Új üzletek: Magyarország csak a 16. a kereskedők listáján

Németország az első helyre került azon kereskedők listáján, akik 2010-ben az EMEA-régióban (Európa, Közel-Kelet és Afrika) terjeszkedni kívánnak. - derül ki a CB Richard Ellis (CBRE) legfrissebb, „Mennyire aktívak a kereskedők az EMEA-régióban" című kutatásából. Az elemzés rámutat arra, hogy a megkérdezett kereskedők 47 százaléka Németországot célozza meg jövőbeni terjeszkedése helyszínéül; a második helyen 44 százalékkal Franciaország, a harmadikon 36 százalékkal Spanyolország áll. Régiónkból Lengyelország foglalja el a legelőkelőbb, negyedik helyet.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A CBRE 2009 nyarán folytatott kutatásában arra kereste a választ, hogy milyen helyzetben van és milyen terjeszkedési tervekkel rendelkezik 220 vezető kiskereskedelmi cég. A jelenlegi bizonytalan gazdasági kilátások ellenére számos kereskedő optimista a következő néhány évet illetően, és stratégiájának része az új piacokra való terjeszkedés. Míg a kutatás azt mutatja, hogy az érdeklődés a fejlett nyugat-európai piacok és első osztályú lokációk irányába mozdult el, néhány kereskedő ezzel ellentétes megközelítéssel új, korábban még nem próbált piacokon keres versenyelőnyt. A 2010 végéig üzlethelységet kereső 200 kereskedő 56 országot jelölt meg terjeszkedési célpontként. A nyugat-európai országok a lista tíz fő célpontja közül hetet birtokolnak, a közép-kelet-európai térség a top 10-ből három helyet kapott. Lengyelországot a megkérdezettek 34 százaléka jelölte meg, így csak épp, hogy lecsúszott a dobogóról, Románia a nyolcadik, Oroszország a tízedik helyen áll. A visegrádi országok közül Csehország a 12., Szlovákia a 14., Magyarország 16. a listán. Jövőre a kereskedők több, mint háromnegyede tervez belépni a régió legalább egy piacára.

Habár számos kisebb európai piacot önmagában eléggé hátra soroltak a felmérésben, együttesen, régiós összesítésben alternatív földrajzi perspektíva rajzolódik ki: a kereskedők 42 százaléka nyitna egy vagy több üzlethelyiséget Délkelet-Európában, 24 százalékuk pedig egy vagy több közel-keleti és afrikai országban terjeszkedne. Ez utóbbi régióban kiváltképp az Egyesült Arab Emirátusok piacai érdekesek, és csupán 20 százaléknyi kereskedő terjeszkedne az emírségeken kívül 2010-ben. Számos kereskedőnek alapvető célja, hogy ők lépjenek be először egy piacra, és a jelenlegi gazdasági helyzetet kihasználva új, korábban nem elérhető piacokat hódítsanak meg. Ebben a gyengébb versenyhelyzet és a megfizethető ingatlanok segítik őket.

A 200 terjeszkedést tervező cég átlagosan 36,5 százaléka (73 kereskedő) több, mint tíz üzlethelyiséget nyitna 2010-ben, 12,5 százalékuk (25 kereskedő) a jelen helyzetet még jobban meglovagolva akár negyvennél is több üzletet nyitna a következő évben. A skála másik oldalát tekintve a megkérdezett cégek 40 százaléka kevesebb, mint öt üzlet nyitását tervezi 2010-ben.

Peter Gold, a CB Richard Ellis európai határokon átnyúló kereskedelemért felelős vezetője a kutatással kapcsolatban elmondta: „A pénzpiacok 18 turbulens hónapja után, amely mind a világot, mind a kiskereskedelmi piacot érintette, a legtöbb kereskedő visszatér a fejlett és domináns nyugat-európai piacokra, amelyek a feltörekvő piacok bizonytalanná válásával ismét vonzóvá váltak. Néhány kereskedő ezt a lehetőséget arra használja, hogy bebiztosítsa helyét a jövőbeni fogyasztói aktivitás élénkülése idejére. Mások úgy vélik, jobb, ha meghúzzák magukat, és majd ha az üzletmenet ismét stabillá válik és a fundamentumok nem változnak, folytatják előrenyomulásukat az új piacokra."

A nehéz piaci helyzet és az üzlethelyiségek új kínálata az ingatlantulajdonosok és kereskedők változó egyensúlyi viszonyának fontos részét képezi. A kereskedők elvárásai még sosem voltak ilyen nagyok, a tulajdonosoknak pedig alkalmazkodniuk kell az új környezethez, így a tulajdonosok és a kereskedők együttműködése szorosabbá válik.

A kutatás arra is rávilágított, hogy a kiskereskedelmi szektorban az élelmiszer- és italkereskedők tervezik 2010-ben a legnagyobb expanziót: több mint 40 százalékuk harmincnál is több új üzletet nyitna jövőre. Hasonló a ruházati cégek hozzáállása: 30 százalékuk tervezi harminc vagy több üzlet nyitását 2010-ben. Az előbbit erősíti, hogy néhány piacon - ahol ezek a kereskedők hagyományosan önálló épületekben működtek - az üres üzlethelyiségekkel rendelkező tulajdonosok kifejezetten az élelmiszer-kiskereskedőket célozzák meg, hogy vonzó feltételekkel a bevásárlóközpontokba csábítsák őket.

Lengyelország a favorit

"Kevesebb nemzetközi kereskedő tervez a magyar piacra belépni, mint más európai országba. Magyarország még a régión belül is igen hátra szorult; itt Lengyelország az egyértelmű favorit, amelynek gazdasága és kiskereskedelmi forgalma is a legrugalmasabbnak bizonyult a válság folyamán. - kommentálta Borbély Gábor, a CBRE budapesti vezető elemzője. „A magyar piaccal kapcsolatos elvárások mostanában pozitív irányban változtak, de ezt a nyáron készített kutatás még nem tükrözhette."

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo