Bízz az emberekben, de figyelj a folyamatokra!

Feltartóztathatatlan változás, hogy az ember kerül az üzleti folyamatok középpontjába. Ezt a trendet a jelenlegi munkaerő-piaci helyzet továbberősíti – mondja dr. Ludvigh Károly senior executive és business coach. Ez még akkor is igaz és nagyszerű, ha a változásnak lehetnek nem kívánatos következményei, hatására kialakulhatnak kedvezőtlen helyzetek.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elmúlt esztendőkben a munkaerőhiány alapvetően megváltoztatta a munkáltatók és a munkavállalók hozzáállását. Régebben a munkáltató lehetett akár szélsőségesen magabiztos a munkavállalóval szemben, mostanra viszont fordult a kocka, és inkább a munkaadó van kiszolgáltatott helyzetben – vélekedik Ludvigh Károly, a változásmenedzsmenttel, coachinggal és tréningekkel foglalkozó Stratego ügyvezető igazgatója, aki a munkaerő-piaci helyzet elemzésében volt a segítségünkre.

A legelismertebb, legkeresettebb coachok, trénerek egyike vagy itthon. Mikor kezdtél el ezzel foglalkozni?

– Magyarországon az elsők között, a kilencvenes évek elején kezdtem tréningezni, nem számítva a Nagy Öregeket, akik még a rendszerváltás előttről hozták át korábbi tapasztalataikat, kapcsolataikat. Cégem, a Stratego tavaly múlt huszonöt éves, coachinggal pedig úgy tizennyolc éve, 2001 óta foglalkozom.

Ludvigh Károly - Kép: Hatlaczki Balázs

Eredeti végzettséged orvosi. Hogy keveredtél az üzleti pályára?

– Az egyetem elvégzése után pszichiáter szakorvos lettem változatos pszichoterapeuta képzettségekkel, de mindig is érdekelt az üzlet, az oktatás. A változás témakörének kérdései, a tréningek – a felnőttoktatás mint keret – aztán mindent megadtak, amit izgalmasnak találtam egy hivatásban. A coaching ennek természetes továbbfejlődése, amiben az igazi életszerű helyzetekben jól ötvöződnek segítő ambícióim, képzettségeim, tapasztalataim.

Így fogadjuk a kritikát, hogy legyen értelme
A kritikát nagyon nehéz elfogadni, különösen, ha jól megkomponált nyilvános szereplésünket, előadásunkat éri. Pedig sok esetben tényleg jobbá válhatunk általa. Mutatunk három tippet, amit ha megfogadunk, hatékonyabban adhatunk – és fogadhatunk el – visszajelzést, és így jobb előadóvá válhatunk.
Csaknem három évtizedes tapasztalattal egyedi rálátásod van a hazai céges kultúra fejlődésére. Milyen változást látsz?

– Egyre inkább az ember kerül a középpontba. De ez nem csak az üzleti folyamatokban vagy a céges kultúrában van így. Bizonyos értelemben az egész világ ebbe az irányba változik, és a jelenlegi munkaerő-piaci versenyhelyzet is támogatja, felgyorsítja ezt a folyamatot. Nem is baj, mert amit örököltünk, a poroszos vállalatvezetői hagyományok már nem hatékonyak, és nem is túl humánusak, ami azt illeti. A kiélezett versenyhelyzet új módszerek kipróbálására, új stratégiák kifejlesztésére készteti – olykor kényszeríti – a cégeket, gyorsítja a hatékonyságnövelő innovációt, javítja a versenyképességet.

Hol lehet ennek a folyamatnak a vége?

– Nincs vége. Az egész olyan, mint a kertes ház: sosincs kész. Máskülönben azt is nehéz megmondani, hol kezdődött. Egy biztos: a kilencvenes években sokszor hallottam vissza, hogy ha nem tetszik, el is lehet menni. Ezt a hangot mostanában azért kevés munkáltató engedheti meg magának a munkavállalójával szemben. Nemrégiben kíváncsiságból megnéztem, mit kínálnak egy hegesztőnek, hát meglepődtem az eredményen. A régi mehetsz, amerre látsz mentalitást mára felváltotta a bármit megadok, csak gyere ide. De most azok vannak jobb helyzetben, akik korábban megérezték az idők szelét. Már évekkel ezelőtt, amikor a vevő volt a minden, kezdett fontossá válni a nézet, hogy csak az a munkatárs fog jól bánni a vevővel, akivel szintén jól bánnak. Ez a megközelítés hozta magával a belső ügyfél fogalmát, és indította el a vezetői szerep újraértékelését. Ha egy szervezeti felmérés során kiderül, hogy gond van a vevői oldalon, szinte biztosak lehetünk benne, hogy a szálak a vezetéshez, a felsővezetéshez vezetnek. Olyan ez, mint a madaraknál a csípési sorrend: a felsővezető a középvezetőt tolja le, a középvezető az alkalmazottat, akinek már nincs kit letolnia, és a vevőn tölti ki az indulatait, elégedetlenségét, frusztrációját. Legtöbbször tudattalanul. Tehát: aki kizárólag üzleti alapon gondolkodik, az is arra fog jutni, hogy emberként kell bánnia a munkavállalóival, mert ez az alapvető üzleti érdeke.

Ha gond van vevői oldalon, a szálak majdnem mindig a vezetéshez vezetnek - Fotó: Hatlaczki Balázs

De miért csak az elmúlt tíz-húsz évben jött ez elő?

– Mert óriási a verseny, hatalmas a kínálat, a vevő pedig válogat. Egyféle terméket sok gyártó képes előállítani, számtalan cég nyújt egyféle szolgáltatást úgy, hogy ezek között árban és minőségben elhanyagolható a különbség. A kapcsolódó aspecifikus szolgáltatói elemek döntenek, s ezek legfoka napjainkban az ügyfélélmény. Sok eredeti megoldás is van ezen a téren, de az alapkövek klasszikus fogalmak, csupa régi, jól bevált érték: kedvesség, figyelmesség, tisztelet, személyre szabottság és így tovább.

Vevői oldalról ez valóban elvárás, de munkavállalói oldalról is?

– Sőt! Ma az okoz gondot, hogyan őrizze meg egy vezető a tekintélyét, illetve – innovatívabb megközelítéssel – hogyan tudjon jó vezetővé válni anélkül, hogy tekintélyből akarna irányítani. Ahogy korábban mondtam, a régi, tekintélyalapú, poroszos módszerek nem vagy csak nagy munkáltatói kockázattal – a fluktuáció kockázatával – működnek. Viszont, ha túlságosan gondoskodó a vezető, akkor ezzel visszaélhetnek a munkavállalók, és ez sokszor így is történik. Magyarán hiába mosolyog mindenáron a vezető, ha a háta mögött kiröhögik. A kérdés tehát ez: hogyan lehet partneri viszonyban, egymás kölcsönös elismerése és tisztelete mellett közös eredmény érdekében dolgozni, vezetni. Lehetőség szerint úgy, hogy még jól is érezzük magunkat.

Néha a kritika jobb az elnézésnél
Sok vezető azért kerüli a konfrontációt, nehogy elveszítse népszerűségét az alkalmazottai körében. Pedig olykor a konfliktuskerülés következményei akár súlyosabbak is lehetnek, mint maga a konfliktus.
Ez hogyan valósulhat meg a gyakorlatban?

– Két-három évtizede még a delegálás és számonkérés, a jutalmazás vagy büntetés volt a folyamat veleje. Ezután következett a csináljuk meg együtt, most pedig a te hogy’ csinálnád? filozófia. Ez a bevonás, a felhatalmazás, a tulajdonosi szemlélet bevezetése a mindennapi vállalati működésbe, ennek megerősítése a hierarchia minden szintjén.

Sokan úgy vélik, hogy ez csak a multicégeknek való játék. De működhet-e ez a középvállalatok vagy a kisebb cégek mindennapjaiban?

– Persze. Hogyan oldotta ezt meg például egy logisztikai cég ügyvezetője? Egy targoncabeszerzésnél az alkalmazottaktól kérdezte meg, milyen targoncával szeretnének dolgozni. Ők végül egy igencsak drága modellre szavaztak. Ezt a választást az ügyvezető keresztültolta a menedzsmenten, ami a költségtakarékosság miatt nem volt egyszerű feladat. Mikor megjöttek a targoncák, visszatért a dolgozókhoz, és mondta, hogy látjátok, ezt kaptátok, mert ezt kértetek. Az eredmény az volt, hogy a dolgozók, anélkül, hogy bármiféle külön szabályozást bevezettek volna, vigyázni kezdtek az új targoncákra. Gondozták, karbantartották őket, a sajátjuknak tekintették az eszközöket. Csak a karbantartási költségeken gyorsan megtérült a drágább eszközök ára. Jó, ha egy ilyen folyamatban vezetőként ráhagyatkozom a beosztottjaim szaktudására, mert egyszerűen, aki ott van, jobban tudja, hogyan működnek a dolgok, mire, milyen fejlesztésekre van szükség.

Jelentkezik ez a folyamat a szervezeti kultúra területén?

– Igen, ennek leképeződése a coaching mint fejlesztő módszer felértékelődése is. A tréning a tömegre céloz, ezért szükségszerűen kisebb hatékonyságú: van, aki sokat tanul belőle, van, aki nem vagy alig, és van, akinek egyáltalán nem jön be. A coaching sokkal személyesebb, személyre szabottabb, és ezért jóval hatékonyabb is. Olyan, mintha a vízágyút és a törökfürdőt hasonlítanám össze. A coaching a törökfürdő, ahol a fürdőmester csak és kizárólag veled foglalkozik. A tréning a vízágyú, ahol te is megkapod a magad részét a személyes figyelemből, ami azonban nyilván megoszlik. Ennek megfelelően a coaching költségesebb, de hatékonyabb, így képes alapvetően befolyásolni a szervezeti kultúrát. A felsővezetők részt vesznek a fejlesztésben, hasonlóan a középvezetők is, majd a csoportvezetők, és így, felülről lefelé, coachingszemléletűvé válik az egész szervezet. Egy ilyen szervezeti kultúra – az úgynevezett coachingkultúra – pedig már fényévekre kerül a majd én megmondom a frankót mentalitástól és gyakorlattól. Bevezettük a coachingszemléletű szervezetfejlesztés fogalmát és gyakorlatát, hiszen a szervezetfejlesztésnek van egy folyamat- és egy eszközoldala is az emberi erőforrás mellett!

A hatékonyság ára
Nem lehet a végtelenségig fokozni a mindennapi tempónkat, a nyúzott vezető és a fáradt munkatársak eredménye a magasabb fluktuáció és a rohamléptekkel közeledő kiégés – figyelmeztet Nagy Andrea, a Parrish & Crawler szakmai igazgatója.
Ez lenne a szervezeti fejlődési folyamat ideális kimenete?

– Egy ilyen folyamatnak sosincs vége. És az is igaz, hogy nem is mindig a coachingszemlélet a legmegfelelőbb egy szervezetben. Időről időre jelentkeznek krízisek, akár külső tényezők, akár belső tényezők által kiváltott válságok. Olyan ez, mint a vitorlázás. Hármas-négyes erősségű szélben ki lehet feküdni napozni a fedélzetre, és élvezet a vitorlázás a legénységnek is, azaz nyugodt lehet a szervezeti légkör, ami a coachingszemléletű szervezet sajátja. Nyolcas erősségű szélben viszont mindenkinek fel kell kötnie a gatyáját. Azt hiszem, mindenki megtanulhatta az elmúlt évtizedekben, hogy nem szabad elkényelmesedni: jön egy törvényi változás, egy gazdasági válság vagy egy új versenytárs, és máris ott a baj, a kihívó helyzet. A krízisvezetés nem lehet demokratikus. Az megint más kérdés, hogy coachingszemléletű békeidőkben érlelt csapat válsághelyzetben is jobban teljesíthet! Ezek a krízisek ráadásul nagy lehetőséget is jelenthetnek a vállalkozásoknak a megújulásra, akkor is, ha érzelmileg nagyon megterhelők adott pillanatban. Vannak egyenesen olyan személyiségek, akik nem is tudják élvezni a nyugalmat, akik kimondottan válságmenedzselésre születtek: akkor tudják a maximumot nyújtani, ha válság vagy pangás van, gyorsan rendezik vagy felpezsdítik a szervezet működését, de a fenntartó működésben nemigen tudnak egy-két évnél tovább megmaradni.

Számodra mi számít jónak egy szervezetben? Te milyen szervezetben szeretsz dolgozni?

– Nagyon szeretek csapatban dolgozni, persze, jól működő csapatban, de ezzel aligha vagyok egyedül. Azt szeretem, ha azok, akikkel dolgozom, önállóak. Nagyon szeretek arra összpontosítani, amivel foglalkoznom kell, a közösen megoldandó feladatokra ahelyett, hogy az egymás közötti viszonyokon rugóznánk. Magánemberként a szervezeten belüli játszmákat rosszul viselem: fárasztanak, untatnak, és elveszik az energiáimat. Coachként ugyanakkor éppen ezek jelenthetnek érdekes kihívásokat, és én most már ezeket a különleges, speciális eseteket keresem. Például nemrégiben egy éveken keresztül nehéz helyzetben lévő vezetői csapattal dolgoztam, ahol minden klasszikus baj megvan: torzsalkodnak, megegyeznek, de nem tartják be, klikkesednek. Fantasztikus élmény, ha sikerül feloldani a feszültségeket, és az érintettek megalapozottan euforikus hangulatban távoznak, azaz felkészültek a jövőre, és megvannak azok az akciótervszintű, operatív lépések is, amelyek révén a lelkesedésen túl a megvalósítás feltételei is adottak. Bár önmagukban a krízisek nem kellemesek, de szívesen vállalom a támogató szerepet, különösen azokban a speciális esetekben, amikor a személyes és a vállalati krízisek összefonódnak. Szép feladat felszínre hozni a feszültségeket, a hanyatlásból visszahozni folyamatokat – miközben mindenki fél a nyílt konfrontációtól –, és ebből a konfliktuskerülő burokból kicsomagolni mindazt, ami jó. Rengeteg lélektani zavar kerül a szervezetekbe, amelyek aztán visszavetülnek az emberekre, és bonyolult pingpong-mechanizmusok révén nehezítik a működést. Erről a kérdéskörről egyébként egy könyvet írok, ami a kimondottan a szervezetpatológiával foglalkozik, és szeretnék ilyen témájú képzést is indítani.

Képzés, könyvírás, speciális esetek. Hogyan marad időd a családodra ennyi feladat mellett?

– Sajnos volt olyan időszak, amit most másképp szerveznék, amikor sokkal kevesebbet láttam a gyerekeimet, mint szerettem volna, és amikor velük voltam, akkor is túl fáradt voltam ahhoz, hogy igazán velük legyek. Én is tanultam a magam – meg a gyerekeim – hiányán… Szerencsére a feleségem is hasonló érdeklődésű, mint én, sokáig együtt is dolgoztunk a Strategóban, de ő mindig jelen volt a gyerekeknek is, biztos hátteret nyújtott. Most már a gyerekek nagyobbak, és én is jobban ügyelek arra, hogy szellősebb legyen a programom, hogy olyan dolgokat válasszak, amiket szeretek, és olyanokat is, amik pihentetnek. Az is fontos, hogy jusson idő a személyes, családi találkozásokra is. A túlterheléstől szervezeti keretek között is sokan szenvednek, pedig fontos, hogy kell pihenni, ügyelni a munka–magánélet egyensúlyára. Energiát kell fektetni abba is, hogy bizonyos dolgokat ne vállaljon el az ember.

Fotó: Hatlaczki Balázs

Dr. Ludvigh Károly
Senior – executive és business – coach, az általa alapított Stratego ügyvezető igazgatója. 1960-ban született, pszichiáter szakorvos és pszichoterapeuta, az akkori Semmelweis Orvostudományi Egyetemen végzett (ma Semmelweis Egyetem), emellett posztgraduális (MBA people management, illetve változás- és válságmenedzsment szakirányú), továbbá coachingspecifikus és sokféle egyéb módszertani és üzleti képzésben is részt vett. 1991 óta foglalkozik szervezetfejlesztéssel, 2017 óta a Professzionális Coaching Egyesület elnöki tisztét is betölti, egyetemi oktatásban tréningmódszertan és szervezetfejlesztés gyakorlati tárgyakat tanít szupervízióval. Nős, három gyermek édesapja.
 

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo