Új üzletek: Magyarország csak a 16. a kereskedők listáján

Németország az első helyre került azon kereskedők listáján, akik 2010-ben az EMEA-régióban (Európa, Közel-Kelet és Afrika) terjeszkedni kívánnak. - derül ki a CB Richard Ellis (CBRE) legfrissebb, „Mennyire aktívak a kereskedők az EMEA-régióban" című kutatásából. Az elemzés rámutat arra, hogy a megkérdezett kereskedők 47 százaléka Németországot célozza meg jövőbeni terjeszkedése helyszínéül; a második helyen 44 százalékkal Franciaország, a harmadikon 36 százalékkal Spanyolország áll. Régiónkból Lengyelország foglalja el a legelőkelőbb, negyedik helyet.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A CBRE 2009 nyarán folytatott kutatásában arra kereste a választ, hogy milyen helyzetben van és milyen terjeszkedési tervekkel rendelkezik 220 vezető kiskereskedelmi cég. A jelenlegi bizonytalan gazdasági kilátások ellenére számos kereskedő optimista a következő néhány évet illetően, és stratégiájának része az új piacokra való terjeszkedés. Míg a kutatás azt mutatja, hogy az érdeklődés a fejlett nyugat-európai piacok és első osztályú lokációk irányába mozdult el, néhány kereskedő ezzel ellentétes megközelítéssel új, korábban még nem próbált piacokon keres versenyelőnyt. A 2010 végéig üzlethelységet kereső 200 kereskedő 56 országot jelölt meg terjeszkedési célpontként. A nyugat-európai országok a lista tíz fő célpontja közül hetet birtokolnak, a közép-kelet-európai térség a top 10-ből három helyet kapott. Lengyelországot a megkérdezettek 34 százaléka jelölte meg, így csak épp, hogy lecsúszott a dobogóról, Románia a nyolcadik, Oroszország a tízedik helyen áll. A visegrádi országok közül Csehország a 12., Szlovákia a 14., Magyarország 16. a listán. Jövőre a kereskedők több, mint háromnegyede tervez belépni a régió legalább egy piacára.

Habár számos kisebb európai piacot önmagában eléggé hátra soroltak a felmérésben, együttesen, régiós összesítésben alternatív földrajzi perspektíva rajzolódik ki: a kereskedők 42 százaléka nyitna egy vagy több üzlethelyiséget Délkelet-Európában, 24 százalékuk pedig egy vagy több közel-keleti és afrikai országban terjeszkedne. Ez utóbbi régióban kiváltképp az Egyesült Arab Emirátusok piacai érdekesek, és csupán 20 százaléknyi kereskedő terjeszkedne az emírségeken kívül 2010-ben. Számos kereskedőnek alapvető célja, hogy ők lépjenek be először egy piacra, és a jelenlegi gazdasági helyzetet kihasználva új, korábban nem elérhető piacokat hódítsanak meg. Ebben a gyengébb versenyhelyzet és a megfizethető ingatlanok segítik őket.

A 200 terjeszkedést tervező cég átlagosan 36,5 százaléka (73 kereskedő) több, mint tíz üzlethelyiséget nyitna 2010-ben, 12,5 százalékuk (25 kereskedő) a jelen helyzetet még jobban meglovagolva akár negyvennél is több üzletet nyitna a következő évben. A skála másik oldalát tekintve a megkérdezett cégek 40 százaléka kevesebb, mint öt üzlet nyitását tervezi 2010-ben.

Peter Gold, a CB Richard Ellis európai határokon átnyúló kereskedelemért felelős vezetője a kutatással kapcsolatban elmondta: „A pénzpiacok 18 turbulens hónapja után, amely mind a világot, mind a kiskereskedelmi piacot érintette, a legtöbb kereskedő visszatér a fejlett és domináns nyugat-európai piacokra, amelyek a feltörekvő piacok bizonytalanná válásával ismét vonzóvá váltak. Néhány kereskedő ezt a lehetőséget arra használja, hogy bebiztosítsa helyét a jövőbeni fogyasztói aktivitás élénkülése idejére. Mások úgy vélik, jobb, ha meghúzzák magukat, és majd ha az üzletmenet ismét stabillá válik és a fundamentumok nem változnak, folytatják előrenyomulásukat az új piacokra."

A nehéz piaci helyzet és az üzlethelyiségek új kínálata az ingatlantulajdonosok és kereskedők változó egyensúlyi viszonyának fontos részét képezi. A kereskedők elvárásai még sosem voltak ilyen nagyok, a tulajdonosoknak pedig alkalmazkodniuk kell az új környezethez, így a tulajdonosok és a kereskedők együttműködése szorosabbá válik.

A kutatás arra is rávilágított, hogy a kiskereskedelmi szektorban az élelmiszer- és italkereskedők tervezik 2010-ben a legnagyobb expanziót: több mint 40 százalékuk harmincnál is több új üzletet nyitna jövőre. Hasonló a ruházati cégek hozzáállása: 30 százalékuk tervezi harminc vagy több üzlet nyitását 2010-ben. Az előbbit erősíti, hogy néhány piacon - ahol ezek a kereskedők hagyományosan önálló épületekben működtek - az üres üzlethelyiségekkel rendelkező tulajdonosok kifejezetten az élelmiszer-kiskereskedőket célozzák meg, hogy vonzó feltételekkel a bevásárlóközpontokba csábítsák őket.

Lengyelország a favorit

"Kevesebb nemzetközi kereskedő tervez a magyar piacra belépni, mint más európai országba. Magyarország még a régión belül is igen hátra szorult; itt Lengyelország az egyértelmű favorit, amelynek gazdasága és kiskereskedelmi forgalma is a legrugalmasabbnak bizonyult a válság folyamán. - kommentálta Borbély Gábor, a CBRE budapesti vezető elemzője. „A magyar piaccal kapcsolatos elvárások mostanában pozitív irányban változtak, de ezt a nyáron készített kutatás még nem tükrözhette."

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo