Ezeket az eszközöket vezető mentálhigiénés szakemberekkel és szervezetekkel, tudósokkal, saját kutatások eredményei, illetve a felhasználói közösség visszajelzései alapján fejlesztette ki a Facebook. Az új funkciók kidolgozásában egyebek mellett a Carnegie Mellon, és a UC Berkeley egyetemek szakértői is közreműködtek.
Ezekkel a vállalat azt szeretné elérni, hogy a közösségimédia-platformokon eltöltött idő tudatos, pozitív és inspiráló legyen a felhasználók számára. A Facebook abban bízik, hogy az új megoldások segítségével a felhasználók még tudatosabban rendelkeznek majd az Instagramon és Facebookon töltött idejük felett, illetve hogy az eszközök elősegítik a szülők és a tinédzserek közötti kommunikációt is a helyes online szokások kialakításáról.
Az új funkciók az alkalmazások „Beállítások” menüpontjából érhetőek el - az Instagramon a "Tevékenységed" (Your Activity), míg a Facebookon a "Your Time on Facebook” (Facebookon töltött idő*) elemre kell kattintani. Az oldal tetején ekkor megjelenik egy felület, amely arról tájékoztat, hogy az adott fiók használója átlagosan mennyi időt tölt az adott platformon.
Egyéb eszközök
Bár még sok munkát kell elvégezni az ügyben, az elmúlt évben számos olyan funkció jelent meg a Facebookon és az Instagramon, amelyek segítenek a felhasználóknak, hogy nagyobb ráhatásuk legyen arra, hogy milyen tartalmakkal találkoznak a Facebookon és az Instagramon.
A Facebook továbbfejlesztette hírfolyamát, - olyan funkciókkal, mint például az elsőként megjelenő posztok beállítása, a bejegyzések elrejtése, a követés kikapcsolása vagy a kulcsszavas némítás - hogy a felhasználók a számukra legrelevánsabb bejegyzéseket láthassák.
Az Instagramba is olyan eszközöket épített be a vállalat, melyek proaktívan védik a közösséget. Ilyen például az "Egyelőre a végére értél" üzenet a hírfolyamban, a kulcsszavak szűrése, az érzékeny tartalmak elrejtése, a támadó hozzászólások és zaklató üzenetek szűrésének bevezetése.