12 új vevőt és 40 feliratkozót szerzett egy vitaminboltnak másfél óra alatt a Kereskedelmi Marketing csapata az V. Országos Nagykereskedelmi és Gyártói Konferencia délelőttjén. Ez óriási teljesítmény egy olyan üzletben, ahol a tulajdonosok szerint 4-5 törzsvásárlón kívül naponta maximum 1 új vevő tér be. „Néha ki kell menni az utcára” – foglalta össze az akció tanulságát Vörös György, a Kereskedelmi Marketing tanácsadója. „Kiálltunk a bolt elé és egy zászlót adtunk át a potenciális vásárlóknak azzal a felkiáltással, hogy mindegyik nyer, ám az ajándékot csak a boltban lehet átvenni. A 41 betérő közül 40-en megadták az adataikat – őket lehet ajánlatokkal keresni később – 12-en pedig vásároltak is. Ez havonta, csak a munkanapokkal számolva 240 új vevőt jelenthet a vitaminüzletnek, akik hosszú távon törzsvásárlókká is válhatnak.”
A Kereskedelmi Marketing csapata nem először bizonyította be, hogy milyen hatékony tud lenni a jól átgondolt marketing. Tavaly a konferencia show-eleme egy teljesen új honlap elkészítése volt. A szervezők akkor vállalták, hogy a nap végére 200 regisztrálót gyűjtenek (névvel, e-mail címmel, mobilszámmal) erre az oldalra. 11-kor készült el a honlap és mindössze 7 óra múlva a kitűzött cél több mint ötszörösét sikerült teljesíteniük.
Kampányolj a termékeddel
„Vajon kígyóznának-e a sorok az Apple boltok előtt egy új termék megjelenésekor, ha a marketing kampányban nem jósolnák meg ezt előre?” – tette fel a költői kérdést Jagodics Rita, a Kereskedelmi Marketing vezetője. Arra hívta fel előadásában a figyelmet, hogy ma már a hirdetés kevés a vevőszerzéshez. Fontos, de nem elég. Stratégia kell, azaz egy jól átgondolt kampány. Ezzel persze sokkal több munka van, mint például egy adwords hirdetéssel, ám akár egy évig is futhat, szinte magától. A kampányok hatékonyságához néhány gyakorlati tanácsot is megfogalmazott.
Kérdezzünk: százszor hallottuk már, hogy tegyünk fel kérdést a hirdetésünkben, honlapunkon, hogy a válasszal interakciót váltsunk ki a leendő ügyfelünkből. Ám nem minden kérdés hatékony. Óriási különbség van a „szeretnél ajándékot” és a „melyik ajándékot választod?” között. Ez utóbbival közel 100 százalékos lesz a kívánt eredmény, míg az előbbivel alig 20 százalékban érjük el a célunkat. (Ezt a különbséget a konferencia délelőttjén mérték a vitaminboltos akcióban.)
A kevesebb több: „A tartalommarketing nem azt jelenti, hogy a vevőnket sokkolnunk kell hosszú, bonyolult és terjengősen megfogalmazott kampányokkal.” Legyen érthető és egyszerű a szöveg. Ilyen volt a Sport szelet reklámja: minden ötödik csoki nyer.
Szabácsik Gergő, a Kereskedelmi Marketing szakmai igazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy nem hagyhatjuk figyelmen kívül a technológiai újításokat, de a régi jól bevált módszerekkel együtt érdemes használni ezeket. „A gerilla marketing régen a kis cégek módszere volt. Ma már a legnagyobb multik is csinálják a vírusvideókkal” – hívta fel a figyelmet Szabácsik Gergő arra, hogyan alakul át a piac. 5 pontban foglalta össze a legfontosabb tanácsait 2016-ra.
- Sokan temetik, de az email marketing még mindig az egyik leghatékonyabb módszer, kiegészítve a Big Data adta előnyökkel.
- Adjunk élményt a vevőinknek! Egy játékos vagy közösségépítő alkalmazás alkalmas lehet erre.
- Persze fontos a tartalommarketing, de ma már sorozatokban kell gondolkodnunk. Olyan kampányt kell kitalálnunk, amelynek a következő lépését várják a vásárlóink.
- A Facebook nem lejárt lemez, de csak végiggondolt közösségi marketing stratégiával működik.
- Használjuk ki, hogy ma már bárki lehet tévés műsorszerkesztő egy közepesen jó kamerával.
„Ha 35 éves korodig nem gazdagodtál meg, akkor most már ne is próbálkozz, inkább élj boldogan” – jelentette ki kategorikusan Bige László, Nitrogénművek Zrt. tulajdonosa, Magyarország 2. leggazdagabb embere. A résztvevők a tavalyi előadás után ezen a sarkos kijelentésen már meg sem lepődtek. Azért a 35 évesnél idősebb vállalkozók is rengeteget tanulhatnak hazánk egyik legsikeresebb cégvezetőjétől. Íme Bige László milliárdos tanácsai:
„Légy takarékos, ugyanis ez a pénzszerzés legegyszerűbb módja. Ha így teszel, szeretni fognak. Az üzlettársaidtól kezdve a bankokon át a rating cégekig mindenki.”
- „Amit célként tűzöl ki magadnak, azt valósítsd meg. Hidd el, amikor már nagyon fáradtnak érzed magad, akkor még csak a munka 1 százalékát végezted el. És soha ne panaszkodj, ne keress mentségeket! Senki nem kíváncsi arra, hogy miért nem sikerült.”
- „Ha nem muszáj, ne vegyél fel hitelt! Miért mondom ezt? Mert én is vettem fel és azon kaptam magam, hogy egyre inkább a bankok irányították a cégemet. Pedig a bankárok éppen azért ülnek az asztal másik oldalán, mert ők alkalmatlanok arra, hogy vállalkozást vezessenek.”
- „Aki nem fejleszt biztosan tönkre fog menni előbb vagy utóbb. Ám az is fontos, hogy ezek a beruházásoknak 8 év alatt megtérüljenek. A cégednek minden évben 12,5 százalékos eszközarányos nyereséget kell termelnie. Ha ez nincs meg, zárd be a botot.”
- „Fizessük és becsüljük meg a jó munkaerőt! Csábítsuk vissza a külföldön dolgozó magyar szakembereket!”