Gondolj csak a Starbucks-ra vagy a Mcdonald’s-ra.  Teremts jó élményt kösd össze egy rád jellemző illattal, és legközelebb elég lesz az illat, és vásárlóidnak automatikusan eszükbe fog jutni a leutóbbi kellemes emlék rólad.

Külön jó hír, hogy az illatnak egyáltalán nem kell összefüggésben lenni a termékeddel vagy a szolgáltatásoddal. Gondolj csak bele, a Brut-nak sem volt sem kapcsolata a molekuláris biológiával.

Tippek:

  • Alakítsd ki az üzleted, termékeid vagy márkád személyes illatát. Így könnyebben fognak azonosítani.
  • Illatosítsd akár az ajánlataidat is.
  • Figyelj rá, hogy ne erős legyen az illat, hanem egyedi, megkülönböztető. Nem cél, hogy ott maradjon az illatod mindenhol, hanem hogy könnyebben megjegyezzenek.

Szerző:

Földi Miklós Dániel

Reklám- és gazdaságpszichológus, üzleti tréner,

foldimiklosdaniel.hu

Földi Miklós Dániel, reklámpszichológus, üzleti tréner, író
fmdTöbb mint tízéves üzleti és szakmai tapasztalattal rendelkezik a reklámértékesítés és vállalkozásfejlesztés területén. Kutatói területe a neuromarketing, neurotudományok, döntéshozatal, üzleti pszichológia és önismeret, befolyásolás a munkában. Saját média- és tréningcégét vezeti sikeresen. Ügyfelei elsősorban kis- és középvállalkozások.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek