Hírhedt nap a hálaadást követő péntek a kereskedelem számára. A „vásárlók ünnepeként” számon tartott jeles alkalom eredeti elnevezését a ’60-as években kapta – Magyarországon pedig 2014-ben hirdettek először ilyen tematikájú leárazást. Már kilenc évvel ezelőtt is két naposra tervezték az árkedvezményt, amely hatalmas forgalmat generált: akkorát, hogy a nagyobb online piacok informatikai rendszerei sem bírták komolyabb megszakítások nélkül. A lefagyások azonban nem akadályozták meg a komoly sikert, amely évekre előre biztosította a „fekete péntek” kampányokat egyre több piaci szereplőtől.
A vásárlók már megszokhatták, hogy ekkor elérhetők a legjobb árak a szezonban. Erről az üzletek és internetes áruházak gondoskodnak, akik hónapokon keresztül egyeztetnek beszállító, gyártó és egyéb partnereikkel a legvonzóbb akciók érdekében.
Az időszak azt eredményezte, hogy akár 40-50 százalékos kedvezményeket is kínálnak, és mára alig van olyan versenytárs, aki nem használja ki a vásárlási lázat. Megfigyelhető azonban, hogy a Black Friday átalakult: az egyetlen napra fókuszált aktivitás nemcsak a vevőkör számára volt nehéz, de a résztvevő cégek informatikai, logisztikai, ügyfélszolgálati és futárszolgálati terhelése is kihívásokat eredményezett.
„Az erőforrásigények miatt a kampányok kiszélesedtek. Ez ahhoz is vezetett, hogy az akciók mértéke is megváltozott, hiszen senki nem tud 30-40 százalékos kedvezményt biztosítani a piacon, amelyen az átlagos árrés 10-12 százalék közé tehető” – mondta Sásdi Norbert, a hazai online kereskedelem egyik kiemelt szereplője, a Pepita.hu képviselője.