Az elkötelezettség fontos. Nem csak lelki okokból, ezt egészen komoly számok is alátámasztják. David Cameron korábbi brit miniszterelnök szerint a dolgozói elkötelezettség hiánya 26 milliárd fontba kerül a brit gazdaságnak. A kijelentés alapja egy olyan kutatás volt, amely azt vizsgálta, hogy az elkötelezettség növelése milyen növekedést jelentene a gazdaság egésze számára. Vagyis az elkötelezettség növelése nem HR-téma, hanem üzleti döntés, amelynek vállalati és összgazdasági szinten is komoly hatása van – mondta Uzsák Éva, AON Magyarország innovációs és PR-vezetője a Piac & Profit konferenciáján.
- 55 százalékponttal magasabb ügyfélajánlási hajlandóság,
- 35 százalékkal magasabb maradási hajlandóság
- +5 százalék elkötelezettség plusz 3 százalék bevételt jelent
A fizetés valóban nem motiváló, csak a pénz önmagában mindössze 8 százalékot érdekel – már akkor, ha a megfelelő minimum már megvan – hangsúlyozza a szakértő. Ezt viszont muszáj elérni, egy bizonyos bérszint alatt egyszerűen nem lesz, aki dolgozzon. Tehát fel kell készülni egy olyan béremelésre, amivel elérjük azt a minimumot, amikor elveszíti elsődleges motiváló jellegét – hangsúlyozta a szakértő. Ennél a későbbiekben többet kell nyújtani, de ahhoz, hogy azokat egyáltalán észrevegye a dolgozó, el kell érnünk ezt a minimálisan elvárt fizetési szintet.
Biorobot vagy erőforrás?
Ahhoz, hogy legjobb legyen egy cég, nem kell Google-irodát létrehozni, nem a csocsóasztal a lényeg. De akkor miben jobbak a legjobbak? A legjobb munkahelyek hosszú távon terveznek humánstratégiai kérdésekben. Tervezik, hogy az üzleti sikerek, amelyeket elvárnak, kikkel érhetőek el, és hogyan tudják magukhoz vonzani ezeket az embereket. A tapasztalatok szerint nem csillogó iroda kell, sokkal inkább például a jelenlegi munkavállalók ajánlása. Ez a legerősebb tehetségmágnes.
Az egyik legfontosabb kérdés, hogy mennyire biorobotként vagy a cég legfontosabb erőforrásaként tekintenek a dolgozókra – fogalmaznak a megkérdezettek a felmérésben. Mit értenek ez alatt? Például azt, hogy mennyit foglalkoznak a gépek javításával, és mennyit fordítanak a dolgozók állapotára. Persze munkavállalói csoportok között jelentős különbség van, hogy mit tartanak fontosnak e téren. Ahhoz, hogy megfelelő válaszokat tudjunk adni, meg kell ismernünk, hogy mi fontos a saját kollégáinknak – hangsúlyozta a szakértő. De a tapasztalatok szerint a munkavállalók egészségére való munkáltatói odafigyelés (egészségbiztosítás, szűrővizsgálatok) például fontos eleme annak, hogy fontosnak érezzük magunkat.
Nagyon fontos különbség, hogy a vállalatok mennyire képesek a dolgozókat lelkessé tenni a céges jövőkép kapcsán. Jelentős motiváció, ha valaki azt érzi, értéket tud teremteni, látja a helyét és szerepét a cég jövőbeni terveiben. Meg kell mutatni a közös célt, megmutatni, hogy mi iránt várunk elköteleződést, hogy miért várunk tőlük többet.
Fontos leszögezni azt is, hogy mindent megadni, amit a törvény előír, nem érdem. A kérdés, mit adunk ezen felül a dolgozóknak, amivel éreztetjük, hogy fontosak a vállalat számára. Nagyon fontos például, hogy személyes problémákkal fordulhatnak-e a dolgozók a vállalathoz. Ahol sikerül kialakítani ezt a kultúrát, az döntő fontosságú változást jelent. Egyéni problémákat kell tudnia kezelni a szervezetnek, hogy a valódi gondoskodás megvalósuljon. Nem lehet kizárólag rendszerekkel megoldani a dolgokat, egyéni szinten kell tenni a munkavállalókért, akiktől a cégünk sikerét várjuk.
Nem meglepő, de nagyon fontos elem, hogy szeretünk együtt dolgozni. A legjobb munkahelyek esetében sokszor kerül elő a közösségszervezés fogalma. A közösségnek megtartó ereje van, kulcskérdés a fluktuáció csökkentésében, ezért fontos odafigyelni rá. A közösségépítés nem csak közös sörözést jelenthet. Rengeteg más aktivitás, program, szervezési mód segíthet. A CSR például nagy lehetőséget ad a közös értékteremtésre, más témákat hoz be a munkavállalók beszélgetéseibe, új kapcsolódási pontokat teremt – osztotta meg széles körű tapasztalatait Uzsák Éva.
A UX design a HR új nyelve
Az IT-világból érkező UX, vagyis felhasználói élmény fogalom egyre fontosabb lesz a HR-területen is – mondta Uzsák Éva, csak ez esetben a végfelhasználó a munkavállaló, azt kell vizsgálnunk, hogy ő mivel és hogyan szembesül, küzd a cégben. Meg kell keresni az esetleges problémás pontokat, végiggondolni a munkavállaló útját a belépéstől az elválásig és azt „akadálymentesíteni”. A bértömegek mozgatása persze még mindig fontos, de ennél már sokkal többet kell tennie egy sikeres szervezetnek.